הסקר ששודר אמש בערוץ 13 אולי מחדש את התמונה הפוליטית לקהל הצופים, אך עבור בני גנץ ויועציו מדובר בתמונה אלקטורלית שהיא אינה חדשה - את אותם הנתונים הם רואים גם בסקרים הפנימיים שבוצעו לאחרונה. רוב הציבור, כולל רוב הציבור של גנץ, לא רוצה לראות את ממשלת חירום מתפרקת. זאת אומרת, שעד כה אף קמפיין פוליטי שניסה להסביר לקהל מדוע בנימין נתניהו מושך ומורח את המלחמה בכוונה לשם הישרדותו הפרטית, ולמה לבני גנץ אסור לתת לזה יד – לא תפס ולא שכנע.

נשבר הלב: שלושה קציני צה"ל נפלו בקרבות בדרום הרצועה
100 ימים בשבי החמאס בעזה: הפנים והשמות של החטופים

עבור גנץ, מדובר בשיבוש רציני של התכנית שנבנתה מראש. הוא היה גלוי מיומו הראשון בממשלת חירום, שב והדגיש כי השותפות שלו עם נתניהו אינה שותפות גורל והיא כולה פרויקט חירום זמני. על פי הלו"ז הפוליטי הכפוף ללו"ז הלחימה, המחנה הממלכתי היה אמור לעזוב את ממשלת חירום במקביל לשחרור המילואים והמעבר לשלב ג' של הלחימה ברוב שטחה של רצועת עזה. כלומר, הסוף של ממשלת חירום תוכנן לשבועות הקרובים.

בני גנץ ויואב גלנט בהערכת מצב בעזה. צילום: אלעד מלכה

אלא שרצון הציבור שונה מהתכנית הפוליטית, וגנץ הקשוב לסקרים לא יכול להתעלם מקולו של הבוחר. אם כך יימשך, ועילה לפרישה לא תימצא בזמן הקרוב - אזי המחנה הממלכתי יצטרך להישאר בזוגיות הזמנית עם ממשלת נתניהו מעבר לזמן המתוכנן. המשך כהונתו של גנץ כשר בכיר בממשלת חירום עשוי להשליך על מהלכים נוספים, לדוגמה - לתכנית של מארגני ומתכנני המחאה ההמונית לצאת לרחובות ולדרוש מנתניהו להתפטר או להכריז על בחירות תכף ומיד. הם לא יעשו זאת כל עוד המחנה הממלכתי לא מפרק חבילה, כאשר המסר הוא - המלחמה נמשכת ולא תם פרקה של ממשלת חירום.

הפגנה נגד המלחמה בתל אביב (צילום: איתי רון, פלאש 90)
הפגנה נגד המלחמה בתל אביב (צילום: איתי רון, פלאש 90)

ולא רק הפקטור של ממשלת חירום. יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, האיש שקשה עד בלתי אפשרי לחשוד בו בחיבה יתרה לנתניהו או ברצון לחזק את הממשלה הנוכחית, מתנגד להקדמת הבחירות. הוא אמר את זה בקולו היום בישיבת סיעתו. לא רק בקואליציה, אלא גם באופוזיציה אין רוב ברור ומשכנע להפלת הממשלה ולהקדמת הבחירות בעת הזאת.

מנגד, הראיון המדובר של גדי איזנקוט בעובדה בשבוע שעבר – שדי הלחיץ דמויות בהנהגת המחנה הממלכתי – מציב גם הוא מכשול עתידי אפשרי לגנץ. בעוד יו"ר המחנה הממלכתי רוצה לשמור לעצמו את האפשרות לצאת מהממשלה בתזמון הטוב ביותר עבורו, איזנקוט סימן בראיון "קווים אדומים" שעלולים לסבך ולצמצם את טווח התמרון הפוליטי. איזנקוט סימן בדבריו איתות ברור, שכבר בשבועות הקרובים הממשלה צריכה לקבל החלטות גורליות, שאם לא יובילו לשחרור חטופים נוספים הוא יפעל לפירוק השותפות ולהליכה לבחירות - עם גנץ או בלעדיו. במציאות כזו, גנץ יצטרך לקבל החלטה קשה.

בני גנץ, גדי איזנקוט (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)
בני גנץ, גדי איזנקוט (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)

תוצאה נוספת שעלתה בסקר בחדשות 13 – לפיה מפלגה בראשות איזנקוט זוכה ל-39 מנדטים בהשוואה ל-37 למפלגה בראשות גנץ – עשויה רק לחדד את הדילמה. הסקר מסמן מגמה שמדאיגה את גנץ וסביבתו: הניסיון של חוגים מסוימים "להכתיר" את איזנקוט ולקדמו כפרויקט חדש, בעוד שהוא עדיין חבר במפלגתו של יו"ר המחנה הממלכתי.