סקר שנערך עבור עיתון הג'רוזלם פוסט על ידי "לזר מחקרים" מצא כי כאשר מציבים בראשות מפלגת מילואימניקים חדשה דמות מהימין כמו יועז הנדל או עמיחי שיקלי - מפלגת הציונות הדתית בהנהגת שר האוצר בצלאל סמוטריץ' לא עוברת את אחוז החסימה.

לאחר הסערה, שקמה ברסלר מגיבה לגוטליב: "פוגעת בביטחון המדינה"
לזה ראיסי לא ציפה: הלחצים על איראן לרסן את החות׳ים הגיעו ממקום לא צפוי

הסקר נערך ב-25-24 בינואר 2024 וענו עליו 513 משיבים המהווים מדגם מייצג של האוכלוסייה הבוגרת במדינת ישראל מגיל 18 ומעלה, יהודים וערבים. 

מהסקר עולה כי מפלגת מילואימניקים יוצאי מלחמת "חרבות ברזל" צפויה לקבל בין 10 מנדטים אם יעמוד בראשה שר התקשורת לשעבר יועז הנדל, ל-5 מנדטים כאשר מציבים בראשה את אלוף במיל' יאיר גולן. 

שר התפוצות והמאבק באנטישמיות עמיחי שיקלי צפוי לגרוף 8 מנדטים בראשות מפלגה כזו ואם מוצבת בראשה הנהגת "אחים לנשק" היא מגיעה ל-9.

עמיחי שיקלי (צילום: מרים אלסטר פלאש 90)
עמיחי שיקלי (צילום: מרים אלסטר פלאש 90)

עוד עולה מהסקר, כי כאשר מציבים בראשות המפלגה דמות מהימין (הנדל או שיקלי) מפלגת הציונות הדתית לא עוברת את אחוז החסימה, וכי אם המפלגה תונהג על ידי "אחים לנשק" מי שתיפגע היא מרצ. גולן עם חמשת המנדטים שלו "מעביר" את שתי המפלגות הנ"ל.

בצלאל סמוטריץ' (צילום: חיים גולדברג פלאש 90)
בצלאל סמוטריץ' (צילום: חיים גולדברג פלאש 90)

מהנתונים עולה עוד כי המקור העיקרי לקולות מפלגת המילואימניקים בכל התסריטים שנבדקו הוא מפלגת המחנה הממלכתי שמאבדת בין 4-3 מנדטים. מקור משמעותי נוסף של קולות הם מתלבטים או כאלה שלא מתכוונים להצביע במצב המפלגות הנוכחי.

מבחינת המאזן בין הגושים, קואליציית נתניהו הנוכחית מגיעה לנתון הנמוך ביותר שלה אם מציבים בראשות מפלגת המילואימניקים את הנדל או את שיקלי (40 בכל מצב), ואם עומדים בראשות המפלגה גולן או הנהגת "אחים לנשק" היא מקבלת 44 מנדטים (בגלל שמפלגת הציונות הדתית עוברת את אחוז החסימה בשני התסריטים הללו).

בנימין נתניהו בהצהרה (צילום :לע"מ)

בכל מקרה לא יכולה הקואליציה הנוכחית להגיע לרוב בכנסת, גם אם מפלגת מילואים כזו או אחרת תחבור אליה.

בשאלת הדמויות שאותן רוצה לראות הציבור כמובילות את תהליך השיקום של ישראל קיימת מחלוקת בין משיבים מהצדדים השונים של המפה הפוליטית (על פי הצבעתם בבחירות 2022).

בני גנץ הוא הדמות המובילה עם 53% תמיכה, אבל גם לגביו יש פער גדול בין הימין (39%) למרכז-שמאל (77%). במקום השני נמצא גדי איזנקוט עם 50% תמיכה ואחריו נפתלי בנט (46%) ויוסי כהן (45%).

בני גנץ  (צילום: מרק ישראל סלם)
בני גנץ (צילום: מרק ישראל סלם)

כהן היה הדמות עם שיעור הפער הנמוך ביותר בין מצביעי ימין למרכז-שמאל, 3% בלבד. הדמויות עם הפער הגדול ביותר היו בנימין נתניהו (פער של 50%), איתמר בן גביר (49%) ויאיר לפיד (47%).

הסקר נערך על ידי "לזר מחקרים" בראשות ד"ר מנחם לזר בשיתוף פאנל המשיבים האינטרנטי Panel4All.co.il. טעות הדגימה המרבית בסקר זה היא 4.3%.