ה"ניו יורק טיימס" דיווח הבוקר (ראשון) כי ישראל וארגון הטרור חמאס מתקרבים לחתימה על הסכם לשחרור החטופים שנותרו בשבי בעזה. בעקבות הרצון ללחוץ על קטאר לקדם עסקת חטופים אומר ד"ר מרדכי קידר, מזרחן וסגן נשיא חברת "NEWSRAEL" העוסקת בפעילות תקשורתית פרו-ישראלית ברחבי העולם בשיחה עם "מעריב", כי יש מנופי לחץ שמופעלים על הקטארים אשר יכולים להשפיע על התנהלותם בכל הנוגע לעסקה.

בעקבות הניסיון לחסום העברת סיוע: אזור כרם שלום הוכרז כשטח צבאי סגור
השלום מתקרר: הסיבות לשפל ביחסים עם מצרים והתרחיש שמבהיל את קהיר

אתה רואה אפשרות ללחץ על קטאר בסוגיית העסקה?
"בהחלט. בקטאר יש לא מעט פדיחות מוסריות ויש מי שיודע עליהם ויכול לפרסם עליהם דברים, והעניין השני הוא איום בניתוק ממערכת הסליקה הבינלאומית. אלו שני דברים שבהחלט יש מה לעשות וצריך עבורם את האמריקאים כאשר יש קואליציה בינלאומית לסייע בנושא. הבעיה היא שעם השנים הקטארים קנו פוליטיקאים, אנשי מדיה, אנשי אקדמיה, וככה הם שולטים בחצי עולם".

מה תוכל לספר לנו על קטאר, מאפייניה ורצונותיה?
"קטאר היא מדינה שבטית אבל השליטים שלה חצו את הקווים והפכו לתומכי 'האחים המוסלמים' למיניהם ולארגוניהם על ידי השייח' יוסף אל- קרדאווי. הערוץ אל-ג'זירה למשל, שהוא ערוץ שלהם, הפך לערוץ ג'יהאדיסטי והכסף שלהם זה כסף שתומך בארגוני 'האחים המוסלמים' על ימין ועל שמאל כולל מורסי במצרים וחמאס. לדעתי גם זה מגיע עד ארגונים כמו אל-קאעידה ואחרים שיצאו משבבים של 'האחים המוסלמים', כל מי שהם אנטי מערביים, אנטי ישראליים ואנטישמיים".

יש לך זמן פנוי? למה שלא תלמד/י אנגלית? לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

עם זאת הם אינם חד צדדיים כלפי חוץ?
"כדי לקבל תעודת ביטוח הם מחזיקים בסיס צבאי אמריקאי במקום שנקרא אל-עודייד וככה האמריקאים לא יכולים לפעול כנגדם. היה סיפור בעבר כאשר דונלד רמספלד היה מזכיר ההגנה ב-2003 ושמע שאל-ג'זירה קוראת לאנשי עיראק לשחוט את החיילים האמריקאים אז הוא רצה שיפציצו את אל-ג'זירה אז אמרו לו העוזרים שלו. אבל אל-ג'זירה נמצאת ליד שדה התעופה שלנו, זה פשוט שייך לאותה המדינה".

אז איך באמת מצליחה לקטאר ההתנהלות הדו-פרצופית הזו?
"בינתיים הם רוקדים על כל החתונות, עוזרים לישראל במשא ומתן ועוזרים לחמאס בכסף שלהם והכל. אם יש למישהו בעולם השפעה על חמאס זה קטאר. מבחינת חמאס איראן מכרה אותם".

צמרת חמאס בעצרת בעזה אשתקד (צילום: עטיה מוחמד, פלאש 90)
צמרת חמאס בעצרת בעזה אשתקד (צילום: עטיה מוחמד, פלאש 90)

ממה נובע כוח ההשפעה של קטאר על חמאס? מה מונע מבכירי חמאס לדלג למשל לאיסטנבול ולהתנתק מאותן השפעות?
"אין השפעה מוחלטת. ניתן לדמות זאת להשפעה האמריקאית על ארצות הברית. עדיין יש לחמאס שוליים רחבים פחות או יותר של קבלת החלטות. לקטאר ואולי לטורקיה יש את ההשפעה הכי גדולה על חמאס. אני לא חושב שטורקיה תעשה משהו למען ישראל אך לישראל בכל זאת יש מנופים על קטאר".

הפגנה נגד קטאר בלונדון, מלחמת חרבות ברזל (צילום :דימיטרי קראסיק)

אנחנו רואים שגם לגבי מצרים ישראל לא רווה נחת ולא מגיעה להתקדמות והסדרים?
"מה שא-סיסי חושב זה שיצא מצב שבו ישראל תהיה על גבול רצועת עזה עם מצרים וציר פילדלפי, ישראל תדחוף למצרים את הפלסטינים. הוא חושש שישראל תשב לו שם ותתחיל לשגר את כל ההמונים הללו לתוך מצרים. אם זה יקרה אז יצטרכו למנוע מעבר ולירות על הגדר. הדבר יצור לחץ פנים מצרי על ידי 'האחים המוסלמים' והפחד ממה שקורה בתוך המדינה זה מה שמדאיג אותו. גם נושא החות'ים מאוד מטריד את המצרים ופגע בהכנסות שלהם מתעלת סואץ בגלל הבלאגן בים. זה הפיל את ההכנסות של מצרים מתמלוגי מעבר אוניות".

אז מה צריכה להיות הציפייה מהמצרים?
"התפקיד של מצרים פה חיוני עבורנו בגלל האפשרות של מצרים לאפשר לחמאס להבריח נשק ותחמושת לתוך הרצועה מהמנהרות, ואני מאמין שיש והרבה והמצרים יודעים מזה ומפיקים מכך כסף ותועלת. זה שהוא מאשים את ישראל זה קשקוש. בישראל יודעים זאת ולא עושים דבר כי חוששים שישראל מחוברת ליותר מדי גורמים שיש להם אינטרסים מנוגדים".