עמותת "שם ונר", עמותה ללא מטרות רווח העוסקת בהנצחת זיכרון השואה, שלחה אתמול מכתב לשר החינוך יואב קיש. המכתב מגיע בצל ההחלטה של משרד החינוך להפוך את נושא השואה לרשות במבחן הבגרות, זאת בשל אירועי השבעה באוקטובר. העמותה דורשת מהשר לשקול מחדש את העניין ומבהירה: "על משרד החינוך להבין שהחלטות כאלו משדרות מסר של חוסר אחריות וניתוק מהעבר".

"איבדנו אמון בך": ראשי האוניברסיטאות במתקפה חריפה נגד שר החינוך
פנייה בהולה לשר החינוך: "הסכנה לבריאותם הנפשית של תלמידי ישראל ברורה ומיידית"

"ברצוננו בפניה זו להביע מורת רוח מההחלטה לא לחייב את תלמידי התיכון להיבחן בפרק השואה בבחינת הבגרות", נכתב בפתח המכתב. "החלטה זו, בימים אלה יותר מתמיד, יש בה טעם לפגם. זוהי התעלמות מאסון גדול ומפרק משמעותי בהיסטוריה של עם ישראל ובהיסטוריה האנושית בכלל. במיוחד בעקבות האירועים האחרונים והתקופה אותה אנו עוברים, לא ניתן לדחוק הצידה את הלמידה על השואה ומעשי האנטישמיות שאירעו אז, ולצערנו פוקדים אותנו גם היום".

עוד נכתב כי "אנו מכבדים את ההתחשבות בקושי הרגשי של התלמידים בימים אלה, אך אל לנו לטעות, הם אינם חיים בבועה, הם נחשפים לדברים דרך התקשורת והרשתות החברתיות, דווקא הלימוד והעיבוד של הדברים בבית הספר יכולים להכניס את הדברים לקונטקסט נכון וראוי. הסיבה שניתנה להחלטה – קושי רגשי ונפשי – איננה מצדיקה את הוויתור על לימוד נושא כה חשוב. לימוד ההיסטוריה בבתי הספר ע"י אנשי חינוך מקצועיים בכוחו להעביר את המסר כפי שהוא צריך לעבור".

העמותה קראה למשרד החינוך לשקול מחדש את ההחלטה או לכל הפחות להרחיב את תוכנית הלימודים בנושא. "על משרד החינוך להבין שהחלטות כאלו משדרות מסר של חוסר אחריות וניתוק מהעבר", נכתב. "אנו קוראים לכם לשקול מחדש את ההחלטה הזו ולהשיב את לימודי השואה למקומם הראוי והחיוני במערכת החינוך או לכל הפחות להרחיב את לימודי השואה בתיכונים ולצרף פרויקטים שונים כדי לא להזניח את לימוד וזיכרון השואה. זיכרון השואה אינו נושא לבחירה או לשיקול דעת – הוא חובה מוסרית והיסטורית".

מנכ"לית עמותת "שם ונר", רוחה וקנין-שער, מסרה: "נדהמנו לראות את ההודעה של משרד החינוך על כך שנושא השואה יהפוך השנה לרשות בלבד בבחינת הבגרות. כעמותה המנציחה את זיכרון השואה, אנו רוצים להרים דגל אדום בפני שר החינוך ומשרדו – הפיכת הנושא לרשות עשויה להוביל למדרון חלקלק בכל הקשור לזיכרון השואה. אנחנו מבינים ואף דורשים ממשרד החינוך לתת דגש לרגשות הילדים ומצבם הנפשי, אך במקביל גם לא להזניח את זיכרון השואה. דווקא בתקופה כזאת, ישנה חשיבות רבה ללימוד השואה ולזיכרון האירוע הטראגי ביותר שחווה העם היהודי".

כאמור, סערה פרצה בעקבות ההחלטה שלא להכליל את לימודי השואה בגדר חובה בבגרות בהיסטוריה. במשרד החינוך הסבירו את ההנחיה בכך שהנושא מעורר טריגר לטבח ב-7 באוקטובר. עוד נאמר כי התקבלו פניות רבות מאנשי מקצוע ומהורים על כך שהעיסוק בשואה מעורר קושי רגשי ונפשי עצום בקרב התלמידים. בשל כך עודכנו המורים להיסטוריה כי ההחלטה תלויה בשיקול דעתם, בהתאם למצבם הרגשי של התלמידים.