דאגה בישראל - הצונאמי המדיני כבר כאן: גורמים מדיניים בישראל מודאגים מהפעילות האינטנסיבית של הממשל האמריקאי לקידום הרעיון של הקמת מדינה פלסטינית בגדה וברצועת עזה תחת שלטון אחיד שיתבסס על מה שמוגדר כ"רשות פלסטינית מחודשת". על פי גורמים אמריקאים, מחלקת המדינה בוחנת הכרה במדינה פלסטינית בתור חלק מיוזמה מדינית מקיפה, המתייחסת ליום שאחרי שלטון חמאס בעזה.

מדינה פלסטינית ירדה מהפרק? הדרישה הסעודית החדשה לנורמליזציה
מדינה פלסטינית בלי הכרה בישראל פירושה מלחמות בלתי פוסקות | דעה

מתיו מילר, דובר מחלקת המדינה,  אמר לאחרונה כי "ארה"ב 'רודפת' באופן פעיל אחר הקמת מדינה פלסטינית עצמאית, עם ערבויות ביטחוניות אמיתיות עבור ישראל. שכן, אנו מאמינים כי זו הדרך המיטבית להביא שלום וביטחון לישראל, לפלסטינים ולאזור. אנו בודקים מגוון רחב של אפשרויות ודנים בהן עם שותפינו באזור".

מזכיר המדינה אנתוני בלינקן הורה לאחרונה לצוות משרדו להכין עבודת מטה מסודרת לקראת האפשרות של הכרה אמריקאית או בינלאומית במדינה פלסטינית באופן חד-צדדי ולא בהידברות עם ישראל או בהסכמה הישראלית. הנושא עלה במהלך ביקורו של בלינקן בישראל, בשיחות שקיים עם הבכירים הישראלים אתמול בירושלים.

ברקע המידע שמגיע מהממשל ומהגורמים באירופה, שגם הם שותפים למהלך, גורמים בכירים בישראל מביעים דאגה ממה שהם מגדירים כ"התאהבות של ממשל ביידן ברעיון של הקמת מדינה פלסטינית ובהכרה החד-צדדית בה כמנוף לחץ על ישראל".

בלינקן בתל אביב  (צילום: מרים אלסטר פלאש 90)
בלינקן בתל אביב (צילום: מרים אלסטר פלאש 90)

לדברי הגורמים, לאחרונה הנושא תופס נפח בסדר יום המדיני למזרח התיכון שמקדמים האמריקאים והאירופאים. "כבר לא מדובר בהפרחת בלוני ניסוי או ברעיון תיאורטי. הרעיון להכיר במדינה פלסטינית צובר תאוצה ומקודם בפועל", אומרים. "לא בכדי, לאחרונה שורה של מנהיגי המערב הכריזו על תמיכתם בהקמת מדינה פלסטינית, וזה כולל המנהיגים שנחשבו לימניים והכי לפרו-ישראליים, כמו ראש ממשלת איטליה ג'ורג'יה מלוני". הרעיון להכיר חד צדדית במדינה פלסטינית נידון ברמות שונות ובפורומים שונים, כולל בכירים מאוד - הוסיפו.

גורם מדיני אף אמר, כי "האמריקאים ממשיכים לקדם את רעיון של רשות פלסטינית מחודשת. במקביל, הרשות הפלסטינית הנוכחית ברמאללה  נמצאת בתהליך של הצגת רפורמה. זאת בהתאם לדרישה של ארה"ב שהיא תוכיח כי היא אכן הופכת לגוף שעונה להגדרה 'רשות המחודשת'", אמר הגורם. לדבריו, הרפורמה כוללת שינויים בתוך הממשלה, שינוי אופי הניהול של גופים ביטחוניים, ויש דיבורים על ממשלת הטכנוקרטים החדשה.

ישיבת מועצה של אשף בראשות אבו מאזן ברמאללה ב-2019 (צילום: ארכיון פלאש 90)
ישיבת מועצה של אשף בראשות אבו מאזן ברמאללה ב-2019 (צילום: ארכיון פלאש 90)

בישראל, רואים ברפורמה המדוברת שינויים קוסמטיים בלבד. עוד לפי גורמים מדיניים, "השינויים לא ישנו את הדברים העקרוניים שעליהם דיברו בישראל - רפורמה יסודית במערכת החינוך, שינוי בתכני הלימוד כדי לוודא כי ברשות הפלסטינית לא יחנכו יותר לשנאת ישראל ולא יעודדו טרור, ולא יהללו מחבלים ויקראו להם 'שהידים קדושים/. שום דבר מזה לא קורה".

עם זאת, שורה של גורמים ישראלים מתריעים בפני "אירוע מדיני משמעותי שלא מטופל אצלנו כראוי", לדבריהם.

השבוע, השיח סביב הסוגיה עלה מדרגה. יו"ר תקווה חדשה, השר גדעון סער, כתב בפוסט כי "גם חסידי 'פתרון שתי המדינות' (פיקציה לדעתי) צריכים להבין מה משמעותה של הכרה בינלאומית חד-צדדית במדינה פלסטינית. זו לא מדינה פלסטינית בהסכם לסיום הסכסוך. זאת מדינה פלסטינית עם המשך הסכסוך בתנאים משופרים מבחינתם ומבלי שוויתרו על זכות השיבה ועל שאיפתם לארץ כולה 'מהנהר ועד לים'".

במקביל, מליאת הכנסת אישרה שלשום את ההצעה הדחופה לסדר שיזם חבר בוועדת חוץ וביטחון, ח"כ זאב אלקין (תקווה חדשה) בנושא "הצהרות ופרסומים בעולם בנושא הכרה במדינה פלסטינית והצורך בהיערכות ישראלית לאתגר מדיני אפשרי".

לוחמי צה"ל בפעילות ביהודה ושומרון. (צילום: דובר צה"ל)

"הפופולריות של החמאס ביהודה ושומרון כיום גבוהה אפילו מזו שיש בעזה", אמר אלקין. "המשמעות של הקמת מדינה פלסטינית תהיה עלייה של חמאס לשלטון. זה רעיון מסוכן למדינת ישראל מבחינה אסטרטגית, הדורש מחשבה מעמיקה". עוד אמר, כי "אחת המטרות של סינוואר הייתה החזרה לחיים של רעיון המדינה הפלסטינית. הקמת מדינה זו היא נתינת פרס לחמאס ותהווה סכנה של 7 באוקטובר בכל ישראל. אף אחד לא היה אומר לארה"ב אחרי 9/11 לאשר הקמה של מדינת אל קאעידה. מדינת ישראל צריכה להגיד תשובה מאוד ברורה - לאו מוחלט. אסור להמתין, יש להיערך כבר היום בקמפיין בין-לאומי".