הורדת דירוג האשראי לישראל: אתמול (שישי) פורסם במודי'ס כי דירוג האשראי של ישראל ירד לרמה של A2, "יציבה", אך עם תחזית דירוג "שלילית" - כלומר, שישנה אפשרות להורדה נוספת. בתגובה לכך הגיבו היום חברי הכנסת ופעילים חברתיים ברשתות החברתיות, ביניהם חברי הכנסת מהאופוזיציה, משה רדמן ממובילי מחאת קפלן, יושב ראש מפלגת יש עתיד יאיר לפיד ועוד.

לאחר החלטת מודי'ס: מהו בכלל דירוג אשראי ומה משמעותו? | כל מה שצריך לדעת
הורדת דירוג האשראי תורגש בכיס של כולנו – וזוהי רק ההתחלה

ראש האופוזיציה יאיר לפיד הגיב להודעה: "הוכחה נוספת שהממשלה הזו לא מתפקדת ופוגעת בציבור", כתב ב-X. "כבר מעל שנה שהממשלה הזו מפקירה את הצמיחה במשק, מביאה תקציב מופקר וחסר אחריות וגם תוך כדי מלחמה אין שר אחד מבין 38 שרים שעובד בשביל הכלכלה הישראלית. כלכלת 'בעזרת השם' ו'יש כסף להכל' נכשלה. מדינת ישראל צריכה ממשלה חדשה ומתפקדת".

אביגדור ליברמן (צילום: מרק ישראל סלם)
אביגדור ליברמן (צילום: מרק ישראל סלם)

אביגדור ליברמן יושב ראש ישראל ביתנו כתב: "ההחלטה להוריד את דירוג האשראי של ישראל על ידי מודי׳ס לא הגיעה כרעם ביום בהיר. אלא, היא תוצאה של צעדים פופוליסטיים ובלתי נסבלים שהממשלה קידמה מאז הקמתה". הוא הוסיף, "ממשלת החורבן ממשיכה לדרדר אותנו לאסון כלכלי בדיוק כפי שהביאה אותנו לאסון ביטחוני בשבעה באוקטובר".

באשר לתקציב הוסיף, "התקציב כפי שאושר בכנסת רק השבוע בקריאה ראשונה, הוא תקציב שפוגע בצמיחה, נותן תמריצים שליליים ליציאה לעבודה ולרכישת מקצוע, ולא כולל בתוכו שום בשורה ושום מנועי צמיחה".

ח"כ נעמה לזימי (העבודה) כתבה: "ירידת דירוג האשראי היא לא בגלל המלחמה - היא בגלל הממשלה! כל צעד וצעד של הממשלה הזו הוביל לרגע הזה. הם אחראים. הם אשמים. גם פה".

מפגינים בקפלן (צילום: קומי ישראל)
מפגינים בקפלן (צילום: קומי ישראל)

משה רדמן, ממובילי מחאת קפלן, סיכם לטענתו את המשמעויות, וכתב: "הדו״ח מדבר לטובה על הפעילות האזרחית (התנדבות ומחאה) ועל חוזק בית המשפט העליון (נותנים כדוגמה את המקרה של פסילת ביטול עילת הסבירות)".

הוא הוסיף, "בנימוקים להחלטה מודי'ס מציינת לרעה את העדר הדיון ביום שאחרי ואופק מדיני כלשהו, את ההתנהלות הכלכלית הלא אחראית של הממשלה, את אי היציבות הפוליטית (בגלל התעקשותו של נתניהו לשמר את הקואליציה בזו במקום לפזר את הכנסת וללכת לבחירות", וציין לבסוף "לסיכום: נתניהו, סמוטריץ' והקואליציה נגד כלכלת ישראל. בג"צ והעם בעד".

ח"כ ולדימיר בליאק מיש עתיד: "לכלכלה ורק לכלכלה.מי שלא קשור לכלכלה זה ראש הממשלה הלא כשיר, שר האוצר היהיר והרשלן והממשלה המופקרת. כלכלת ישראל אמש ספגה מכה כפולה: מודי'ס לא רק הורידה לישראל את הדירוג (לראשונה בהיסטוריה!), אלא גם הוסיפה תחזית שלילית עתידית, עם אפשרות...".

חברת הכנסת יוליה מלינובסקי מישראל ביתנו: "הורדת דירוג האשראי של ישראל זו תוצאה ישירה של חוסר היכולת של נתניהו וממשלתו  לקבל החלטות וזה קורה בכל תחום. זו המדיניות שלהם לדחות, להתחמק ולשקר לציבור. העדר קבלת החלטות שווה חוסר יציבות. חוסר יציבות שווה חוסר באמון בינלאומי".

מפגן מחאה נגד בצלאל סמוטריץ' בכנס הכלכלה, צילום: מתן וסרמן

ליאור חורב יועץ אסטרטגי: "הורדת דירוג האשראי של ישראל נעשית כשהמחנה הממלכתי יושבים בתוך הממשלה.  השפעתם אפסית.  בינתיים הנטל הכלכלי על הציבור הממלכתי גדל.  אי השוויון בנטל גדל.  הפגיעה ביחסי ישראל-ארה״ב - מתעצמת.  אי האמון בין העם לממשלה גדל.  החטופים ממשיכים להירצח בשבי ואין עסקה באופק.  על פי פרסומים, נתניהו עצמו מחבל בעסקה. עד מתי?"