גוברת המתיחות בין ממשל ביידן לבין ישראל וכן - בין ישראל למצרים, זאת על רקע ההנחיה שניתנה לצה"ל על ידי הדרג המדיני להיערך לתמרון עוצמתי ברפיח. בזמן המלחמה, אחרי פינוי אוכלוסייה מסיבי מצפון הרצועה, רפיח הפכה לעיר מקלט עבור העזתים שהתפנו מבתיהם. כיום באזור רפיח נמצאים, לפי הערכות, כ-1.4 מיליון עזתים - מה שהופך את התמרון הקרקעי באזור זה למשימה מורכבת מאוד, הכרוכה בפינוי של מאות אלפי פליטים פלסטינים שעברו אליה מתחילת המלחמה.

"אם יהיה שינוי כיוון": בישראל שוקלים לשלוח את ראשי השב"כ והמוסד לשיחות עסקת החטופים בקהיר
קורא להשארתו? עמית סגל בתמיכה מפתיעה ברמטכ"ל הרצי הלוי

ביום רביעי האחרון, במהלך מסיבת העיתונאים שקיים, נתניהו חזר והדגיש כי "הנחינו את צה"ל להיערך לפעול גם ברפיח ובשני מחנות המרכז, המעוזים האחרונים שנותרו לחמאס. וגם כאן, כשיגיע הזמן, צה"ל יפעל לפי החוק הבין לאומי ויאפשר לאוכלוסיה מעבר בטוח מחוץ לאזורי הלחימה".

תיעוד החיסול ברפיח. קרדיט: דובר צה"ל (צילום :דובר צה"ל)

אתמול, לשכת רה"מ שוב חזרה על המסר, כאשר הוציאה הודעה מיוחדת בנושא, זמן קצר לפני כניסת השבת. בהודעה צוין כי "אי אפשר להשיג את מטרת המלחמה של חיסול החמאס ולהשאיר ארבעה גדודי חמאס ברפיח. מנגד ברור שפעולה עצימה ברפיח מחייבת פינוי אוכלוסייה אזרחית מאזורי הלחימה. לכן ראש הממשלה הנחה את צה״ל ומערכת הביטחון להביא לקבינט תכנית כפולה הן לפינוי אוכלוסייה והן למיטוט הגדודים".

נוסף על כך, גורם ישראלי בכיר התייחס לסוגיה בשיחה עם סוכנות הידיעות רויטרס והבהיר כי "לפני הפעולה הצבאית ברפיח, ישראל תאפשר לבצע פינוי של האוכלוסייה האזרחית מהעיר חזרה לצפון הרצועה, שממנו הגיעו רוב הפליטים".

הודעת לשכת רה"מ , כמו גם התדרוך בשם גורם ישראלי, הגיעו בעקבות דברי נשיא ארצות הברית, ג'ו ביידן, שהביע דאגה לאור התוכנית הישראלית של תמרון קרקעי נרחב באזור רפיח. 

בליל חמישי הנשיא ביידן התייחס לנושא, תוך כדי החרפה משמעותית של הריטוריקה. ביידן הדגיש כי התגובה הישראלית  בעזה היא "מוגזמת" (over the top). תחילה, לא היה ברור אם הנשיא מתכוון לפעולות הישראליות  ברצועה או לתשובת חמאס למתווה העסקת החטופים , אך מהר מאוד הבית הלבן דאג לאשר כי הנשיא כיוון את דבריו לתגובת ישראל בעזה.

ג'ו ביידן (צילום: רויטרס)
ג'ו ביידן (צילום: רויטרס)

"עמדתו של ביידן לא השתנתה, המסר שלו לא השתנתה, הוא לא מאמין שהמסר שלו ישתנה", הבהירה דוברת הבית הלבן קרין ז'אן-פייאר. "ביידן הבהיר שהוא מדבר על התגובה של ישראל בעזה, הוא הבהיר שארה"ב רוצה לראות את חמאס מובס. הוא היה מאוד ברור. זה יעד שאנו חולקים עם ישראל. אבל לצד זאת היינו ברורים מאוד שיש לעשות זאת תוך הבטחה שהפעולה שלהם ממוקדת ולא פוגעת באזרחים. היינו מאוד עקביים בזה. אנחנו רוצים להבטיח שאנחנו מגינים על האזרחים ברצועה", הוסיפה.

דברי ביידן לא היו האזהרה האמריקאית היחידה של ישראל מפני ההשלכות ההומניטריות האפשריות של התמרון העוצמתי ברפיח. במחלקת המדינה של ארצות הברית  הזהירו כי ללא "מחשבה מעמיקה", תמרון צה"לי  ברפיח עלול להביא ל"אסון". 

את החשש מפעולה ברפיח העביר גם מזכיר המדינה אנתוני בלינקן במהלך ביקורו בישראל. בלינקן העלה את הנושא בכל שיחותיו שקיים בירושלים עם הבכירים הישראלים.

גזרה מדינית נוספת, חשובה אף היא, שמתחממת לאור התוכנית הישראלית לפעולה קרקעית נרחבת ברפיח - היא הגזרה המצרית. הפעולה המתוכננת ברפיח מעוררת מתיחות כבדה מול קהיר. במצרים מתריעים מפני נהירה המונית של פליטים עזתים לסיני  ומאיימים כי אם הדבר יקרה, הוא יעמיד בפני סכנה את הסכם השלום בין ישראל למצרים.

חיילים מצרים חמושים בגבול עם רצועת עזה במעבר רפיח (צילום: רויטרס)
חיילים מצרים חמושים בגבול עם רצועת עזה במעבר רפיח (צילום: רויטרס)

על פי דיווח ב"וול סטריט ג'ורנל", בקהיר איימו מפורשות כי "אם הפליטים "ייאלצו" לחצות את הגבול – הסכם השלום עם ישראל יושהה. בסוף השבוע שעבר, סוכנות הידיעות רויטרס פרסמה  כי בשבועות האחרונים מצרים שלחה כ-40 טנקים ונגמ"שים לצפון-מזרח סיני "כחלק מסדרת צעדים לחיזוק הביטחון בגבולה עם עזה".

לפי "וול סטריט ג'ורנל", מצרים מתקינה גם מצלמות, עמדות תצפית וחיישנים בגבול. גורמים בקהיר ציינו בפני העיתון כי ישראל עדכנה את מצרים שנותרו באזור רפיח לפחות 12 מנהרות לסיני. לאור מתיחות השיא בין ירושלים לקהיר, גורמים מדינים בישראל הבהירו כי "כל מהלך יתואם עם מצרים".

יצוין כי על אף הבלטת הנושא דווקא בימים האחרונים, בפועל תוכנית התמרון באזור רפיח כבר הוכנה על ידי צה"ל. על פי מספר גורמים ישראלים, הבלטת הנושא של התמרון הקרקעי המתוכנן מגיעה על רקע תשובת חמאס למתווה עסקת החטופים, בתור מנוף לחץ נוסף על סינוואר ושותפיו.