גורמים מדינים חשפו הערב (חמישי) כי במהלך השיחות שהתקיימו בקהיר המתווכות ביקשו מישראל להסכים למחוות הומניטריות נוספות , על מנת "לרכך את חמאס". ראש הממשלה בנימין נתניהו סירב בתוקף והשיב כי לא תהיינה שום מחוות הומניטריות עד שישראל תקבל הוכחות קונקרטיות לכך שהתרופות הגיעו לחטופים, כפי שהובטח לנו. עד כה ההוכחות לא הגיעו.

יציאת חירום: בני גנץ נעול - ונתניהו מנצל את זה עד הסוף 
מה מונע מעסקת חטופים להתקיים? גורמים אמריקאים חשפו את הסיבה

במקביל, קבינט המלחמה מתכנס הערב (חמישי) בקריה בתל אביב ולאחר מכן תתקיים ישיבת הקבינט המדיני-ביטחוני שנקבעה מבעוד מועד. להערכת הגורמים המעורים בפרטים כי "צפוי דיון טעון מאוד בקבינט המצומצם", זאת ברקע הדרתם של השרים גנץ ואייזנקוט מהליכי קבלת ההחלטות בנוגע לסבב שיחות לעסקת חטופים שהתקיים השבוע בקהיר.

נזכיר כי פעמיים ראש הממשלה נתניהו קיבל החלטות בלי לשתף בהן את יו"ר המחנה הממלכתי. תחילה הנחה ראש הממשלה את צוות המו"מ "להשתתף על תקן של מאזינים בלבד" ולא להציג את נייר העמדה בעניין המו"מ שגובש על ידי הדרג המקצועי. לאחר חזרתם של ראש המוסד, ראש השב"כ והיועץ המדיני לרה"מ מקהיר, נתניהו לא אישר לצוותה המו"מ לחזור לבירת מצרים להמשך המגעים, על אף שעל פי הגורמים המצרים והקטרים, דובר על המשך השיחות במשך מספר ימים נוספים עד סוף השבוע. 

גנץ ואייזנקוט, אמנם הסתפקו בתגובה מאופקת , וגורמים מטעמם חזרו והדגישו בשיחה עם "מעריב" כי השניים עומדים בקשר ישיר וקבוע עם הדרג המקצועי ועם בכירי מערכת הביטחון ומעודכנים באופן מלא ושוטף, אך, כך על פי גורמים בסביבתם, "הסוגיה בהחלט תעלה בקבינט וכל השאלות תישאלנה בפורום הסגור והמצומצם ולא בתקשורת".

בתוך כך, נתניהו שוחח הערב עם הנשיא ביידן במשך כ-40 דקות. נושאי השיחה נגעו למו"מ בעניין החטופים בהמשך לפסגת קהיר, המשך הלחימה של צה"ל בדגש על רפיח והכנסת הסיוע ההומניטרי לרצועה.

בני גנץ, בנימין נתניהו (צילום: נועם רבקין פנטון, פלאש 90)
בני גנץ, בנימין נתניהו (צילום: נועם רבקין פנטון, פלאש 90)

בן גביר ידרוש: שינוי מהותי במדיניות הישראלית כלפי חיזבאללה

ישיבת הקבינט המדיני-ביטחוני שצפויה להתקיים אחרי הדיון בקבינט המצומצם מסתמנת גם היא כמתוחה ועמוסה בסוגיות מורכבות. השר לביטחון לאומי ויו"ר עוצמה יהודית, איתמר בן גביר , מתכוון להעלות בדיון את נושא ההסלמה החמורה בגבול הצפוני, אחרי המטחים הכבדים שנורו על ידי חיזבאללה לעבר הערים קריית שמונה וצפת שגבו מחיר קשה של חיי אדם ופצועים רבים.

מאחר ופנייתו של השר לביטחון לאומי ללשכת רה"מ לקבוע באופן מיידי פגישה בינו לבין נתניהו לא נענתה, הערב בן גביר ידרוש לקבל החלטה על שינוי מהותי במדיניות הישראלית כלפי חיזבאללה. בסביבת בן גביר מבהירים כי לא מדובר בדרישה לשינוי טקטי או קוסמטי, אלא בשינוי כיוון מהותי.

איתמר בן גביר (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)
איתמר בן גביר (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)

לדברי הגורמים: "בישיבות הקבינט שהתקיימו בחודש האחרון גורמי הביטחון התעקשו להיצמד לאותה הקונספציה. כמו שהם טענו לפני 7.10 כי החמאס מורתע ולא מעוניין בעימות ובהסלמה – היום הם טוענים את זה לגבי חיזבאללה. אין מקום לתפיסה הזאת, כמו שאין מקום לתפיסה שהפתרון הוא הסדר מדיני שכולל ויתורים ורק הוא יחזיר שקט ליישובי הצפון.  בן גביר סבור שאין שום סיבה בעולם שנמשיך בקו הזה , מול חיזבאללה יש לקיים מדיניות  של 'בעל הבית השתגע' - וזה מה שיאמר בקבינט המדיני-ביטחוני הערב".

גם שר האוצר ויו"ר הציונות הדתית, בצלאל סמוטריץ', נחוש להעלות בדיון של הקבינט נושא בוער וגם לדרוש תשובות ברורות. מדובר בתוכנית האמריקאית להסדר מדיני אזורי שכולל הקמת מדינה פלסטינית, יתכן שגם הכרה בה באופן חד-צדדי. סמוטריץ' מביע התנגדות נחרצת לכל מהלך שמוביל להקמת מדינה פלסטינית והערב ידרוש להתייחס לנושא במהלך ישיבת הקבינט.