אל"מ במיל' עמר בר־לב, לשעבר השר לביטחון פנים ממפלגת העבודה, התראיין היום (שישי) בתוכניתם של אריה אלדד ורון קופמן ב-103FM, והתייחס להמשך המלחמה ברצועת עזה.

קלאסיקה: כמה חודשים לאחר "טבח נתניהו" - רה"מ מצא קמפיין חדש | בן כספית
מקבינט המלחמה לבלפור? גנץ מגדיל משמעותית את הפער מנתניהו | סקר מנדטים

"ההנחה שאנחנו יכולים באמצעות צה"ל ושב"כ לחסל את כל אותם עד כדי כך חוליות קטנות כאלה ואחרות, היא טענה לא נכונה", אמר בר לב בפתח דבריו, "לכן תמיד השאלה, זו השאלה שעמדה בפנינו בלבנון והיא עומדת בפנינו בעזה, האם יש נקודה שברגע שאתה מגיע אליה אתה מבין שיותר אתה לא יכול להגיע מעבר. בלבנון נתקענו 18 שנה, ואחרי שיצאנו השאלה היחידה ששאל הציבור הישראלי למה לא יצאנו 10 שנים קודם".

"בכל מקרה אנחנו לא מדברים על איום קיומי, לא אז וגם היום אין איום קיומי על מדינת ישראל, בוודאי לא מחמאס", הוסיף, "אבל בין זה לבין זה שאת המטרות הראשוניות של המלחמה הושגו ועכשיו אנחנו לאט לאט מתחילים בשקיעה שם, ושלא לדבר על זה שבעזה יש לנו חטופים שברור ששעון החול של החיים שלהם הרבה יותר קצר מאשר שעון החול של אותן חוליות שכנראה לא יגמרו לנצח". 

הפגנה של מטה משפחות החטופים בקיסריה (צילום: יונתן שאול, פלאש 90)
הפגנה של מטה משפחות החטופים בקיסריה (צילום: יונתן שאול, פלאש 90)

לאחר מכן, התייחס השר לשעבר לסוגיית פתרון שתי המדינות ואמר: "אני כבר הרבה מאוד שנים לא משתמש במילה פתרון. כולנו חושבים שיש נוסחה שאם נמצא את הפתרון לה אז הכול יהיה יופי. זה לא הולך ככה, ולכן זה גם לא שחור ולבן כמו שהצגת. לצערנו, וזה אנחנו יודעים לא מהיום, שיש מגבלות לכוח, גם לכוח של ישראל שהוא עצום בהשוואה לחמאס וגם בהשוואה לחיזבאללה, יש מגבלות. הסיפור על אותן חוליות שמתחילות לזנב בצה"ל, זה לא ייגמר. עם כוח לא נוכל לחסל את הבעיה הזו באופן מוחלט. מצד שני, ברור שאני רוצה שלום, כולנו רוצים שלום". 

"נכון להיום השאלה המרכזית היא היום שאחרי", הבהיר, "אם היום לא מתחילים לנסות לבנות את היום שאחרי, מי ישלוט ברצועת עזה, אז זה גם לא יקרה. אם היינו עושים את זה ואם היינו מצליחים בזה, לא לבד כמובן, בהובלה של האמריקאים, זה יהיה הניצחון שלנו על שלטון החמאס. כרגע אני לא רואה איך אנחנו מנצחים את שלטון החמאס, גם עכשיו הוא מנהל את התפקידים המנהלתיים האזרחיים, הוא זה ששולט שם".

"אני לא חושב שלא סופרים אותנו, ואם השתמע מדבריי שאני חושב שאנחנו אלו שמסוגלים להקים ביום שאחרי שלטון אחר ברצועת עזה, יש לנו לצערנו לכל דבר דוגמה. זה מה שניסינו לעשות בלבנון ולא הצלחנו. מצד שני, אם אתה לא מנסה, לא שותף לאלו שמנסים, אתה גם לא מצליח. אם אתה מצטרף לאותו ניסיון אמריקאי שבתקווה יצליחו לגייס גם את סעודיה וכו', יכול להיות שזה יצליח, יכול להיות שלא, אבל בוודאי אין לנו מה להפסיד. במצב הנוכחי שגם החמאס ממשיך לשלוט, אונר"א ממשיכה שהיא בעצם במובנים מסויימים זרוע של החמאס".

"אני לא חושב שזה יסכן אותנו, לטווח הרחוק שתי מדינות ושני עמים אני עדיין מאמין שזו הדרך היחידה לשמור על מדינת ישראל כמדינת הלאום של העם היהודי. צריך להתקדם לשם ולקחת סיכונים גם בדרך הזו, כי בכל דרך שאנחנו בוחרים יש סיכון. אז בואו נבחר בדרך שיש לה גם סיכוי. 

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103FM