מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן אמר היום (שבת) בוועידת מינכן בעת ביקורו שבגרמניה, כי ישראל ניצבת בפני הזדמנות "יוצאת דופן" לנרמל את היחסים עם מספר מדינות ערב.

בלינקן: "נתניהו הבטיח שישראל לא תעודד יישוב פלסטינים מחוץ לעזה"
ממשל ביידן כבר לא רואה בנתניהו שותף: הסיבות לפיצוץ נחשפות

"קיימת לישראל הזדמנות יוצאת דופן בחודשים הקרובים להשתלב במזרח התיכון, מכיוון שמדינות ערב רבות מוכנות לנרמל את הקשרים עם המדינה", הבהיר בלינקן, והוסיף כי "מתקיימים מאמצים רציניים שמובילות מדינות ערב לרפורמה ברשות הפלסטינית. הכי דחוף עכשיו להגיע למדינה פלסטינית. בטווח המידי ביטחונה של ישראל מובטח אך הטווח הארוך הוא שאלה אחרת וכרוך בהסדר ארוך טווח".

מקבילתו הגרמנית, שרת החוץ אנאלנה בארבוק, אמרה בוועידה ש"כדי לקיים את פתרון שתי המדינות לישראל ולפלסטינים, צריכה להיות ערובה שאירועי טרור כמו התקפת החמאס ב-7 באוקטובר לעולם לא יוכלו לקרות שוב".

אנתוני בלינקן (צילום: REUTERS/Evelyn Hockstein/Pool)
אנתוני בלינקן (צילום: REUTERS/Evelyn Hockstein/Pool)

המטרה המרכזית מאחורי הגעתו של בלינקן למינכן הייתה לכנס עבור דיון עם שרי החוץ של כל המדינות הערביות המשתתפות ביוזמת השלום שארצות הברית רוצה לקדם, בדחיפות אך בשלבים, כדי לנצל הסדר בשאלת החטופים למתווה רחב יותר. ארה"ב חותרת מצד אחד לקידום קשריה של ישראל עם העולם הערבי, ובמיוחד סעודיה, ומצד שני הכרה במדינה פלסטינית שאמורה לקום על בסיס התוכנית.

שרי החוץ  של מצרים, ירדן, סעודיה, והאמירויות השתתפו במפגשים, שלחלקם הצטרפו גם שרי חוץ אירופים וראשי האיחוד, שעשויים לתת ערבויות להסדר. בלינקן פגש גם את הנשיא הרצוג במינכן, שאמר לו כי "יש הזדמנויות של ממש לפנינו לעתיד טוב יותר וצריך יותר עבודה עם הפלסטינים וידידינו". הרצוג ענה כי שמע את דבריו בעניין רב. "אני חושב שיש הזדמנויות ויש ללמוד אותן לעומק אך חשוב מכל לחסל את חמאס", אמר הנשיא.

כמו כן, נועד אתמול הרצוג בחשאי עם ראש ממשלת קטאר מוחמד אל תאני, כדי ללחוץ עליו שלא לוותר על המשא ומתן לשחרור החטופים. בצד הישראלי התרשמו כי קטאר משתדלת להפגין גמישות וצפויה התקדמות בנושא.

יצחק הרצוג, אנטוני בלינקן (צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ)
יצחק הרצוג, אנטוני בלינקן (צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ)

בתוך כך, השבוע דווח ב"וושינגטון פוסט" האמריקאי כי ממשל ביידן וקבוצה נוספת של מדינות במזרח התיכון עומלות בימים אלו על תוכנית מפורטת ומקיפה לכינון שלום ארוך טווח בין ישראל והפלסטינים, לרבות לוח זמנים מסודר להקמת מדינה פלסטינית, כך שיהיה ניתן להכריז על התוכנית כבר בשבועות הקרובים. פרט לארה"ב, בין המדינות ישנן מצרים, ירדן, קטאר, ערב הסעודית, איחוד האמירויות ונציגים פלסטיניים.

על פי הדיווח, מתכננות אותן מדינות לבצע תחילה הפסקת אש בעזה שצפויה להימשך לפחות שישה שבועות, ולאחר מכן תספק זמן לגיוס תמיכה נוספת ולנקיטת צעדים ראשונים לקראת מימוש התוכנית המקיפה, שבמהלכה תוקם ממשלה זמנית פלסטינית. אותן מדינות מקוות להשיג עסקת חטופים לפני תחילת הרמדאן שמתחיל השנה ב-10 במרץ.