שר החוץ ישראל כ"ץ מהליכוד נזף היום (שני) בשגריר ברזיל בישראל פדריקו מייר והכריז על נשיא ברזיל לואיז אינסיו דה סילבה (לולה) כ"אישיות בלתי רצויה" במדינה. השניים נפגשו ב"יד ושם" בירושלים.

הרס וחורבן בכל פינה: העיר עזה שינתה את פניה לתמיד | תיעוד
יותר מ-30 מקרים ביום מאז השבת השחורה: האנטישמיות בבריטניה שוברת שיאים

ישראל כ"ץ בהצהרה לתקשורת אחרי שנזף בשגריר ברזיל (צילום :ניב מוסמן, לע"מ)

זאת, בעקבות התבטאותו של נשיא ברזיל לואיז שאמר אתמול על האירועים בעזה כי: "פעולות ישראל בעזה, כמו היטלר". נזכיר כי בחודש נובמבר, גם פדריקו מייר שגריר ברזיל התבטא בחריפות ואמר שהוא לא מבין למה חמאס מחזיר את החטופים כיוון שהם "נכס", והחזרתם תאפשר לישראל "לפעול ביתר שאת בעזה", לדבריו.

שר החוץ הציג לשגריר הברזילאי את ספר השמות הכולל את שמותיהם של הנרצחים היהודים בשואה, ובו גם שמותם של בני משפחתו של השר שנספו: סבו ישראל כ"ץ וסבתו שפרינצה כ"ץ. עוד אמר לשגריר, שאף ננזף בנובמבר לאחר דבריו: "לא נשכח ולא נסלח. זו התקפה אנטישמית חמורה. בשמי ובשם אזרחי מדינת ישראל - תודיע לנשיא לולה שהוא אישיות בלתי רצויה בישראל עד שלא יחזור בו".

ישראל כ''ץ ושגריר ברזיל בישראל פדריקו מאייר (צילום: מיכאל דימנשטיין, לע''מ)
ישראל כ''ץ ושגריר ברזיל בישראל פדריקו מאייר (צילום: מיכאל דימנשטיין, לע''מ)

על ההחלטה להביא אותו ליד ושם הוסיף: "הבאתי אותך למקום שמעיד יותר מכל על מה שעשו הנאצים והיטלר ליהודים, בהם בני משפחתי. ההשוואה בין המלחמה הצודקת של ישראל בחמאס, לבין מעשי הזוועה של היטלר והנאצים, היא בושה וחרפה והתקפה אנטישמית חמורה. 
לא נסלח ולא נשכח - בשמי ובשם אזרחי ישראל תודיע לנשיא לולה שהוא אישיות בלתי רצויה בישראל עד שלא יתנצל ויחזור בו מדבריו".

ישראל כ''ץ ושגריר ברזיל בישראל פדריקו מאייר (צילום: מיכאל דימנשטיין, לע''מ)
ישראל כ''ץ ושגריר ברזיל בישראל פדריקו מאייר (צילום: מיכאל דימנשטיין, לע''מ)

נזכיר, כי נשיא ברזיל אמר אתמול בריאיון לתקשורת הברזילאית כי: "מה שקורה ברצועת עזה זה לא מלחמה, זה רצח עם", והוסיף: "זו לא מלחמה של חיילים נגד חיילים. זו מלחמה בין צבא ערוך במיוחד לנשים וילדים. מה שקורה ברצועת עזה עם העם הפלסטיני לא קרה כמעט בשום רגע אחר בהיסטוריה. למעשה, זה קרה רק פעם אחת כשהיטלר החליט להרוג את היהודים". היום דיווחו במשרד הבריאות בעזה כי כ-29 אלף נהרגו ברצועה מתקיפות ישראל.

גם יו"ר יד ושם דני דיין התייחס לדברי הנשיא ואמר כי: ״דבריו המבישים של נשיא ברזיל לולה דה סילבה הם שילוב מקומם של שנאה ובורות. על פי הגדרת IHRA (ארגון בו ברזיל עצמה משקיפה במגמה להיות חברה) זוהי התבטאות אנטישמית מובהקת". דיין המשיך ואמר כי "השוואה של מדינה הנלחמת בארגון טרור, שטבח בלמעלה מ-1200 מאזרחיה ללא כל הבחנה, למעשי הנאצים שהשמידו 6 מיליון יהודים ראויה לכל גינוי. מעציב שמנהיג מדינה יורד לשפל כזה של עיוות קיצוני של השואה".

בנוסף, דה סילבה נפגש עם ראש הממשלה הפלסטיני מוחמד שתייה במהלך ביקור באפריקה ואמר כי ברזיל תגדיל את תרומתה לאונר"א, וקרא למדינות אחרות לעשות את אותו הדבר. בנוסף לכך, ב-7 באוקטובר גינה מנהיג ברזיל בן ה-78 את פעולות חמאס על ישראל, ואמר בזמנו כי "מדובר בפעולת טרור מבוהקת". עם זאת, במיוחד מאז הפעולה הקרקעית של צה"ל ברצועה, נהג דה סילבה להשמיע ביקורת שלילית על ישראל.

בתוך כך, בחודש נובמבר האחרון משטרת ברזיל עצרה שלושה חשודים במעורבות בארגון הטרור חיזבאללה.