בחודש האחרון הצליחו פוליטיקאים מובילים למתן את הסנטימנט השלילי כלפיהם בשיח הציבורי ברשתות החברתיות ובאתרי החדשות המובילים. עם זאת, ככלל השיח כלפי הפוליטיקאים ואחריותם למצב הביטחוני ולפרוץ המלחמה עדיין ביקורתי וחריף מאוד. כך עולה ממחקר מיוחד שערכה חברת "באזילה" עבור מעריב.

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

הנתונים שנאספו במחקר לבקשת מעריב מנתחים את כמות ותוכן השיח ברשת אודות בנימין נתניהו, בני גנץ ואיתמר בן גביר. התמונה שעולה מהמחקר מובהקת: מרבית השיח שנוטר – הן בינואר והן בפברואר – אופיין כאמוציונלי ושלילי והתמקד בעיקרו בהטחת אשמה נוקבת והטלת אחריות על אירועי ה-7 באוקטובר בפוליטיקאים הנבחנים, ובראשם נתניהו; בדעות חלוקות בנוגע להחלטה להגביל כניסת ערבים ישראלים להר הבית (אל אקצא) ברמדאן; ובקריאה להחליף את ההנהגה הקיימת ולקבוע מועד לבחירות. עם זאת, כל אחד מהפוליטיקאים הנבחנים הצליחו למתן במעט את הביקורת כלפיהם, וההערכה היא שאם מדובר בתחילתה של מגמה הרי שהדבר עשוי להשפיע גם על תוצאות סקרי המנדטים בשבועות הקרובים.

את מירב השיח – ובפער משמעותי – מרכז עדיין ראש הממשלה נתניהו: בימים האחרונים (15-21.2.24) איתרה החברה מעל 200 אלף אינטראקציות בין משתמשים שנתניהו עמד במרכז השיח שלהם, לעומת כ-58 אלף במרכזן עמד גנץ וכ-84 אלף שעסקו בבן גביר. ברוב גדול של המקרים השיח כלפי נתניהו היה שלילי מאוד: 82% מהאינטרקאציות כלפיו עסקו בהטלת אשמה ואחריות ישירה לאירועי ה-7 באוקטובר, תוך מתיחת ביקורת חריפה על המדיניות שהנהיג לאורך השנים; בהטלת ספק במידת כשירותו, תוך טענה שהינו פועל מתוך שיקולים פוליטיים מוטים לשם שרידותו הפוליטית; במתיחת ביקורת על כך שלמעשה הוא מנוהל על ידי איתמר בן גביר; ובהתבטאויותיו בנוגע לקמפיין נגדו והגורמים העומדים מאחוריו.

עם זאת, בחודש האחרון הצליח נתניהו למתן מעט את השיח נגדו, וייתכן שהדבר מעיד על התאוששות מסוימת של תדמיתו בציבור: במדד של חברת "באזילה", הסנטימנט השלילי נגדו הוגדר בציון של מינוס 9.3 בינואר, אולם בפברואר נרשם שיפור קל לציון מינוס 8.4. רוב השיפור נבע מהדהוד הצלחת המבצע ברפיח לחילוץ חטופים.

גם גנץ הצליח לשפר במעט באמצעות קמפיין ממוקד את השיח השלילי נגדו: מציון מינוס 8.2 בינואר למינוס 7.4 בפברואר. רוב השיפור נבע מהנאומים שנשא גנץ בשבוע האחרון ובהם הביע התנגדות להכרה חד-צדדית במדינה פלשתינית.

השיח כלפי השר בן גביר עדיין שלילי ברובו, אולם הנתונים שלו טובים יותר מאלו של נתניהו וגנץ – וגם בהם נרשם שיפור בחודש האחרון. בחודש ינואר ציון הסנטינמט בשיח כלפיו עמד על מינוס 5.7, ובחודש פברואר כבר עלה למינוס 2.9. רוב השיפור נבע מההחלטה להגביל כניסת ערבים-ישראלים להר הבית במהלך תקופת הרמדאן, מה שתרם לתפיסה שלו במספר אינטראציות כנבחר ציבור שעומד על עקרונותיו.

איתמר בן גביר (צילום: אריה לייב אברמס, פלאש 90)
איתמר בן גביר (צילום: אריה לייב אברמס, פלאש 90)

חברת באזילה מנטרת באמצעות כלים מתקדמים את השיח ברשתות החברתיות ובאתרי האינטרנט המרכזיים בישראל. ניתוח נתוני החברה עשוי להצביע על שינויי עמדות בציבור בשלב מוקדם, ייתכן לפני שהן מקבלות ביטוי באמצעים נוספים דוגמת סקרי בחירות תקופתיים.