שיעור ההצבעה בבחירות לרשויות המקומיות, אשר יתקיימו ביום שלישי, צפוי לעמוד על כ־51% בלבד – ירידה של 9% לעומת הבחירות שהתקיימו ב־2018. כך עולה מסקר "מעריב", שנערך על ידי לזר מחקרים, בראשות ד"ר מנחם לזר, בשיתוף Panel4All.

חולדאי או ברביבאי? סקר "מעריב": זה המוביל בקרב הצמוד בתל אביב

הירידה בשיעורי ההצבעה מסתמנת על רקע המשך המלחמה וחילוקי הדעות על העיתוי של מועד הבחירות, שנדחו מ־31 באוקטובר. על פי סקר "מעריב", כ־50% מהמשיבים אמרו שהם בטוחים שילכו להצביע בבחירות לרשויות המקומיות ביום שלישי. 23% השיבו כי הם חושבים שילכו, עוד 11% - כנראה שלא, 6% - בטוח שלא, ו־10% עדיין לא החליטו אם יצביעו בבחירות.

הערים הגדולות יעמדו כמובן במוקד העניין. לפני ימים אחדים הצהיר ראש עיריית תל אביב-יפו רון חולדאי שאם ינצח, זו צפויה להיות הקדנציה האחרונה שלו. בחיפה צפויה עינת קליש רותם לעמוד מול ביקורת קשה, שעלולה לעלות לה בכיסא. קרב נוסף צפוי בבית שמש, שם עליזה בלוך תתמודד שוב מול משה אבוטבול, חבר הכנסת מש"ס שמתכנן לשוב ולכבוש את הכיסא שבו ישב בעבר.

רון חולדאי, אורנה ברביבאי (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90,יוסי זלינגר, פלאש 90)
רון חולדאי, אורנה ברביבאי (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90,יוסי זלינגר, פלאש 90)

על פי אומדן משוקלל של התוצאות שהתקבלו, ההערכה היא, כאמור, ששיעור ההצבעה בבחירות הנוכחיות לרשויות המקומיות יעמוד על כ־51% בלבד, לעומת 60% בבחירות שהתקיימו ב־2018. מפילוח נתוני הסקר עולה עוד כי ככל שעולה גיל המשיבים, כך גוברת הנכונות ללכת להצביע – מ־38% בלבד בקרב גילאי 18־39 שבטוחים שיצביעו, ל־69% בגילאי 60 ומעלה. עוד עולה מהסקר כי משיבים מהמגזר הערבי הרבה יותר בטוחים שילכו להצביע, מאשר יהודים (58% לעומת 49% בהתאמה).

ד"ר לזר ציין עוד כי תוצאות אלו זהות למצב של בחירות 2018, שבהן שיעור ההצבעה במגזר הערבי היה גבוה במיוחד – 80% ביישובים ערביים, לעומת 60% בקרב כלל המצביעים.

בסקר, שנערך ב־21־22 בפברואר, השתתפו 508 משיבים, המהווים מדגם מייצג של האוכלוסייה הבוגרת במדינת ישראל מגיל 18 ומעלה, יהודים וערבים. טעות הדגימה המרבית בסקר עומדת על 4.3%.

בתוך כך, הירידה בשיעורי ההצבעה עלולה להיות חדה עוד יותר לנוכח התחזית המבשרת מזג אוויר גשום ביום הבחירות. מנהל גף אקלים בשירות המטאורולוגי בבית דגן, ד"ר עמוס פורת, מסר ל"מעריב" כי על פי התחזית המסתמנת, ביום שלישי יירד גשם מקומי מדי פעם מצפון הארץ עד לצפון הנגב. אומנם בינתיים אין תחזית למזג אוויר סוער, עם הצפות ושיטפונות, אבל הגשמים שיירדו עלולים להותיר מצביעים נוספים בבתים.