המשלחת הישראלית לפסגת פריז 2, שכללה את ראש המוסד דדי ברנע, ראש השב"כ רונן בר, האלוף (במיל') ניצן אלון ותת־אלוף אורן סתר, חזרה לישראל אתמול לפנות בוקר. זאת אחרי יום של משא ומתן מתיש ואינטנסיבי, כאשר בסיומו סוכם על מתווה חדש לעסקה לשחרור חטופים.

משפחות חטופים חסמו את איילון: "נתניהו חייב להתעלם מסמוטריץ ובן גביר"
לראשונה מאז פרוץ המלחמה: מכת"זית הופעלה במחאה בקפלן

נציגי ישראל קיימו מגעים עם כל המתווכות השותפות למאמץ - נציגי ארה"ב, קטאר ומצרים - זמן קצר אחרי שמשלחת חמאס מסרה למתווכות את תשובותיה באשר לפרטי העסקה המתגבשת והדרישות העיקריות של ארגון הטרור.

אחרי שהמשלחת הישראלית שבה ארצה, גורם מדיני בכיר מסר כי "אנו עדיין רחוקים מעסקה. אולם חמאס ירד מחלק מדרישותיו בעקבות הקשחת העמדות של ראש הממשלה נתניהו". מקור אמריקאי אמר כי "הושגה התקדמות מסוימת בשיחות בפריז - אבל יש עוד דרך לעשות כדי להשיג עסקה".

מספר גורמים המעורים במגעים טוענים כי נרשמה התקדמות במגעים, והתקווה היא כי אם קצב ההתקדמות יישמר גם בהמשך, ניתן יהיה לסכם את פרטי העסקה, ואף להוציאה לפועל לפני תקופת הרמדאן.

על פי הגורמים המעורים בשיחות, בפריז סוכם על עסקה הומניטרית. כלומר, חלקית - ללא חיילים וללא גברים בגיל שירות צבאי. המתווה המתגבש מדבר על שחרור של כ־40 חטופים ישראלים - נשים, מבוגרים וחולים - כאשר תמורתם ישוחררו מאות מחבלים מבתי הכלא הישראלים. ככל הנראה, ישראל תצטרך להסכים לשינוי במפתח למספר מחבלים שישוחררו תמורת קטגוריות מסוימות של חטופים, אף שבעבר ראש הממשלה נתניהו שב והדגיש כי המפתח של העסקה הקודמת (שלושה מחבלים תמורת כל חטוף) לא ישונה גם בעסקאות הבאות. לפי מקורות בוועידה, מדובר עכשיו ב־200 עד 300 אסירים פלסטינים תמורת 40 מהחטופים הישראלים.

היבט נוסף שלגביו ישראל הביעה נכונות להתגמש הוא אורך ההפוגה בלחימה. בפריז דיברו על שישה שבועות של הפוגה, שבמהלכה העסקה תצא לפועל.

כמו כן, ישראל תסכים להגדלה משמעותית של הסיוע ההומניטרי, כולל ההסכמה לשקול מתווה לחזרת תושבי צפון הרצועה לבתיהם. לצד זאת, ישראל מתעקשת שלא תתחייב על סיום המלחמה, וכי כוחות צה"ל לא ייסוגו משטחי עזה, כפי שחמאס דרש עד לאחרונה. גורמים במשלחת המצרית אמרו ל"מעריב" כי גם ישראל הפגינה הפעם עמדה גמישה יותר, שמגבירה את הסיכוי לעסקה, וכי המגעים יימשכו בימים הקרובים.

מוחמד נזאל, חבר הלשכה המדינית של חמאס, אמר בראיון לערוץ אל־ערבי הקטארי, כי "השעות הקרובות יראו אם ניתן להגיע להפסקת אש לפני חודש הרמדאן או לא". בחמאס אומרים שהם בוחנים את ההבנות - גם בהנהגה בעזה וגם בהנהגת החוץ שיושבת בקטאר ובאיסטנבול.

מקורות מצריים וקטאריים בפריז הביעו גם הם אופטימיות זהירה לגבי התקדמות המגעים והשלמתם לפני הרמדאן. עם זאת, הם הודו כי יש צורך בעמדה מתואמת יותר של חמאס. אמש קיימו חברי קבינט המלחמה דיון טלפוני, שבמהלכו מתווה העקרונות אושר על ידי חברי הקבינט המצומצם.

על רקע הדיווחים על התקדמות לעבר עסקת חטופים וירידה של חלק מדרישות חמאס, מפורום תקווה, המאגד משפחות חטופים, נמסר:
"גם הערב אנו קוראים למקבלי ההחלטות בממשלה ובקבינט:

1. לא להסכים לעסקה מופקרת, שתפגע בעתיד המדינה ושבעוד שנים לא רבות נתחרט עליה.

2. אסור להפריד בין חטופים! עסקה שבה שוב משאירים מאחור חטופים רבים תגזור עליהם שנים ארוכות בשבי, ואף תביא למותם. חייבים להביא את כולם יחד.

3. אנחנו מזכירים גם היום שכדי שתהיה עסקה טובה צריך להגביר את הלחץ הצבאי על חמאס ולהפסיק את הכנסת הסיוע ההומניטרי שמחזק את חמאס. אנו מחזקים את ראשי המדינה ומקבלי ההחלטות יחד עם צה"ל, ומודים להם על כך שהם עושים הכל כדי להשיב את החטופים הביתה". 

בתוך כך, אמש התקיימו בקפלן בת"א עימותים ונעצרו מוחים בהפגנה בקריאה לקיום בחירות. המשטרה הכריזה על ההפגנה כבלתי חוקית, מכתז"יות הופעלו לפיזור ההפגנה ולפחות 15 מהמוחים נעצרו. 

מהמשטרה נמסר כי "קבוצת מפגינים, שאינם נמנים עם משפחות החטופים, החליטו לצאת בצעדה לרחוב קפלן, והחלו להפר את הסדר תוך חסימת הכביש. בעקבות החסימות והפרות הסדר, הוכרז על ידי קצין משטרה כי ההפגנה בלתי חוקית ועליהם לפנות את הכביש, לאור המשך חסימת הציר ומשלא נשמעו להוראות. במהלך פינוי המפגינים, המשטרה עצרה חמישה חשודים בגין הפרת הסדר הציבורי. אנו קוראים לכלל המשתתפים להישמע להוראות השוטרים ולהימנע מעימותים מיותרים".

ראש האופוזיציה יאיר לפיד גינה את המעצרים: "אלימות המשטרה הערב כלפי המפגינים ובתוכם גם משפחות החטופים היא מסוכנת ואנטי דמוקרטית ואינה יכולה להמשך. זכות המחאה היא זכות יסוד ולא ניתן לשלול אותה מהמפגינים באלות ומכת״זיות".

רשימת חוזה חדש-מרצ-ירוק במרכז בתל אביב-יפו: "האלימות היום בקפלן מחזירה אותנו שוב למה שראינו לפני השבעה באוקטובר. מפגינים שבאים לזעוק את הכעס, האכזבה ואי האמון שלהם כלפי הממשלה - חוטפים מכות בהנחיית בן גביר. ביניהם גם משפחות החטופים, שהקמפיין שמתנהל נגד בשבועות האחרונים הגיע היום לשיא באלימות קיצונית בהנחיית שר המשטרה. אסור לשתוק על זה, חייבים להמשיך ולהיאבק בדיקטטורה הזו, במיוחד עכשיו. אנחנו קוראים לכל נציגי הציבור המכהנים, אם בכנסת, בממשלה או בעירייה - להשמיע קול ולעמוד לצד המפגינים שחוו אלימות משטרתית קיצונית הערב".

מיטל להבי, סגנית ראש העיר ת״א-יפו: ״פצועים ומעצרים במחאה להחלפת הממשלה ובהפגנות להחזרת החטופים. שיא של אלימות כלפי המפגינים בהנחיית השר בן גביר. קוראת לכל נציגי הציבור המכהנים להשמיע קול ולעמוד לצד העצורים והפצועים".