מלחמת חרבות ברזל: נשיא המדינה יצחק הרצוג נשא דברים הבוקר (ראשון) בכנס ירושלים של קבוצת "בשבע", המציין השנה את שנתו ה-21. על סערת שיר האירוויזיון אמר הנשיא: "חשוב שישראל תופיע באירוויזיון, חשוב להיות חכם לא רק להיות צודק".

מהפך של 180 מעלות: השינוי המשמעותי מהעסקה הקודמת
"ממשלת טכנוקרטים עד לסוף השבוע": האם חמאס מוותר רשמית על השלטון ברצועה?

"העם שלנו נמצא בתקופה שמערבת יגון עמוק וגם תעצומות נפש בלתי נתפסות", אמר הרצוג. "אולי זה סיפור יהודי מאוד מובהק לאורך הדורות, עכשיו זה הגיע בדור שלנו. אני מנסה להסביר את זה להמון משפחות של קהילות יהודיות בתפוצות שמגיעות, אנחנו קוראים בליל הסדר בכל דור ודור קמים עלינו לכלותנו, וזה גם קרה בדור הזה. והדור הזה מגלה תעצומות נפש בלתי רגילות".

הנשיא הרצוג דיבר בראיון על האם השיח לגבי החזרת החטופים חוזר ומה יהיה המחיר ואמר: "אני לא חושב שיש מחלוקת מה יהיה המחיר כי אף אחד לא יודע מה הוא יהיה. אני חושב שצריך להרחיק את השיח על החטופים מחוץ לתחום הפוליטי, אין מצווה גדולה מפדיון שבויים, זה כמובן לא בכל מחיר, אף אחד לא קובע מחירים לקבינט, שם זה יוכרע, אבל בשלב הזה צריך לתת סיכוי ולעודד ולדחוף את הסיכוי להגיע לעסקת חטופים במהרה כדי להשיב הביתה בנות ובנים אזרחים יקרים שנחטפו ונמצאים בצרה ובשביה".

הנשיא הרצוג שיתף במגעים שהיית בהם בגרמניה עם קטאר וסיפר: "היינו בשיחות אני לא רוצה להגיד עד כמה אנחנו קרובים או לא, אבל יש רצון טוב של הרבה גורמים שעוסקים בנושא, ואני מקווה שזה יביא לתוצאה המקווה. אני לא יכול להבטיח שבענו הרבה אכזבות וצריך להוריד את מפלס האופטימיות ולהיות מאוד צלול בהערכה שלנו".

הנשיא יצחק הרצוג עם לוחמי גולני (צילום :אבי קנר)

"צריך לכבד את משפחות החטופים זה מה שאני קורא לציבור", המשיך. "צריך להבין את הרגשות, אם יש דברים שאתה רוצה לומר לפעמים צריך להגיד בחדרי חדרים. אנחנו צריכים להבין את אהבתנו, תמיכתנו וסולידריות עם המשפחות, הן עוברות גיהנום שאני לא מאחל לאף אחד, אל תדון אדם עד שתגיע למקומו. אני מקווה שנוכל להחזיר אותם במהרה, בעזרת השם נקווה לבשורות טובות".

לבסוף נשיא המדינה, התייחס על סערת שיר האירוויזיון ואמר: "זה שיח מעניין, אני מנסה לעזור בו ככל שאני יכול, דיברנו על הסברה ואני חושב שחשוב שישראל תופיע באירוויזיון, וזו גם אמירה כי יש שונאים שמנסים לגרש אותנו מכל במה. אני חושב שזה חשוב שהתאגיד מקיים דו שיח עם האיגוד של האירוויזיון, ולהיות חכם לא רק להיות צודק. יש שיר שייצג את ישראל ב-1992 שאומר זה לא רק ספורט, זה באמת לא רק ספורט, זה גם עניין בעל משמעות מדינית והסברתית וצריך להתחשב בכך. כפי שאמרתי להיות לא רק צודק אלא גם להיות חכם".