השרים וראשי המחנה הממלכתי בני גנץ וגדי איזנקוט חשפו היום (שני) את מתווה הגיוס שלהם. לפי המתווה המוצע, רוב הצעירים במדינת ישראל יתגייסו, וכן תוקם מנהלת גיוס שתקבע את סוג השירות המיועד לכל צעיר וצעירה.

סער חוזר לגוש נתניהו? "צריך לשים סוף לחרמות"
"מוכן למות, שנתניהו יילך": עימות בכנסת בין אדלשטיין לאח של חטוף

עקרונות המתווה:

  • רוב מוחלט מהצעירים ישרתו בהתאם לצורכי הביטחון והחברה. 
  • צה"ל הוא ראשון בין שווים – מנהלת גיוס אחודה שתקום, תקבע איזה שירות יבצעו כל צעירה או צעיר ותהיה אָמוּנה על מתן הפטורים. מי שישרת שירות ארוך יותר וקרבי יותר, יזכה לתגמול גבוה יותר.
  • יוקמו עשרות מסלולים בארגוני ביטחון, חירום וחסד מוכרים. 
  • אופי השירות לא יפגע באורחות חייו ואמונותיו של אף משרת.
  • בתוך עשור, רוב מוחלט של הצעירים בישראל ישרתו. 

מגמות בהתפתחות החברה הישראלית (צילום: דוברות המחנה הממלכתי)
מגמות בהתפתחות החברה הישראלית (צילום: דוברות המחנה הממלכתי)

"כל עם ישראל, כל חלקי החברה צריכים לקחת חלק בזכות לשרת את המדינה של כולנו", אמר גנץ, "האתגרים אדירים, ואי אפשר להסתכל בעיניים של המשרתים, ולהגיד להם שמה שהיה הוא שיהיה. לכן, אנחנו שבים ומציעים בימים האלו, את מתווה השירות הישראלי". 

אחינו החרדים, אתם פטריוטים ואוהבי המדינה והארץ הזו", הוסיף, "אל תחכו לחוק, קומו והתנדבו. גיוס עכשיו, החקיקה תושלם אחר כך. אפשר להכפיל את היקפי המשרתים החרדים ולגייס אלפים כבר השנה, ובכך לסייע בפתרון האתגר המבצעי הענק שמונח לפתחנו. לתורה וללימוד היה ויהיה חלק גדול בשמירה על עם ישראל, אך עלינו לזכור, שיש אפשרות של ספרא וסייפא. יהיו עילויים שימשיכו ללמוד, ורבים ישרתו במקביל ללימודים".

בנוסף אמר גנץ: "אני מבקש לפנות גם לאזרחי ישראל הערבים, אנחנו רואים את הסולידריות שלכם, זו העת להתנדב ולקחת חלק בארגונים רבים שישפרו את החיים של כולנו. כך, גם נוכל להסיר את חומות הפחד שביננו, ולשלב אתכם טוב יותר בחברה הישראלית שאתם חלק בלתי נפרד ממנה, ובזכות. וכדי שהמתווה יצליח, על כל המשרתים יהיה לקבל האחד את השני, ולנהוג בסובלנות במסגרות השונות".

בני גנץ (צילום: קונטקט הפקות)
בני גנץ (צילום: קונטקט הפקות)

לאחר הצגת מתווה הגיוס של גנץ ואיזנקוט, במערכת הפוליטית הגיבו לסוגייה. יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, תקף את השניים והציע מתווה משלו.

"שמעתי על כל מיני מתווים 'ישראלי', 'חדש', 'מחודש'. יש מתווה אחד: כל צעיר בן 18 מגיע לבקו"ם", אמר ליברמן, "כל ממשלה בראשות נתניהו מקדשת השתמטות. אני קורא לח"כים בליכוד להתנהג בהתאם לתורתו של מנהיג ביתר".

אביגדור ליברמן (צילום: מרק ישראל סלם)
אביגדור ליברמן (צילום: מרק ישראל סלם)

בתוך כך, בג"ץ קיים היום דיון בעתירות שהוגשו נגד החלטת הממשלה שלא לגייס חרדים, למרות שתוקפו של חוק הגיוס המסדיר חוקית את ההשתמטות פג לפני כתשעה חודשים. 

בפרקליטות טענו כי אם לא תתקבל החלטה בנושא עד חודש אפריל - לא תהיה סמכות חוקית להימנע מגיוס. "הדרג המדיני מנסה לעשות מאמצים גדולים תוך קיום שיח וניסיון להגיע למתווה אפשרי. אנחנו סבורים שאם תהיה החלטת ממשלה שתקבע לוח זמנים עד 30 ביוני ניתן להמשיך במצב הקיים. אם לא תהיה החלטת ממשלה עד אפריל - אז לא תהיה סמכות חוקית להימנעות גורפת מגיוס חרדים", אמרו בפרקליטות.