הסנטימנט הכללי כלפי הפוליטיקאים המובילים את המלחמה ממשיך להיות שלילי מאוד בשיח ברשתות החברתיות, אולם דיווחים על אפשרות להתקדמות לעסקת חטופים זוכים ליחס חיובי מובהק ועשויים לשנות את השיח כלפיהם. כך עולה ממחקר מיוחד שערכה חברת המודיעין העסקי "באזילה" עבור מעריב.

למה בני לא היה מכותב: ראשי המחאה מנצלים את המשבר בין גנץ לאיזנקוט
בעקבות חשיפת מעריב: לפיד הודיע שיחרים את טקס פרסי ישראל

הנתונים שנאספו השבוע במחקר לבקשת מעריב מנתחים את כמות ותוכן השיח ברשת אודות בנימין נתניהו, יואב גלנט ובצלאל סמוטריץ'. התמונה שעולה היא שבשבוע שעבר נראה שהצמרת הפוליטית הצליחה למתן את השיח השלילי החריף כלפיה, בשבוע החולף מרבית השיח באתרי החדשות וברשתות החברתיות אופיין כאמוציונלי ושלילי באופן מובהק.

השיח התמקד בעיקרו בהטחת אשמה והטלת אחריות על ההתנהלות בזמן המלחמה בפוליטיקאים הנבחנים, ובראשם ראש הממשלה נתניהו; בהעברת ביקורת על אופן ניהול המלחמה, תוך הבעת תחושות מיאוס וחוסר אמון; ביקורת על מסמך "היום שאחרי" בעזה שהציג נתניהו; וסוגיית אי-שירות חרדים בצבא וחוק הגיוס על המלחמה.

את מירב השיח מרכז עדיין נתניהו, ובפער אדיר לעומת יתר הפוליטיקאים. בתקופה שנבחנה (21.27.2.24), איתרו מומחי באזילה כ-208 אלף אינטראקציות בין משתמשים שנתניהו עמד במרכז השיח שלהן, לעומת כ-95 אלף שעסקו בשר האוצר סמוטריץ' ורק כ-15 אלף שבמרכזן עמד שר הביטחון גלנט.

עם זאת, ברוב גדול מאוד של המקרים הסנטימנט כלפי נתניהו היה שלילי מאוד: 78% מהשיחות עסקו בהטלת אשמה ואחריות ישירה עליו לאירועי ה-7 באוקטובר; בטענה שהוא פועל מתוך שיקולים פוליטיים מוטים לשם שרידותו הפוליטית; בביקורת על כך שהתנהלותו אינה אמינה, בפרט על רקע פרסום תכנית "היום שאחרי"; וכן שינוי הגרסאות שפירסם בנוגע לשאלה האם הכיר את המידע לפיו מחבלי חמאס הפעילו בלילה שלפני הטבח כרטיסי סים ישראליים.

עם זאת, מהנתונים עולה שאזכוריו בהקשר לשחרור חטופים זכו לסנטימנט מאוזן, וכן שכמעט בכל שיחה שבה נמתחת על נתניהו ביקורת ישנם משתמשים שמצטרפים לדיון וכותבים עליו דברי שבח. מגמה זו לא זוהתה בקרב הפוליטקאים האחרים שנבדקו. כתוצאה מכך, ציון הסנטימנט של נתניהו הוא לא שלילי לחלוטין (מינוס 10 במדד של חברת באזילה), אלא עולה קלות למינוס 9.0. מדובר עדיין בציון שלילי ביותר.

לציון סנטימנט שלילי מאוד זוכה גם שר האוצר סמוטריץ': מינוס 8.8. הסנטימנט השלילי כלפי יו"ר הציונות הדתית מגיע מזירות רבות, ובהן התבטאויותיו בנוגע לשחרור חטופים, בכללן אמירתו לפיה "החזרת החטופים זה לא הדבר הכי חשוב" שזכו לגינויים נרחבים; ביקורת נרחבת על התנהלותו כשר אוצר; ביקורת הגורסת כי התנהלותו הכללית מתריסה ופוגעת באופן נרחב במדינת ישראל; וטענות לפיהן השר קורא "להקריב חיים של אחרים" שעה שבנו לומד בישיבה ועדיין לא התגייס.

סמוטריץ' אוקטובר 2023 (צילום: נועם ריבקין פנטון פלאש 90)
סמוטריץ' אוקטובר 2023 (צילום: נועם ריבקין פנטון פלאש 90)

ציון הסנטימנט של שר הביטחון גלנט טוב יותר בהשוואה לנתניהו וסמוטריץ', ועמד על מינוס 6.9. זאת, כאשר עיקר השיח החיובי בקרב הגולשים נבע בעיקר מהפרסומים בדבר התקדמות במו"מ לשחרור החטופים בתקופה הנבדקת. עם זאת, כאמור מספר האינטראקציות שבהן הוזכר גלנט נמוך באופן משמעותי בהשוואה לנתניהו וסמוטריץ'.

השיח השלילי עליו נבע מביקורת נרחבת על ההתנהלות הביטחונית מתחילת המלחמה ותוצאותיה בשטח; מביקורת על המצב הביטחוני הנוכחי ותפקודו כשר ביטחון; מביקורת על כך שהשר מתבטא בשחצנות ויהירות בכל הקשור ללחימה והבטחות להבסת האויב; ומטענות לפיהן השר בוגד בליכוד, אינו נאמן לנתניהו והוא משתייך למעשה למחנה השמאל.

חברת באזילה מנטרת באמצעות כלים מתקדמים את השיח ברשתות החברתיות ובאתרי האינטרנט המרכזיים בישראל. ניתוח נתוני החברה עשוי להצביע על שינויי עמדות בציבור בשלב מוקדם, ייתכן לפני שהן מקבלות ביטוי באמצעים נוספים דוגמת סקרי בחירות תקופתיים.