דוד הראל, פרופ' למדעי המחשב במכון ויצמן, ראש האקדמיה למדעים, התראיין היום (ראשון) בתוכנית איפה הכסף ב-103FM והגיב להאשמותיו של איל ולדמן בכנסת כי מקורב לרה"מ בנימין נתניהו עומד מאחורי ביטול זכייתו בפרס ישראל.

איל ולדמן מאשים: "המקורב לנתניהו עומד מאחורי ביטול זכייתי בפרס ישראל"
"גורמים זרים התערבו, לא יכול לפרט": אייל ולדמן מגיב לדרמה סביבו

כזכור, מוקדם יותר הגיע היזם ולדמן הגיע לדיון בכנסת, בעקבות הפרסומים על כך כי החלטתו של שר החינוך, יואב קיש, לבטל את הענקת פרס ישראל השנה נובעת מההתנגדות של משפחת נתניהו כי הפרס יוענק לו.

ולדמן, ששכל את בתו במסיבת הנובה, אמר בדיון בדמעות: "זו ארצי מולדתי, ואדמתה ספוגה בדמה של ביתי האהובה, דניאל, ובן הזוג שלה נועם". בנוסף, דרש לחקור את ביטול הפרס: "איש העסקים שלומי פוגל, המקורב לנתניהו עומד מאחורי ביטול זכייתי בפרס ישראל. ראוי שחקירה זו תגיע עד לרה"מ ולמקורבת אליו ביותר".

הראל: "נאמרו הרבה דברים חשובים. החשיפה של אייל הייתה קשה ומזעזעת עוד יותר מהחשיפה של בן כספית על כך שההחלטה הייתה בגלל זכייתו. מיעד אחרי שקיש החליט את החלטתו האומללה והבזויה, היו אנשים שטענו שיש שיקולים זרים, שאני בתוכם, ושכנראה שההוראות הגיעו מלמעלה". 

לדבריו, "אני שיערתי מיד כשההחלטה של קיש פורסמה שיש מאחורי זה יותר מאשר בגלל המלחמה. למה לא ביטלו את חידון התנ"ך ואת טקס המשואות? הדבר החשוב שוולדמן עשה ולדעתי בצדק רב, ולדמן ביקש מהיועצת המשפטית לחקור". 

עוד הוסיף: "זה לא עניין של הטלת ספק. מ-2015 ראש הממשלה פיזר מיוזמתו את הוועדה המקצועית על ספרות ויוצרים כי לא מצאו חן בעיניו החברים בוועדה. הייתה את הסאגה של עודד גולדרייך, בה שני שרי חינוך סירבו לתת לו את הפרס למרות שהוועדה החליטה שהוא הזוכה, ושתי ההתערבויות הללו הן התערבויות בוטות של פוליטיקאים לא רק בתהליך אלא במינוי ועדה. בהחלט של קיש לבטל כליל את פרסי ישראל, אפילו אם זה לא בגלל ולדמן אלא בגלל שהוא החליט, זו החלטה נוראית ונגועה. אין לקבל אותה. לא רק בגלל הנסיבות שבהן היא הוחלטה, אלא בגלל מה שזה עושה למדינה ולהוקרתה בטובי יוצריה ואומניה". 

"דבר אחד ברור לחלוטין - כל ניהול המוסד של פרס ישראל חייב לצאת כמה שיותר, להיות מופקע מאיזשהו גוף שבראשו יש איש פוליטי. הוא צריך לעבור לגופים עצמאיים שלא מונפת מעל ראשם חרב של תקציב. אז לא הייתה התערבות פוליטית. הדברים הולכים ומתקלקלים. בא השר קיש והרים לכולנו להנחתה. הצעד הזה בלתי מתקבל על הדעת לחלוטין, ומוכיח שאם הדברים יימשכו כך הפרס הזה יאבד מתוכנו. הדבר הזה מאבד מערכו, נגוע ומזוהם, והזיהום הזה קיבל תפנית מאוד חמורה בצעד של קיש. קראתי לו שיחזור בו". 

"מטעמו של איש העסקים שלומי פוגל נמסר בתגובה: איל ולדמן הינו אחד מבכירי ההייטק בישראל, ובהחלט ראוי לקבל את פרס ישראל. לפוגל אין כל קשר להחלטה על ביטול הפרס". 

סייעה בהכנת הכתבה: מיכל קדוש, 103FM