אלון דוידי, ראש עיריית שדרות, שוחח הבוקר (שני) עם בן כספית וינון מגל ב-103FM על החזרה של חלק מהתושבים לשדרות, התקדמות המלחמה ועל סוגיות תקצוב ממשלתי בתקופה מורכבת זו.

"אין ספק שאתמול היה יום מרגש", סיפר דוידי, "לראות למעלה מחמשת אלפים תלמידים מגיעים לבתי הספר, לגנים, לראות את ההורים, את צוותי החינוך, עבר הרבה זמן. דיברנו עם התלמידים, הם אומרים 'היינו בירושלים, תל אביב, אילת', יש כאלה שהיו בשלושה מקומות, ועכשיו הם בבית. אני מקווה שזו תהיה הפעם האחרונה שמדינת ישראל נאלצת לקחת תושבים ולהוציא אותם מבתים. אנחנו צריכים לחיות בעיר שלנו בבטחה, תושבי ישראל צריכים לחיות בבטחה".

בוקר מתוח בצפון: שני פצועים במושב מרגליות מירי נ"ט

ראש העיר הסביר על החזרה ההדרגתית לשגרה: "אני פתחתי בקטן יותר את מוסדות החינוך לפני כשבועיים, והיו בסביבות ה־400 תלמידים, אבל אתמול זה היה חמשת אלפים, והמספרים גדלים גם היום. זה אומר שגם המשפחות שלהם יותר נמצאות בעיר. לפי מה שאני מכיר במספרים המספרים האלה ימשיכו לגדול. כמובן שיש כאלה שעדיין צריכים את הזמן שלהם, גם אותם אנחנו מחבקים".

כשנשאל ראש העיר האם העיר עדיין, לאחר הטבח, צריכה להיאבק על תקציבים השיב: "אנחנו נלחמים, העבירו בדקה האחרונה בשבוע שעבר את ההחלטה על המתווה, וגם שם שינו את מה שסיכמו אתנו. למעשה אומרים לאנשים שאם לא יחזרו בשבוע הקרוב נחתוך לכם את מענק השיבה בחצי, זו טעות. צריך לסמוך על אנשים, לתת להם את הזמן שלהם, שוחחתי עם יו"ר תקומה והוא אמר לי שהוא מטפל בזה, אני מקווה שהדבר הזה ישתנה היום או מחר".

הוא המשיך: "אני חושב שאחד הדברים שלמדתי בתקופה הזו, בעיקר שיש שבירת אמון כלפי המדינה, כלפי הביטחון, זה לתת לאנשים לבנות את האמון שלהם בקצב הנכון להם. אין ספק שמבחינתנו, לראות אתמול את הפקקים בבוקר, את התנועה, לפגוש את החבר'ה בחדר כושר ובמקומות אחרים, זה עושה טוב. האדם הוא יצור חברתי, הוא רוצה חברה, והעיר שדרות, אי אפשר להעתיק אותה. אני מאחל לאחים שלנו שיהיה להם גם בניין וישובו לביתם כמה שיותר מהר. אבל להגיד שלא התרגשתי? התרגשתי".

בהמשך, תיאר כיצד נראית תמונת הניצחון בעיניו: "אני חושב שתושבי שדרות כבר 23 שנים נמצאים בבית, אנחנו מנצחים יום ויום ושעה שעה שנים רבות. רוב ילדיי צמחו לשבר הזה ולטרור הזה. אני בטוח שכל עם ישראל ירצו לראות את החטופים חוזרים הביתה, גם את החטוף משדרות, מישל היקר, ולשמוח עם בני המשפחות שלהם, שנראה את צה"ל מנצח בחאן יונס ורפיח ושולט בשליטה ביטחונית נכונה וטובה, ורודף את האויבים שלנו בכל מקום - זה יהיה הניצחון הגדול והשינוי שאנחנו מייחלים אליו. אם מדינת ישראל או ממשלת ישראל לא תדבק בזה יהיה לנו אסון. אני פוגש את כולם, בדבר הזה יש הבנה והסכמה, ואני מקווה בע"ה שפשוט ירדפו אותם, צריך להרוג אותם".

לגבי המשך המלחמה הוא "מצפה כל הזמן לעשות הכול כדי להחזיר את החטופים אבל גם לנצח את המלחמה הזו, בע"ה נגיד מברוק שננצח את החמאס והג'יהאד, והאיום הזה יוסר מעלינו, ובע"ה שממשלת ישראל באמת לא תירדם כמו שהיא נרדמה 23 שנים. אני מקווה שישנו את הכיוון גם בלבנון וגם ביו"ש". דוידי משוכנע שיש לתקוף ברפיח: "וודאי וודאי, צריך להשמיד את האויבים שלנו עד הסוף. אסור לנו לעצור, איך יהיו לנו פנים כלפי עשרות אלפי האנשים שנמצאים מחוץ לבית שלהם? אני דבק במה שנתניהו אמר, עושים הכול כדי להחזיר את החטופים, פגשתי את אלוף הפיקוד השבוע, אני חושב שכולם מבינים שצריך להיכנס לרפיח כדי להשמיד את החמאס, וצריך גם לעשות בעצימות גבוהה את המלחמה גם בצפון הרצועה, הדברים שם עדיין לא סגורים. צריך להמשיך בכל הכוח".

בעניין תקצוב הקמת חדר מיון ממוגן בשדרות הגיב: "אין לי מושג מאיפה תמיר סטיינמן הביא את זה. לגבי הנושא של המיונים הקדמיים, משרד נגב וגליל, מגיע שאפו, שמו חמישה מיליון למיון הקדמי בשדרות, גם תקומה הולכת לשים כספים, ואני מעריך שאנחנו נבנה באמת מבנה חשוב ונכון. לגבי התקצוב, הדבר היחיד שיש לנו מתוקצב תמיד, בהחלטת ממשלה, זה כל נושא הטר"ם, פעילות הלילה של קופות החולים. אף פעם לא היה לנו תקציב אחר".

סייעה בעריכת הכתבה: שני רומנו, 103FM