המפכ"ל לשעבר רב ניצב בדימוס משה קראדי התראיין היום לטל שלו וניסים משעל ברדיו 103FM באשר לפרסום המסקנות של ועדת החקירה הממלכתית של אסון מירון. קראדי שיתף מניסיונו לאחר שנחקר בוועדת זיילר, ועדה ממלכתית שבדקה את פעילות משטרת ישראל ופרקליטות המדינה בפרשת האחים פריניאן ב-2005, פרשה שנחשפה בתוכנית "עובדה" של אילנה דיין, שבה נחשפה רשלנות וחשדות כבדים לשחיתות בדרגים בכירים במשטרה.

לא רק נתניהו ואוחנה: האנשים שישלמו מחיר כבד על אסון מירון
אסון מירון: ההקלטות שחושפות את הלחצים הפוליטיים והאזהרות שזכו להתעלמות

"אתה מדבר עם מישהו שהתפטר מתפקידו על רקע המלצות של ועדה למרות שהוועדה קבעה לגביי שאני יכול לסיים את הקדנציה שלי ולהמשיך את הכהונה שלי", אמר. "אני חשבתי שנכון היה להתפטר מתוך הרצון לתת דוגמה אישית ותת ערך למושג אחריות. זה לא פשוט וזה מאוד אינדיבידואלי, זה תלוי במבנה האישיות שלך, בחוסן המנטלי, הערכים".

קובי שבתאי (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
קובי שבתאי (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

"חשבתי שלמרות שאני לא מסכים עם מסקנות הוועדה זה יהיה רגע מבחינתי להוכיח שערכים צריכים לממש", הוא ממשיך ומשתף: "מכיוון שחוויתי את זה, זה רגע בחיים שהוא מאוד מאוד מורכב. בסופו של דבר זו החלטה אישית, מורכבת, ואני שמח שקיבלתי אותה אז כי במכלול ההחלטות שקיבלתי בחיים זו הייתה אחת ההחלטות הטובות ביותר. בדיעבד היא הוכיחה את עצמה, התגובות שקיבלתי, האהדה הציבורית שזכיתי לה כתוצאה מההחלטה היא נכונה".

הוא המשיך ואמר בנוגע למפכ"ל, קובי שבתאי, כי "אני לא אתן לו המלצה בפומבי, הייתי נותן לו אם היה מתייעץ איתי באופן אישי. זה עניין אישי, אני לא רוצה להיכנס לנעליו". עם כי, התוודה: "אני חייב לומר שלא הספקתי לקרוא מילה מהדוח הזה, אבל הספקתי לראות את הכותרות. לעניין האחריות האישית שהוועדה מטילה על המפכ"ל, זו עובדה, היא קבעה את זה בדוח שלה וזה גם נראה לי מאוד טריוויאלי. מה קורה מכאן? זו החלטה של המפכ"ל, הוא צריך לקבל עם עצמו את ההחלטה".

המפכ''ל קובי שבתאי  (צילום: אורן בן האקון, פלאש 90)
המפכ''ל קובי שבתאי (צילום: אורן בן האקון, פלאש 90)

באשר לשאלה האם מבחינה ניהולית לא בטוח שזה הרגע הנכון לסיים כהונה של מפכ"ל, ענה קראדי: "ראשית, לא אמרתי שהוא צריך לסיים כעת. נכון שרגע לפני הרמדאן לא נכון, אבל גם אני לא סיימתי את תפקידי ביום שהודעתי. יש להצהרה משמעות כלפי הציבור וכלפי הפקודים שלך".

על הביקורות מצד הליכוד, הוא אמר: "אחרי שראיתי אתמול מה קרה כתוצאה מהפרסום אני חסר מילים. אם כל מה שנותר לנו לעשות כחברה, כפוליטיקאים, זה להטיל רפש אחד בשני, זה אומר שאין סיכוי שאנחנו נממש חלק מההמלצות האלה, ודמם של 44 הקורבנות היה לשווא. כשמקימים ועדה שממליצה המלצות שזורקים אותה לפח תוך פחות משעתיים מרגע שפרסמה, אין סיכוי שיצא מהוועדה הזו משהו לצערי".

הרגעים לפני האסון במירון. צילום: המרכז הארצי לפיתוח המקומות הקדושים

על השאלה מה יהיה בוועדה הבאה על רקע המחדל של שבעה באוקטובר, ענה: "בואו ניקח את זה אחורה, יצא לי מניסיוני לשמש כחבר בשתי ועדות חקירה, וגם מיניתי ועדות בדיקה כאלה ואחרות, ואתה צודק, ברגע שאנחנו מייחסים לוועדה רק את הממד האישי ולא דנים בהמלצות המערכתיות, באופן טבעי אנחנו קוברים את המלצות הוועדה ואין סיכוי שימומשו. אחת הבעיות הנוספות שלנו, שאנחנו מסתכלים על ועדת החקירה והמלצותיה, אנחנו מדברים איך נתקן את התקלה שהייתה, וככל הנראה שהתקלה הבאה לא תהיה דומה לזו שהייתה, ולכן אין סיכוי שיצמח ממנה תועלת. עוד יותר כואב על דמם של אותם קורבנות והמשפחות".

בתים בקיבוץ רעים לאחר טבח ה-7 באוקטובר (צילום:  יוסי זמיר פלאש 90)
בתים בקיבוץ רעים לאחר טבח ה-7 באוקטובר (צילום: יוסי זמיר פלאש 90)

נזכיר, כי אתמול אמר מפכ"ל המשטרה רנ"צ יעקב שבתאי: "היום פורסם דו"ח ועדת החקירה הממלכתית לחקר אסון מירון. דו"ח הוועדה מיטיב לשקף את עומק ועוצמת הכשל בהתנהלות ארוכת השנים של כלל רשויות  המדינה בהסדרת אתר מירון. כמי שתמך בהקמת ועדת חקירה ממלכתית, אני מכבד את ממצאי עבודתה ונוטל על עצמי את מלוא האחריות".

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103fm