טלאל אלקרינאווי שב לתפקיד שמוכר לו, כראש עיריית רהט. הפעם הוא זה שזכה לאמון תושבי העיר עם  71.2% מקולות הבוחרים. המועמד במקום השני הוא עטא אבו מדיע'ם שקיבל רק 21.2% מהקולות. למועצה ברהט רצו מספר רב של רשימות, מתוך ה-13 שהשתתפו, 12 נכנסו. רשימתו של ראש העיר המיועד זכתה למספר המושבים הרב ביותר, עם זאת, מדובר רק בארבעה כסאות והוא צפוי להרכיב קואליציה רחבה שתורכב מרשימות רבות וקטנות. מסתמן שהקואליציה שלו תכלול 13 מושבים מתוך ה-19 שמוקצים למועצת רהט. 

אל-קרינאווי  החל את הקריירה הפוליטית שלו במפלגת העבודה בשנת 1977 ושימש מספר שנים גם בתפקיד סגן יושב ראש ועדת המעקב לערביי ישראל. ב-1989 התמודד לראשונה על תפקיד ראש מועצת רהט. אז הוא לא זכה בתפקיד, אך מאז כבר זכה וכיהן כראש עיר כמה וכמה פעמים לסירוגין. מהישגיו בקדנציות הקודמות ניתן למנות את הצלחת המאבק להפעלת התחבורה הציבורית בעיר בשנת 2005, הפיכת רהט לעיר בתקופת כהונתו ב-1993 והקמת אזור התעשייה עידן הנגב. עם זאת, העיר אינה מציעה איכות חיים גבוהה לתושביה במובנים רבים ואנשי העיר מוטרדים מסוגיות חינוך, מצוקת דיור ואלימות שמאיימת עליהם. לפני כשבועיים נרצח נער בן 15 ביריות במהלך קטטה בעיר. אישה שהייתה אתו, נפצעה באופן קשה כשנדרסה מפגיעת רכב באותו האירוע. המשטרה חושדת שהרקע לאירוע פלילי ומדובר בסכסוך בין שתי משפחות, שלפני מספר חודשים נערכה ביניהן "סולחה". זה לא אירוע יוצא דופן ברהט, כבר התרחשו רציחות שם בעבר ובתדירות מטרידה. בעניינים האלה ועוד ביקש מעריב לברר עם אלקרינאווי את תכניותיו ועמדותיו.

אלקרינאווי מסמן את נושא השיכון ככזה שיפעל בו ראשון. "71.2% מתושבי העיר רהט בחרו בי, כי הם רוצים פתרון למצוקת הדיור שאם לא פותרים אותה יהיה יותר מ12 אלף זוגות צעירים בשנים הקרובות שאין להם איפה לבנות את הבית ואת העתיד שלהם בעיר. הצלחתי להרחיב את תחום השיפוט של העיר מ-8500 דונם ל-42 אלף דונם". הוא מאמין שיוכל לפתור את מצוקת הדיור ומצהיר שזה הנושא שנמצא בראש סדר העדיפויות שלו.

עם זאת, החזרת הבטחון האישי לתושבי העיר והחברה הערבית בכלל היא גם משימה חשובה מבחינתו. לשאלתנו איזה פעולות בכוונת העירייה ברשותך לנקוט כדי להפחית את כמות התקריות האלימות בעיר? הוא משיב ש"פועלים בשיתוף פעולה בין כל ההנהגה הפוליטית והחברתית בעיר ללא יוצא דופן, העיר של כולנו וכולם רוצים להיות כאן טוב וזאת חובתנו המוסרית". לאלקרנאווי האמונה שיחד עם ראשי המשפחות והמכובדים בעיר והידברות עם הצעירים, ניתן יהיה להגיע לסולחות ולמנוע תקריות. הוא מעודד: "המשימה לא פשוטה, אך כולנו נרתמים למשימה ובעזרת השם נצליח בנושא הזה".

לפני שנה, המשטרה עצרה שלושה תושבי רהט, בהם שני בניו של עטא אבו-מדיגם קודמו בתפקיד ראש העיר, בחשד שהחזיקו נשק לא חוקי. הנשק אותר ע"י השוטרים במתחם בו מתגורר אבו-מדיגם. מעניין להבין כמה רחוק מוכן אלקרינאווי ללכת, כדי לשפר את התחום הזה, שללא ספק מדיר שינה מרוב התושבים בעיר. שאלנו לגבי עמדתו, בנוגע לפעילות מבצעית יזומה ותקיפה של המשטרה לאיסוף נשקים מהבתים, לו תתבצע. יש מתושבי רהט שמייחלים לפעילות יזומה מהסוג הזה, גם אם לא יצהירו על כך בפומבי. אלקרינאווי מדגיש: "אנחנו מי שמשלמים את המחיר וסובלים מנושא הזה, וכל הזמן קראתי לטפל בנושא אם זה בישיבות עם הדרג הפוליטי או הפיקודי ועמדתי וידועה וברורה בנושא שצריכים לטפל בנושא לא מהיום, אלא כבר מאתמול!" 

ראש העיר המיועד מודע לחוזקות של עירו, הוא רואה בכך ש-80% מתושבי העיר הם צעירים יתרון גדול. "זה תקוותנו הגדולה לעתיד טוב יותר, ודרכם אנחנו יכולים לחולל שינוי עמוק ולהביא להצלחת העיר רהט בתחומי ההשכלה והתעסוקה וחובתנו לייצר את הכלים להצלחתם, כי ההצלחה של הצעירים היא הצלחה של כלל החברה בישראל".

הוא נכון לקדם ולעודד צעירים גם במנגנון השלטון המקומי: "אפעל לקדם את הצעירים בתפקידי מפתח בעיר ובשלטון המקומי", ומוסיף: "תפקידי לעזור ולקדם את הצעירים לצבור ניסיון וידע, רוצים לראות אותם באגפים ובמשרדים ובדרך הזאת יקבלו את המשוכות ויובילו את העיר לשגשוג והצלחה". עם זאת, הוא לא מוכן להתחייב שיותיר להם את הבמה, בתום הקדנציה הזו שלו. כך הוא מתייחס לנושא: "אני כרגע נבחרתי על ידי תושבי העיר וחובתי לשרת אותם למצוא פתרונות לאתגרים ובמיוחד מצוקת הדיור, ולקדם את רהט העיר הערבייה הגדולה בישראל, רהט במרכז וזה מה שמעניין אותי כרגע, הבחירות הסתיימו ובאתי לעבוד ויהיה זמן לדבר פוליטיקה אחר כך".

בעניין הדיור, פורסמה בתקופת הממשלה הקודמת הקלטה, בה יאיר מעיין, ראש הרשות לפיתוח והתיישבות הבדואים בנגב אז וכעת ראש העיר החדש בערד, חשף שמנסור עבאס התערב במכרז קרקעות ברהט שהוקצו בעדיפות לחיילים ולאלמנות צה"ל. עבאס, כך נאמר באותה הקלטה ניסה למנוע את השיווק לחיילים ולאלמנות. למרות שהדבר עשה כותרות, אלקרינאווי טוען שלא ידוע לו על כך. את עמדתו הברורה בעניין הוא מבהיר: "צריכים וחייבים פתרון למצוקת הדיור ואין זה הבדל בין משפחה ומשפחה ומי ששירת או לא". התייחסותו לסוגיית גיוס בדואים לצבא עושה רושם שמתחמקת מהמהות ומציבה תנאים, לתפיסתו - "צעיר בדואי בעל סיכויים יותר גבוהים לנטוש את הלימודים בבית הספר בשביל לצאת לשוק העבודה ולעזור למשפחה כלכלית, ברגע שהממשלה מצליחה למנוע את הנשירה של התלמידים ותביא לשיפור המצב הכלכלי של החברה הבדואית בנגב עד אז יהיה אפשר לדון בנושא".

לצד זאת, חשוב לו להדגיש ש"החברה הבדואית תרמה ותורמת רבות לשגשוג החברה הישראלית, אחים ורופאים ורוקחים ועוד הרבה מקצועות שמעורבים ונמצאים בחזית ומגיע להם מילה טובה ואסור לנו לשכוח לרגע את תרומתם!" במציאות הנוכחית, ובאווירה שמעבירה ביקורת על חרדים בדיוק על תשובה בסגנון הזה, מעניין יהיה לראות איזה, אם בכלל התייחסויות תקבל התגובה הזו שלו לנושא.

יש שמאמינים שחלק מפתרון הדיור ברהט (ובישובים ערביים בכלל) יכול לבוא בדמות בנייני קומות, אלקרינאווי שם לזה סייגים שאולי יגבילו את יכולתו האמיתית להצליח באתגר ששם לעצמו: "הדבר הזה התקיים בעבר בדרך משפחתית, מה שלא נסכים כך שהבניינים האלו יהיו מעורבים, המרקם החברתי חשוב לנו ולעיר במיוחד למנוע תקריות ובעיות ודבר זה אינו מקובל חברתית אצלנו ונגיע לפתרונות בנושא שלא יפגעו במרקם החברתי בעיר".

יש לראש העיר המיועד הרבה הבטחות ותוכניות: "עניין הניקיון ושיפור פני העיר אחד הנושאים החשובים שנמצא בסדר העדיפויות של הנהלת העיר החדשה" וכן "להביא יותר תיירים לעיר וחברות ויזמים לתעסוקה ומקומות עבודה בעיר".

הוא חושב בגדול: "מרכז רפואי זה דבר חיוני והכרחי לרווחת תושבי הנגב בכלל ולהפחית העומס בבית חולים סורוקה, וגם להביא מאות משרות עבודה לתושבי הנגב ערבים ויהודים, התחלנו לעבוד על הנושא בקדנציה הקודמת ונמשיך לקדם את הנושא", החלום שלו זה להקים מכללה ברהט.

לתושבי שמתלוננים על חוסר בטיחות של הולכי רגל ובמיוחד תלמידים בדרכים הוא משיב: "בבתי ספר יסודיים נמצא מדריך במעברי החצייה שמכוון תנועה ועוזר לתלמידים לעבור את הרחוב בצורה בטוחה, אנחנו נעבוד גם על העברת הרצאות בנושא כמו כן קמפיין בנושא יחד עם הגורמים הרלוונטיים".

יש לציין שהתשובה הזו לא מניחה את הדעת, משום שתכניות מהסוג הזה כבר פועלות שנים ברהט. מעבר להתנהלות הולכי הרגל, יש להתייחס גם לסכנה גדולה שטמונה בנהגים שחלקם נוהגים בפראות ומתעלמים מחוקי התנועה.

כשהרמדאן בפתח, ראש העיר נדרש להתייחס לדיווחים על כך שהחמאס מעוניין להבעיר את השטח. האם הסלמה ברוח אירועי האלימות מצד בדואים בשומר חומות צפויה? ראש העיר נחרץ: "07.10 לא הבדיל בין ערבים ליהודים והחברה הערבית בכלל והבדואית בפרט שילמה מחיר כבד, הפרמדיק עווד דראוושה ז״ל נהרג בעת שניסה להציל אנשים, כך גם מזכיר לכם שיוסף וחמזה אלזיאדנה עדיין נמצאים בשבי של חמאס, ואנחנו מתפללים לשלומם ולחזרתם לביתם בשלום יחד עם כל החטופים. חודש הרמדאן הוא חודש קדוש, חודש של ברכה, נתינה וסובלנות, ולא יתקבל על הדעת שיש אנשים קיצוניים שמציירים אותו כחורש של הסתה ואלימות! החברה הבדואית גילתה מנהיגות ואחריות באירועי 7.10".

חשוב לו להדגיש שהוא גאה בעיר שלו ובתושבים של רהט, "החינוך שעליו גדלנו והתחנכנו הוא חינוך של כבוד הדדי וסובלנות ולעזור לאחרים, זה החינוך שהציל חיים ב 7.10 והקים את החמ"ל ברהט לעזור לאחרים, אנחנו נחנך ונגדל את הדור הצעיר והדורות הבאים על אותם ערכים, שכולנו בני אדם וצריכים לכבד את האחר ונפתור את הבעיות בדרך של כבוד הדדי והידברות ויתרמו את חלקם בהצלחת העיר".