ח"כ משה סעדה מהליכוד, התראיין הבוקר לאודי סגל וענת דוידוב ברדיו 103FM. הוא שוחח איתם באשר ליחסי ישראל וראש הממשלה בנימין נתניהו עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, על הרב הראשי יצחק יוסף שאמר כי אם יכריחו חרדים להתגייס - הם יעזבו כולם לחו"ל, ועל כיבוש רפיח ומה לדעתו כדאי שיהיה שם ביום שאחרי.

בצל החשש למלחמה: ארצות הברית עשויה להנחית מכה קשה על חיזבאללה
ביקורת חריפה על משרד רה"מ: "רצף של שקרים - יש מקום למו"מ עם חמאס" | בן כספית

"בתחילת דצמבר, הגשנו תוכנית מסודרת לרה"מ, שאומרת שצה"ל כובש את כל הרצועה, כולל רפיח, יוצר אזורים ששם תהיה חלוקת המזון, ובפועל מי ששולט צבאית זו מדינת ישראל, ואזרחית - רשויות מקומיות", חושף סעדה. "זה מה שאמור להיות. זו התוכנית היחידה שהיא ישימה. אם לא נהיה שם, לא נהיה כאן. אין לנו הרבה ברירות. מי שגרם לנו שנהיה שם הם העזתים, ולכן אין לנו אפשרות אחרת".

תקיפה ברפיח (צילום: REUTERS/Ibraheem Abu Mustafa)
תקיפה ברפיח (צילום: REUTERS/Ibraheem Abu Mustafa)

הוא הסביר למה זה הדבר חשוב לדעתו: "ברור לכולם שאם לא נכבוש את רפיח, נרסק את ההרתעה הישראלית, אין לנו ברירה. הנשק שאנחנו מוצאים בעזה היום הגיע ברפיח. הייתי חייל שם. אם לא נכבוש את רפיח, זה קו אדום שנשלם עליו מחיר דמים כבד מאוד. בלי כיבוש רפיח אין ניצחון, יש פגיעה בביטחון וריסוק ההרתעה. זה לא היה צריך להיעשות עכשיו אלא הרבה קודם. יש לנו ברית ערכית עם האמריקנים, ראוי וחובה שהיא תימשך. גם בין ידידים יש מחלוקות".

נאום ''מצב האומה'' של נשיא ארה''ב ג'ו ביידן - 2024 (צילום: רויטרס)
נאום ''מצב האומה'' של נשיא ארה''ב ג'ו ביידן - 2024 (צילום: רויטרס)

באשר למחלוקת, המשיך ואמר על נשיא ארה"ב ג'ו ביידן כי הוא "אורח רצוי, מכובד ובן ברית", והוסיף: "ישראל חייבת לו המון תודה על הרכבת האווירית חסרת התקדים שהוא העניק לישראל בחודשים האחרונים. אנחנו מכבדים אותו. יש מחלוקת מקצועית. הוא דיבר על כך שיש 30 אלף הרוגים פלסטינים, 13 אלף מתוכם חמאס. הוא דיבר על 30 אלף פלסטינים אבל כמעט חצי הם מחבלים שצה"ל נאלץ להרוג אותם במסגרת המלחמה אחרי שטבחו באזרחי ישראל".

רגעי נחיתתו של ביידן בישראל (רויטרס)

לאחר שנשיא ארה"ב אמר כי "כניסה לרפיח היא קו אדום", סעדה הוסיף על הנושא כי "האינטרס של מדינת ישראל הוא בראש ובראשונה להגן על עם ישראל, צריך לקחת בפרופורציות את המחלוקת המקצועית. אני חושב שגם נתניהו ישמח לארח את ביידן, הוא מוזמן, מדינת ישראל חייבת להגן על אזרחיה. נתניהו גורם למדינת ישראל יותר ביטחון כי מה שחשוב זה להשמיד את חמאס ולכבוש את רפיח, היה צריך לעשות את זה הרבה קודם".

באשר לדברי הרב הראשי לישראל יצחק יוסף על גיוס חרדים כי "אם יכריחו אותנו להתגייס - נעזוב כולנו לחו"ל", אמר כי "הציבור ב'למטה' רוצה להתגייס. השיח בצירו החרדי משתנה": "זה ברור שהחובה להגן על עם ישראל היא דתית, הלכתית, מוסרית וערכית. כולנו צריכים להילחם שכם אל שכם, אין לנו ארץ אחרת. אם אני חושב שזו חובה ערכית, מוסרית ודתית אני חלוק על הדברים שלו, אני חושב שהם לא נכונים. לא אני קובע מי יושב בכיסא, זה לא התפקיד שלי. הרב הראשי שיש לי המון הערכה אליו הוא דמות נבחרת שנבחרה במסגרת הרבנות הראשית, אני לא מסכים עם אמירתו, אני חלוק עליה, אבל זוהי דעתו".

יצחק יוסף  (צילום: גרשון אלינסון, פלאש 90)
יצחק יוסף (צילום: גרשון אלינסון, פלאש 90)

הוא הוסיף כי הוא ביקש מראש הממשלה לדחות את חוק הארכת השירות כדי לנהל שיח עמוק עם החברה החרדית: "יש לנו שנה, ביקשתי מרה"מ לדחות את עניין חוק הארכת השירות בשנה כדי לנהל שיח עמוק ומשמעותי עם החברה החרדית. הציבור ב'למטה' רוצה להתגייס, השיח בצירו החרדי משתנה, לא בקצב שאנחנו רוצים, הייתי רוצה שזה יקרה יותר מהר אך ברור לי שבעוד עשור החברה החרדית תהיה חלק מצה"ל".

סייעה בהכנת הכתבה: מיכל קדוש, 103fm