מלחמת חרבות ברזל: המשלוח הימי הראשון המכיל סיוע הומניטרי לרצועת עזה יצא הבוקר (שלישי) מקפריסין כשהוא נושא מזון מהמטבח העולמי המרכזי, כך מסרו ארגון הצדקה והממשלה הקפריסאית.

לנשיא ארה"ב נמאס? "ביידן אומר מפורשות - רוצה שנחליף ממשלה" | האזינו
דיפלומטים אירופים באזהרה חמורה לחיזבאללה: "ישראל נערכת למלחמה בלבנון"

"חמישה חודשים של מלחמה הותירו מאות אלפי עזתים על סף רעב", הזהיר האו"ם, מה שגרם למגוון הצעות שנועדו להאיץ את משלוח המזון והצרכים ההומניטריים. ארצות הברית הודיעה בשבוע שעבר על תוכניות להקים מזח צף כדי להכניס סיוע נוסף לעזה. בריטניה, האיחוד האירופי וממשלות נוספות אמרו בשבוע שעבר כי יקימו מסדרון ימי לסיוע לשטח.

הספינה שיצאה הבוקר מכילה מזון, כולל אורז, קמח, שעועית ובשר, כך נמסר בהצהרה של World Central Kitchen. הספינה סופקה על ידי Open Arms, קבוצת סיוע ספרדית. ארגוני סיוע וגורמים רשמיים בעזה מתחו ביקורת על משלוחים באוויר ובים כמסורבלים מדי, ודחקו לגידול עצום במשלוחי מזון וציוד רפואי באמצעות משאיות. לעזה אין נמל מתפקד, ומי החוף שלה רדודים מדי עבור רוב כלי השיט. בכירים אמריקאים אמרו שייתכן שייקח 30 עד 60 יום להקים את המזח הצף.

עזתי מסביר על הסיוע ההומניטרי מארה"ב. קרדיט: רשתות ערביות (צילום :רשתות ערביות, שימוש לפי סעיף 27 א')

World Central Kitchen, שהוקמה על ידי חוסה אנדרס, השף הספרדי האמריקאי הנודע, אמרה בסוף השבוע כי היא החלה לבנות מזח בעזה שיאפשר את מתן הסיוע. בניית המזח "בדרך", אמר אנדרס. "W.C.K. והשותפים פועלים להקמת 'כביש מהיר' ימי כדי לספק טונות של מזון מדי שבוע", אמר אנדרס. איחוד האמירויות מממנת חלק ניכר מהמבצע ומספקת תמיכה לוגיסטית, אמר.

מאז אוקטובר, מארגנים וטבחים פלסטינים העובדים עם World Central Kitchen הגישו יותר מ-34 מיליון ארוחות בעזה, כך מסרה הקבוצה. הארגון הקים 65 מטבחים קהילתיים בשטח המנוהלים על ידי פלסטינים ויש לו תוכניות ללפחות 35 נוספים, אמר אנדרס. כ-350 אלף ארוחות מוגשות מדי יום, אבל אנדרס אמר שהוא רוצה לחלק יותר ממיליון ארוחות ביום.