קיש נקלע לסערה נוספת? הנהגת ההורים הארצית ומרכז מנור בפנייה ישירה ליועצות המשפטיות לממשלה ולכנסת מקידום תקנות להעדפת החינוך החרדי על פני הממלכתי, בטענה שהוא פועל ללא סמכות תוך עקיפת הכנסת. עוד אמרו: "שר החינוך פועל בחוסר סמכות בעניין תקנות החינוך החדשות". הפניה לייעוץ המשפטי של הכנסת ולממשלה הועברה היום (שלישי) גם ליו"ר ועדת החינוך ח"כ יוסף טייב מש"ס, במסגרת מיצוי הליכים לפני הגשת עתירה נגד התקנות להעדפת החינוך החרדי על פני החינוך הממלכתי.

"עד היום לא באמת רצו לגייס חרדים": מנכ"ל עמותת נצח יהודה בראיון
ישראל משאירה את החרדים עניים, בורים ותלויים בחסדי הנהגה מופקרת

בהתאם למכתב, שהוגש על-ידי עו"ד אסף בנמלך ועו"ד אורית לביא נשיאל ממשרד עוה"ד בן צור-קורב ושות', נדרשת ועדת החינוך ועו"ד שגית אפיק, היועצת המשפטית לכנסת, לעצור את קידום התקנות. הנהגת ההורים הארצית ומרכז מנור מציינים במכתב כי התקנות שמקדם השר יואב קיש במטרה להגדיל את תקצוב הרשתות הפרטיות באמצעות החלת תכנית אופק חדש, "...מותקנות בחוסר סמכות תוך הסתמכות על תשתית עובדתית לקויה ויגרמו לשינוי אופייה של מערכת החינוך הישראלית". בנוסף, לדבריהם, התקנות החדשות מגדילות את היתרונות שיש לחינוך פרטי על פני חינוך ציבורי וזאת בניגוד לעמדתם של גורמי מקצוע.

היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב מיארה (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב מיארה (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

מירום שיף, יו"ר הנהגת ההורים הארצית: "התקנות מסוכנות ויגרמו לפגיעה בפריפריה החברתית והגיאוגרפית. ברגע שהמדינה תעביר כספים שיתגברו את החינוך הפרטי — עלול להביא לקריסת החינוך הממלכתי ציבורי. מבחינתנו כהנהגת ההורים הארצית זה לא יכול לקרות. לא יכול להיות שבגלל הסכמים קואליציוניים ייפגע החינוך הממלכתי־ציבורי, שהוא התשתית של מדינת ישראל לחברה טובה יותר".

מירום שיף (צילום: דין אהרוני רולנד)
מירום שיף (צילום: דין אהרוני רולנד)

"אופק חדש", התוכנית עליה יש מחלוקת, היא תוכנית רפורמה חינוכית ולעובדי הוראה בחינוך היסודי ובחטיבות הביניים אשר מטרתה שיפור במעמדם ובשכרם של עובדי ההוראה. ישנה מחלוקת בין האוצר לבין החרדים בעניין תקנות החינוך אופק חדש לרשתות החינוך החרדיות. ח"כ משה גפני לוחץ להעביר את התוספות הכספיות שהובטחו למורי החינוך החרדי גם ללא מנגנוני בקרה יעילים, שיאפשרו לאוצר את עצירת הזרמת הכספים. מדובר בכספים שיוזרמו לרשתות אלה במסגרת הכספים הקואליציוניים שאותם מנסה שר האוצר בצלאל סמטוריץ' להלבין. גם שר החינוך יואב קיש מנסה לגשר על חילוקי הדעות, באמצעות מנגנון חלופי שיאפשר "ללכת עם ולהרגיש בלי".

בצלאל סמוטריץ' (צילום: חיים גולדברג פלאש 90)
בצלאל סמוטריץ' (צילום: חיים גולדברג פלאש 90)

נזכיר כי ב־14 בפברואר הודיע שר החינוך יואב קיש כי פרסי ישראל לא יחולקו השנה בקטגוריות שנקבעו מראש, ובמקום זה יקבלו שישה זוכים פרסים בקטגוריה "תקומה: גבורה אזרחית וערבות הדדית". זו הפעם הראשונה מאז קום המדינה שפרסי ישראל מבוטלים בגלל אירוע כלשהו, והחלטתו של השר קיש התקבלה בזעם רב בקהילת המדענים, החוקרים והאומנים בישראל שביקשו ממנו לשקול אותה שוב. ההחלטה נעשתה לאחר שקיש ביקש מחברי הוועדה לשקול שוב את ההחלטה לבחור במייסד מלאנוקס איל ולדמן לפרס ישראל, והציע מועמדים אחרים - מה שלא צלח.

איל ולדמן (צילום: נועם מושקוביץ')
איל ולדמן (צילום: נועם מושקוביץ')

ד"ר מיכל טביביאן־מזרחי, ראש מרכז מנור מבית יוזמת המאה: "חייבים להילחם על אופייה של מערכת החינוך הממלכתית והציבורית. חוק חינוך ממלכתי מ-1953 הניח את היסודות לחברה הישראלית באמצעות הקמת מערכת חינוך ציבורית וממלכתית שאינה פוליטית במטרותיה וערכיה. הכלל 'עומק התקצוב כעומק הממלכתיות' חייב להישמר. הנושא הוא לא תקציבים לחברה החרדית אלא אופייה של מערכת החינוך ושינוי האיזון לטובת המערכת הפרטית על חשבון הציבורית. דווקא בשעה זו, לא יכול להיות שזרם חינוכי שלא פועל לפי מטרות החינוך הממלכתי הקבועות בחוק, ואינו מחויב לתוכנית לימודים, למדידה ולכללי מנהל תקין, ייהנה מיתרון תקציבי על פני האחרים".