מלחמת חרבות ברזל: שר האנרגיה והתשתיות אלי כהן (הליכוד) שוחח היום (רביעי) עם גדי נס בתוכניתו ברדיו צפון 104.5FM על המלחמה המתמשכת ברצועת עזה ועל המתיחות בגזרה הצפונית מול חיזבאללה.

מתי נלמד? סינוואר אחר יקום אם לא נדאג לשני מיליון עזתים | רן אדליסט
כבר לא שכונת פאר: כך נראית שכונת חמד בחאן יונס אחרי פעילות צה"ל

בפתח הראיון אמר: "נעשה פעולה ברפיח, זה לא שאלה של 'אם' אלא 'מתי'. אנחנו מחוייבים לפעול שם. אמר לי אחד החברים בקבינט, אם יש לך שריפה בבית אתה מכבה את כל השריפה, לא שלושת רבעי. אי אפשר להשלים את הפעולה בעזה בלי פעולה ברפיח והיא תהיה בעיתוי שנכון לנו על מנת להשיג את המטרה של מיטוט החמאס".

"צריך גם לבחון את הקשר עם ארה"ב לפי מעשים", המשיך. "האם אנחנו זוכים לגיבוי, סיוע מודיעיני ובנשק - האם יש סיוע? כן. בסוף היום לגבי מדינת ישראל אנחנו מחליטים. גם בין ידידים יש ויכוחים. אנחנו מתנגדים נחרצות לשתי מדינות, אין לנו כוונה להפוך את יהודה ושומרון לחמאסטן".

תקיפת רכב בדרום לבנון (צילום :רשתות ערביות)

בנוסף התייחס לזירה צפונית: "יש תמימות דעים בקבינט לגבי המטרות, החזרת התושבים לצפון ויש תמימות דעים לגבי מה צריך לעשות לגבי החיזבאללה, צריך לעשות יותר. ההרתעה בלבנון לא מספיקה, צריך לחזק אותה. יש לנו שיקולים, אנחנו לא מתמודדים שם מול החמאס, אנחנו מול איראן, מול הג'יהאד, בלבנון, בעזה, ביו"ש, מול הח'ותים. צריך לדאוג לשלומם של התושבים לביטחון שלהם ושיחזרו במהרה לבתיהם בביטחון".

בנוסף הסביר בסוגיית החטופים: "אנחנו הופכים כל אבן גם בזירה המדינית, ארה"ב פועלת בכל דרך לסייע לנו. יחד עם זה החמאס חשב שיהיו גורמים נוספים שיצטרפו ללחימה אקטיבית וזה לא קרה, הוא מקווה שתהיה הזדמנות בחסות הרמדאן ולכן הוא מורח זמן. נהפוך כל אבן גם מדינית וגם בפעולות צבאיות. נפגשתי עם שליחת אונר"א בישראל, אונר"א לא חלק מהפתרון וצריך לדאוג שלא תהיה בעזה, וגם לא ביו"ש ובירושלים".

על הרציף הימי בין קפריסין לעזה: "זה אינטרס ישראלי, התחיל בשיחה בין ראש הממשלה נתניהו לנשיא קפריסין. מה המטרה? הוא הומניטרי בלבד ויעזור לנו לניתוק כלכלי מוחלט בין ישראל לעזה ולדאוג שכל דבר שייכנס לעזה יהיה תחת פיקוח בטחוני קפדני, וגם לדאוג שמי שצריך לקבל את הסיוע יקבל ולא החמאס וזו דרך נוספת לדאוג למיטוט החמאס".

עוד הרגיע את הרוחות בנוגע לאיום תרחיש העלטה: "אנחנו מקיימים דיונים בנושא, לא להיכנס לשאננות אבל גם לא להיסטריה, מה-7.10 משק האנרגיה מתפקד ללא דופי. הסיכוי שזה יקרה הוא קלוש, לא רכשתי גנרטור באופן אישי אבל אנשים יכולים לשים סוללות, פנסים, דברים בסיסיים. לא צריך ללכת רחוק. אנחנו נערכים לתת מענה, דלקים ותחנות משנה - נערכים להכל. יש יחידות משמעותיות שנערכות לזה".

בשאלה האם תימשך אספקת מים לירדן השיב: "אין ספק כמו שאמרנו שהחמאס רצה לערער את היחסים שלנו עם השכנות ירדן ומצרים. לי אין שום כוונה לתת פרס לסינוואר. המים והאנרגיה ממקמים אותנו כמעצמה אזורית ולכן צריך גם להשתמש בזה ככלי מדיני. אני מצפה מהירדנים להדדיות ולכן אבחן את הנושא במהלך החודשים הקרובים".

על אישור הפועלים זרים הפלסטינים: "זה לא הזמן לפוליטיקה, יש חיילים בחזית ובזה צריך  להתעסק, אני חתמתי על הבאת פועלים מהודו ומסרילנקה, צריך לפעול שהעובדים הזרים יגיעו".

לסיום התייחס להתפרקות המחנה הממלכתי ולאפשרות הצטרפותו של גדעון סער: "מה שיפה בליכוד הוא שהיא מפלגה דמוקרטית, מי שרוצה להצטרף יכול, מי שיקבע מי יהיה ברשימה הם המתפקדים שיצביעו".

עריכה: אריק ברח"ד