האלוף (מיל') עמוס גלעד, ראש המכון למדיניות ואסטרטגיה באוניברסיטת רייכמן ולשעבר ראש האגף המדיני־ביטחוני, התראיין היום (חמישי) לניסים משעל וטל שלו ברדיו 103FM.

בג"ץ הוציא צו על תנאי לקיש: "נמק מדוע בוטל פרס ישראל"
עליית מדרגה: ארה"ב צפויה להכריז על סנקציות נגד מאחזים | דיווח

על דבריו של מפקד אוגדה 98, תא״ל דן גולדפוס, בהם פנה לחברי ממשלה ואמר כי הם "חייבים להיות ראויים" ללוחמים: "יש להבדיל בין תוכן הדברים, ובין הדברים שלא עולים בקנה אחד עם הנהלים של הצבא שההיגיון המסתתר מאחוריהם הוא שהצבא מעל כל פוליטיקה, כי אחרת כל אחד יכול לנקוט עמדה", הסביר והוסיף: "צבא אסור שיהיה בתוך קלחת פוליטית, כי ברגע שאתה פותח את זה אתה לא יודע איך זה נסגר".

מפקד אוגדה 98, תא״ל דן גולדפוס (צילום :דובר צה"ל)

"מאחר ומדובר במפקדים באמת מעולים שיש להם השפעה עצומה, חס וחלילה זה יכול גם להשפיע בצורה שלילית בעתיד - הרי אין לזה גבול. הקצין הזה, עוד ילמדו על מעשיו ועל האוגדה בכל הקורסים הצבאיים, אני מדבר על המגמה העקרונית - אם כל אחד יתבטא בפומבי בצורה שסותרת פקודות בצבא, אתה יכול לדבר כשאתה לובש מדים באישור דובר צה"ל - אתה יכול לפתוח את הצבא לזירת וויכוחים לא לגיטימית. מחר יבוא קצין שאומר 'אני תומך בחזון של סמוטריץ'', אבל השאלה מה זה ישפיע על דמותו של הצבא", הסביר.

בצלאל סמוטריץ' (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
בצלאל סמוטריץ' (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

"בסוף, אסור לעשות דברים כאלה אלא אם דובר צה"ל אישר, והוא לא אישר. דובר צה"ל זה הצבא, זו הכוונה", ביקר. "להגיד שאני לא מסכים עם מה שהוא אומר? מסכים לחלוטין. אנחנו ישר שופטים. הכול פה דרג מדיני שההתנהגות שלו מזעזעת, ראש הממשלה, אין שום נטילת אחריות, יש פה מחדל איום ונורא. אבל צה"ל חייב להיות ממלכתי מעל כל צל של ספק, כי זה הנכס המרכזי של מדינת ישראל, הוא זה שמציל את המדינה כל יום וכל שעה".

גלעד הבהיר בהמשך ל"ניצחון המוחלט": "אתה לא יכול להשיג ניצחון מוחלט אם אין לך מדיניות איך לעשות את זה. אין כוחות מקומיים, הם יהיו חמולות שיפתחו שוק שחור. יש שם מצוקה נוראית, אנחנו מפסידים את התמיכה", והוסיף: "יש פה שני ממדים, יש את הפעילות של צה"ל, כל יום הורגים מחבלים, מחלישים את החמאס והפגיעות בו קשות מאוד", אמר, והתכוון שבממד השני: "אנחנו נגררים לשליטה ישירה בעזה, ועזה זה אזור מצוקה".

בנימין נתניהו, בצלאל סמוטריץ' (צילום: מרק ישראל סלם)
בנימין נתניהו, בצלאל סמוטריץ' (צילום: מרק ישראל סלם)

"האיש המרכזי במדינת ישראל היום זה ראש הממשלה בנימין נתניהו. הוא זה שמנווט את הספינה הזו, לדעתי ללא שום מדיניות, מסבך אותנו אולי בעימות בצפון, הצפון התרוקן והפך למעין שטח פגיעה של חיזבאללה. הוא צריך לתת לזה מענה. אם צה"ל יודע, והוא יודע טכנית, לשים קץ לאיום של חיזבאללה, ואם לא - צריך להגיע להסדר".

"יש לנו מזל שיש לנו את ארה"ב, אנחנו צריכים לשלב זרועות כדי להקים ציר עם מדינות ערב מול האיום האיראני. אם בעזה לא יהיה איזשהו אופק שיביא כסף לשיקום רצועת עזה, וזה לא יהיה אם הרשות הפלסטינית לא תחזור. לא תהיה רשות פלסטינית, אז מי כן? הועד המקומי של שכונת סג'עייה? זה ילך ויחמיר ברמדאן. אני מזכיר, החטופים לא נראים באופק", אמר בעצב.

חסימה באיילון בעקבות הפגנה לשחרור החטופים (צילום: רוני שטיינבך)
חסימה באיילון בעקבות הפגנה לשחרור החטופים (צילום: רוני שטיינבך)

באשר לרצון של סינוואר להבעיר את האזור ו"לסכסך" בין ישראל לארה"ב, אמר: "מה החלום של סינוואר? שתהיה מצוקה והתנפלות על ישראל, סדקים בנינו לבין ארה"ב. צריך לומר לנשיא ארה"ב 'לך יש יוזמה', אגב זה מדהים שהוא מתקשר לאבא של החייל איתי ז"ל וראש הממשלה לא, זה נורא. להתקשר לנשיא ארה"ב 'אני מאמץ את המדיניות שלך, האיום המרכזי הוא האיום האיראני', אנחנו צריכים גיבוי אמריקני להמשך. זה לא בושה שמדינה מפעילה תבונה".

עמוס גלעד, ראש האגף המדיני-בטחוני במשרד הביטחון (צילום: ששון תירם)
עמוס גלעד, ראש האגף המדיני-בטחוני במשרד הביטחון (צילום: ששון תירם)

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103fm