תושבי רשויות מבוססות מהפריפריה לא יקבלו הנחה: שרת התחבורה מירי רגב הציגה היום (חמישי) את רפורמת "צדק תחבורתי", שכוללת הטבה של שנה שלמה של נסיעה חינם בתחבורה הציבורית לחיילים משוחררים ולמסיימי שירות לאומי, מעניקה 50% הנחה לכל תושבי הפריפריה הגיאוגרפית, וגם הנחות משמעותיות של עשרות אחוזים לצעירים עד גיל 26 (כולל), לאנשים עם מוגבלויות ולזכאי הביטוח הלאומי.

איך להפוך את הפריפריה למרכז? באמצעות שדות תעופה
מחקר חדש חושף: "הסיכוי של צעירים מהפריפריה להצליח בחיים תלוי בסביבתם"

הרפורמה, שתיכנס לתוקף ב-25 במרץ, כוללת הטבות מהן ייהנו כ-2.8 מיליון ישראלים. היא תושק בשני שלבים, כאשר הפעימה השנייה שעתידה לצאת לדרך במהלך החודשים הקרובים תכלול נסיעות חינם לאזרחים ותיקים (נשים מגיל 62, גברים מגיל 67).

בנוסף, ייהנו כלל הצעירים מגיל 18 עד 26 (למעשה עד יום הולדתם ה-27) מ-33% הנחה על כל סוגי המנויים החודשיים ועל רכישת ערך צבור. "הן מתוך התחשבות במצבם הכלכלי והן במטרה לעודד אותם להשתמש בשירותי התחבורה הציבורית וליצור אצלם שינוי תפיסתי והעדפה לתחבורה הציבורית על פני הרכב הפרטי, וכך לרכוש הרגלי התנהגות לאורך זמן", נכתב בהודעת המשרד.

כרטיס רב קו  (צילום: צילום מסך)
כרטיס רב קו (צילום: צילום מסך)

"הבשורה הגדולה והרחבה ביותר של הרפורמה", לדברי המשרד, נוגעת לתושבי הפריפריה, שישלמו מעתה רק 50% ממחירי מנוי חופשי-חודשי מכל סוג שהוא. הזכאות להנחה נקבעה "לאחר עבודת מטה מעמיקה", אשר הגדירה את היישובים על פי דירוגם הפריפריאלי (אשכולות 1-5 במדד הפריפריה של הלמ"ס), הנקבע על פי ריחוקם ממרכז הארץ וממרכזי תעסוקה גדולים.

עם זאת, נקבע כי תושבי רשויות מבוססות המצויות בפריפריה אך נהנות מדירוג סוציו-אקונומי גבוה (9-10), לא יהיו זכאים להנחה. במשרד התחבורה הדגישו כי ההנחה כוללת את המנוי אזור 1, המנוי האזורי הפריפריאלי לנסיעות למרחק של עד 40 ק"מ, ובמקום 99 שקלים הוא יעלה מעתה לתושבי הפריפריה 49.50 שקלים בלבד.

רפורמת התחבורה של מירי רגב (צילום: משרד התחבורה)
רפורמת התחבורה של מירי רגב (צילום: משרד התחבורה)

חידוש נוסף ברפורמה הוא הענקת 50% הנחה על מנויים חודשיים לאנשים עם מוגבלות ולזכאי הביטוח הלאומי. אוכלוסיות אלה קיבלו עד כה הנחה של 33% בלבד, בעת רכישת חופשי-חודשי.

בהצגת הרפורמה שהתקיימה במשרדי רכבת ישראל בלוד השתתפוסגן שרת התחבורה אורי מקלב, יו"ר ועדת כלכלה דוד ביטן, מנכ"ל ראש הממשלה יוסי שלי, מנכ"ל משרד התחבורה והבטיחות בדרכים משה בן זקן, מנכ"לים ויו"רים של מפעילי התחבורה הציבורית בישראל, וגורמי מקצוע נוספים ממשרד התחבורה ומשרד האוצר.

רפורמת התחבורה של מירי רגב (צילום: משרד התחבורה)
רפורמת התחבורה של מירי רגב (צילום: משרד התחבורה)

הרפורמה תכלול הנחות על בסיס דירוג סוציו-אקונומי בפילוח ברמה שכונתית ולא רק של כלל היישוב, "מתוך הבנה כי ביישובים רבים קיימים פערים משמעותיים בין השכונות והרפורמה צריכה להתייחס אליהם", נכתב בהודעה של משרד התחבורה.

רפורמת התחבורה של מירי רגב (צילום: משרד התחבורה)
רפורמת התחבורה של מירי רגב (צילום: משרד התחבורה)

משרת התחבורה והבטיחות בדרכים, תא"ל (במיל') מירי רגב מהליכוד נמסר: "הצגתי את רפורמת 'צדק תחבורתי' זמן קצר לאחר כניסתי לתפקיד, במטרה לתקן עיוותים וחוסר התחשבות שאפיינו את רפורמת המחירים הקודמת, אשר התעלמה מצרכי הפריפריה, הצעירים והשכבות החלשות. הרפורמה שלי היא צעד מהפכני של צדק חברתי ותחבורתי, שנועד לקרב בין הפריפריה למרכז, לצמצם פערים גאוגרפיים וחברתיים, ליצור הזדמנויות תעסוקה, להוריד את יוקר המחייה ולעודד שימוש בתחבורה ציבורית על חשבון הרכב הפרטי, בדגש על יצירת הרגלי שימוש בקרב הצעירים".

לדבריה, "הרפורמה היא תוצאה של משא ומתן ממושך שניהלתי בנחישות מול האוצר, על מנת לוודא כי היא תיטיב עם כל משפחה ותגיע לכל כיס, ובדיוק לאלה שזקוקים לה. לשמחתי הצלחתי לשכנע את האוצר בחשיבות המהלך, והרפורמה שאנו משיקים החודש מרחיבה באופן משמעותי את מעגל הזכאים לנסיעה חינם או להנחה משמעותית, בכל רחבי הארץ. זהו נדבך חשוב בחזון התחבורה הציבורית שאני מקדמת בכל הדרכים, הכולל השקעה של מיליארדים בשיפור השירות, חיזוק החיבוריות והקישוריות ועוד".