המזרח התיכון שנשיא ארצות הברית ג'ו ביידן מדבר עליו הוא פנטזיה. כך כותב הבוקר (חמישי) פרשן חדשות 12 עמית סגל במאמר חריג שפירסם בעיתון האמריקני "וול סטריט ז'ורנל".

ההצהרות הפומביות של נתניהו וביידן פוגעות במימוש מטרות המלחמה 

העימות של ביידן עם ישראל הוא רק תעמולת בחירות | דעה

במאמר טוען סגל שהנחות היסוד שהממשל האמריקני מתבסס עליהן באמירותיו האחרונות בנושא התקדמות המלחמה ברצועת עזה אינן נכונות. לדבריו ביידן סבור שקיים רוב פלשתיני מתון שמעוניין בשלום ושהממשלה בישראל מחזיקה בעמדות שונות מאלו של העם בישראל וטוען שמדובר בשתי הנחות שגויות. בסוף דבריו משגר הפרשן עקיצה לממשל, ייתכן תוך רמז לנאומו המפורסם של ראש הממשלה בנימין נתניהו ב-2015 בקונגרס בלי הזמנתו של הנשיא דאז ברק אובאמה. "אולי נתניהו צריך לדבר מעל לראשו של ביידן ישירות לעם האמריקני", כתב.

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

"כאשר הנשיא ביידן מתייחס לרשות הפלסטינית כנציגה הלגיטימית של העם הפלסטיני, הוא מתעלם מכך שנשיאה מחמוד עבאס (אבו מאזן) נבחר לאחרונה לפני 19 שנה לקדנציה בת ארבע שנים, ושבפעם האחרונה שהפלסטינים הלכו לקלפי, ב-2006, הם הצביעו לחמאס", כתב סגל, "העם הישראלי כפי שהבית הלבן מדמיין אותו גם הוא שונה מהדבר האמיתי. סגנית הנשיא קמלה האריס השמיעה השבוע הצהרה על ישראל מהסוג ששמור בדרך כלל לדיקטטורות: 'חשוב עבורנו להבחין או לפחות לא לערבב בין הממשלה הישראלית לעם הישראלי'. כמה מתומכיו של ביידן הציעו שהוא יפנה לכנסת, מעל לראשו של נתניהו. אם ביידן יתקשר ישירות עם העם הישראלי, הוא יופתע ממה שהוא ישמע".

ג'ו ביידן, קמלה האריס (צילום: REUTERS/Lucas Jackson)
ג'ו ביידן, קמלה האריס (צילום: REUTERS/Lucas Jackson)

"כן, ישנו פער משמעותי בין הנהגת ישראל לאזרחיה – אבל הוא ההפך ממה שאנשים בוושינגטון מניחים. הציבור הישראלי 'ימני' הרבה יותר ממדיניות ממשלתו. בעוד שנתניהו הביע בעבר תמיכה במדינה פלסטינית. ישראל שביידן מכיר – זו שתומכת בנסיגות עמוקות, בפינוי התנחלויות ובפתרון שתי המדינות – חדלה להתקיים לפני שני עשורים במהלך האינתיפאדה השנייה. אנשי שמאל ישראלים קיפלו מאז את דגל פתרון שתי המדינות והניפו דגלים אחרים, הקשורים יותר לסוגיות מדיניות פנימיות, לרבות תפקידם של יהודים חרדים והצעות לרפורמה במערכת המשפט. כאשר ביידן טוען שנתניהו 'פוגע בישראל יותר מאשר עוזר לה', הוא מתייחס לנושא היחיד שבו רוב הישראלים תומכים בראש הממשלה. עבור נתניהו, הסוגיה הפלסטינית היא כמעט הנושא הנוח היחיד לאחר 7 באוקטובר".

"לפעמים אני תוהה אם מר ביידן ומר נתניהו קשרו קשר להעמיד פנים לעימות מסלים ביניהם כדי להציל את עצמם מהתבוסה שהסקרים חוזים", רמז, "הנשיא מתעמת עם ראש הממשלה כדי לעודד את בסיס התמיכה שלו שהתפכח; ונתניהו מתאושש מהכישלון לצפות ולמנוע את ההתקפה על ידי הוכחה שהוא חזק נגד וושינגטון. אם מר ביידן באמת שואף להרגיע את ישראל על ידי הפלת מר נתניהו, האסטרטגיה שלו גרועה. גם ראש הממשלה הבא יירש את דעת הקהל הישראלית".

"הגיע הזמן שהממשל יכיר במציאות: הפלסטינים תומכים ברובם המכריע ברצח יהודים, והישראלים לא חושבים שהפלסטינים ראויים למדינה", סיכם, "אולי נתניהו צריך לדבר מעל לראשו של ביידן ישירות לעם האמריקאי. על פי סקר שנערך לאחרונה, הציבור האמריקאי תומך בישראל הרבה יותר מאשר הנשיא".