ראש המוסד דדי ברנע ייצא הערב (ראשון) לדוחא על מנת לדון עם ראש ממשלת קטאר מוחמד אל־ת'אני ובכירים מצרים על ההצעה הנגדית לעסקת חטופים שהגיש חמאס למתווכים. קודם לכן יתכנסו קבינט המלחמה והקבינט המדיני־ביטחוני, כדי לקבוע מדיניות לגבי המשך המגעים ועל הקווים האדומים וגבולות המנדט של צוות המו"מ שייצא לקטאר.

העיתון הלבנוני "אל־אחבאר", המזוהה עם חיזבאללה, דיווח אתמול על פרטים נוספים בנוגע למסמך שהגיש חמאס למתווכות בעניין העסקה. לפי הדיווח, בשלב הראשון מדובר על הפסקת אש של 42 ימים, שתהפוך להפסקת אש קבועה בשלב השני. בארגון הטרור דרשו שבשלב הראשון כוחות צה"ל ייסוגו מרחוב א־רשיד בעיר עזה, שבו התרחש גם אסון המשאית, והכביש הראשי ברצועת עזה, דרך סלאח א־דין, שאורכו 45 ק"מ - ממעבר רפיח שבדרום עד למעבר ארז שבצפון. מבחינת הארגון, נסיגת צה"ל תאפשר להחזיר את העקורים לבתיהם, ותאפשר מעבר של סיוע לצפון הרצועה תוך "הבטחת חופש התנועה".

הפגנה למען שחרור החטופים בדרך בגין מול הקריה (צילום: אבשלום ששוני)
הפגנה למען שחרור החטופים בדרך בגין מול הקריה (צילום: אבשלום ששוני)

עוד הציעו בחמאס שחרור של 50 אסירים פלסטינים, כש־30 מתוכם מרצים מאסר עולם - וזאת בעבור כל חיילת ישראלית חטופה, ובנוסף לשחרור נשים, ילדים, מבוגרים וחולים מבין החטופים הישראלים. עם תחילת השלב השני, בחמאס דורשים הכרזה על הפסקת אש קבועה לפני כל חילופי שבויים שיכללו את החיילים הישראלים הגברים שנותרו בידיהם. בשלב השלישי בחמאס דורשים שיחל תהליך של שיקום כולל של הרצועה.

בסך הכל דורשים בחמאס לשחרר כ־800 אסירים שלהם. בכיר חמאס, באסם נעים, אמר בסוף השבוע: "איננו יכולים לדבר על הפסקת המשא ומתן, אנחנו מחכים לתשובה להצעה שמסרנו. נסיגת הכוחות והפסקת הלחימה הן הדרישות המינימליות שיכולנו לבקש ביחס למצב הנוכחי".

בנוסף, מקורות מצריים הסבירו לעיתון "אל־אחבאר" כי מה שידונו בו בהתחלה בפגישות בדוחא בקטאר הם שמות האסירים הפלסטינים ששוקלים לשחרר ופרטיהם, והיכולת ליישם את הדרישות הפלסטיניות באשר למקומות שמהם ארגון הטרור רוצה שישראל תיסוג. המקורות המצריים דיווחו לעיתון כי לאחר קבלת תגובת חמאס, התרכזו בשמות החיילות שישוחררו. באותה העת, הייתה התנגדות מצד ישראל באשר לאסירים הפלסטינים שדרש חמאס לשחרר.

ראש ממשלת קטאר, ראש המוסד ברנע, ראש ה-CIA (צילום: AFP via Getty Images)
ראש ממשלת קטאר, ראש המוסד ברנע, ראש ה-CIA (צילום: AFP via Getty Images)

דובר המועצה לביטחון לאומי בבית הלבן, ג'ון קירבי, אמר כי הצעת חמאס היא "בגבולות העסקה שעבדנו עליה בחודשים האחרונים. העובדה שיש משלחת ישראלית בדרך לדוחא והשיחות נמשכות - זה טוב, אך איננו ידעים כיצד זה יתקדם. באופטימיות זהירה, השיחות מתקדמות בכיוון הנכון". כזכור, קטאר הגישה לישראל ביום חמישי האחרון נייר תשובה רשמי מטעם חמאס עם רשימה של דרישות. הנייר הוגש לצוות המקצועי שמנהל את המו״מ בישראל. גורם ישראלי שנחשף לתוכן הנייר חשף: "מדובר בדרישות הגיוניות והתקדמות חיובית. ניתן להגיע להסכם". עם זאת, מלשכת ראש הממשלה נמסר: "חמאס ממשיך להתבצר בדרישות מופרכות".

קבינט המלחמה והקבינט המדיני־ביטחוני קיימו ביום שישי ישיבות בקריה בתל אביב, כשבדיון השני אישר ראש הממשלה בנימין נתניהו את תוכניות הפעולה לרפיח. היה זה דיון סוער, שגלש לא פעם לטונים גבוהים. כך למשל, כאשר יצא נתניהו מספר פעמים מהחדר, הצהיר השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר כי אינו מסכים לדבר עד שיחזור. העימות המשמעותי ביותר נרשם לאחר דבריו של שר הביטחון יואב גלנט, שחזר על קריאתו לפתרון מדיני ליום שאחרי. "אם לא נייצר אלטרנטיבה משילותית לא נצליח למוטט את חמאס".

ישיבת קבינט המלחמה (צילום: קובי גדעון, לע''מ)
ישיבת קבינט המלחמה (צילום: קובי גדעון, לע''מ)

השרים מירי רגב ויריב לוין תקפו את דבריו, אך לא הציגו תוכנית חלופית. גלנט המשיך: "מי שלא מייצר חלופה אחרת ואומר רק מה לא - למעשה בוחר באחת משלוש אפשרויות: המשך שלטון חמאס, כאוס או שלטון צבאי שיפגע במוכנות בגזרות אחרות ויעלה בחיי חיילים". עימות נרשם גם בין השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר והרמטכ"ל רא"ל הרצי הלוי, על רקע פעילות צה"ל בעזה. כך דווח אמש בחדשות 12. על פי הדיווח, בן גביר אמר במהלך הדיון להלוי כי "יש טענה שנמנעתם מהפעלת כוח בלחימה בשכונה הקטארית". על כך השיב הרמטכ"ל "לא נמנענו מכלום, אין מקום שזיהינו אויב ולא הפעלנו את האמצעים הנדרשים לחסלו".

על כך, על פי הדיווח, השיב בן גביר: "חיילים מתארים תחושות אחרות". הרמטכ"ל ענה: "אני חוזר, פעלנו בשיטה אחרת - אפקטיבית. אני כואב על כל חייל שנפגע, לא מקילים בכך ראש".