המשלחת הישראלית בראשות ראש המוסד דדי ברנע נחתה אתמול בקטאר, בניסיון לקדם עסקת חטופים. ברנע ייפגש עם ראש ממשלת קטאר מוחמד בן ת'אני וראש המודיעין המצרי עבאס כמאל.

אחיו של חטוף: "נתניהו מעדיף כמה שיותר חטופים מתים בשביל שהמחיר יהיה נמוך"

שלשום, בתום דיון שנמשך אל תוך הלילה, אישר הקבינט המורחב לשלוח את המשלחת הישראלית לקטאר עם מנדט לקיום משא ומתן בנושא עסקת החטופים. המנדט שניתן הוא כללי, ועם זאת - המשלחת תוכל לנהל משא ומתן נרחב. בנוסף, מסתמן כי בכמה סוגיות הקבינט לא הכריע, והוא הסמיך את ראש הממשלה בנימין נתניהו ואת שר הביטחון יואב גלנט להכריע בהן בנפרד לפי קצב התקדמות המו"מ.

בכיר ישראלי צוטט ברויטרס כשהוא מתייחס למגעים ואמר: "אנחנו לפני מו״מ ארוך ומורכב. כל נקודה שהולכת להשתנות צריכה לעבור למנהרת חמאס. ההצעה לא טובה מבחינת ישראל - הולכים לסגור בקטאר פרטים גדולים ועמוקים שייקחו זמן", ציין.

עוד הוסיף כי "לא כל מה שצוות המו״מ ביקש בנוגע לסמכויות במסגרת המגעים הוא קיבל מהממשלה, אך כן ישנו מספיק קרדיט על מנת להתניע משא ומתן ענייני וחשוב".

ההערכה היא כי השיחות על הפסקת אש של שישה שבועות תמורת שחרור 40 חטופים, יימשכו שבועיים לפחות. זאת, לפי מקורות ישראליים, בגלל "קשיי תקשורת עם יחיא סנוואר".

גורם מדיני שבקי במגעים אמר כי "יציאת המשלחת לדוחא רק מתניעה תהליך ארוך ומורכב. יש חמאס חוץ בקטאר וחמאס פנים במנהרות. המו"מ הוא מול סנוואר, שנמצא במנהרות. צריך להנמיך את הציפיות להגעה להסכם מהיר".

ה"וול סטריט ג'ורנל" דיווח כי המדינות המתווכות אמרו לישראל שזהו הצ'אנס האחרון לסגור עסקה. לדברי המתווכים, אם לא תושג עסקה, השיחות יסתיימו. זאת כשברקע האיום של ישראל לפעול ברפיח אם השיחות ייכשלו.

העיתון הלבנוני "אל־אחבאר", המזוהה עם חיזבאללה, פרסם כי בימים האחרונים התקיימו מגעים בין מצרים לישראל בנוגע לעסקת החטופים שעליה ידונו בדוחא. מקורות מסרו לעיתון כי בקהיר חוששים מ"הפתעות של נתניהו". זאת אף שקיבלו הבטחות שלמשלחת הישראלית יהיו סמכויות נרחבות.

לפי הדיווח, במצרים וקטאר מסכימים על כך שלא ניתן לבקש ויתורים נוספים מחמאס, בשל העובדה שהכניס להסכם את סוגיית החיילות. עוד צוין בדיווח כי ישראל הבהירה למצרים שכישלון בסבב השיחות הזה יוביל להתקדמות צבאית ברפיח.

מקורות מצריים דיווחו על שיחות בין גורמי ביטחון מצריים לחמאס, שנועדו להכין חלופות לחלק מהסעיפים שעלולים להוות מכשול להסכם, עוד לפני סבב השיחות החדש בקטאר.