מכה קשה על אונר"א: בהסכם בין הקונגרס לבית הלבן הוחלט אמש (שלישי) כי המימון לאונר"א לא יחודש עד מרץ 2025, כך דווח בסוכנות הידיעות "רויטרס" על ידי שני גורמים שונים.

בכירים ישראליים: "מערכת הביטחון לא ששה לסגור את אונר"א"
"אתם מעסיקים יהודים או רק הורגים אותם?": אונר"א מגייסת עובדים, והתגובות לא איחרו להגיע
בשל קשר לחמאס: לפחות 8 עובדי אונר"א נעצרו ע"י כוחות צה"ל | פרסום ראשון

בהצעת החוק שתפורסם באשר למימון הצבא, מחלקת המדינה ותוכניות ממשלתיות נוספות, הוחלט כי במשך שנה המימון לארגון ייחסם, וכי רק לאחר פרסום החקיקה ידונו באופציות אחרות למתן סיוע הומניטרי לפלסטינים בעזה. בבית הלבן ובקונגרס סירבו להגיב עד לפרסום הצעת החוק.

ג'ו ביידן (צילום: REUTERS/Evelyn Hockstein)
ג'ו ביידן (צילום: REUTERS/Evelyn Hockstein)

יותר מ-90% מהמימון של אונר"א מגיע מתרומות. ארה"ב היא המדינה שתמיכתה הכלכלית באונר"א היא הגדולה ביותר. ב-2022 היא העבירה לסוכנות 340 מיליון דולר, ובשנה שעברה - כמה מאות מיליונים נוספים. התורמות הגדולות ביותר הן ארה"ב, האיחוד האירופי, גרמניה, בריטניה ושבדיה. ב-2022 כ-44.3% מהסיוע לאונר"א הגיע ממדינות האיחוד.

המימון הופסק בחודש ינואר כשהנשיא האמריקאי ג'ו ביידן הודיע שיקיפיאו באופן זמני, לאחר ש-12 מעובדי הארגון השתתפו בטבח ב-7 באוקטובר. לפי הניו יורק טיימס, ההאשמות התגלו בדיון ב-18 בינואר, כאשר פיליפ לזריני, מנכ"ל אונר"א, נפגש עם אמיר וייסברוד, סגן מנכ"ל במשרד החוץ הישראלי המפקח על היחסים עם סוכנויות האו"ם, בתל אביב. השניים היו נפגשים פעם בחודש לערך, אך לפגישה ההיא הגיע וייסברוד עם המודיעין על אונר"א שנמסר לו על ידי קצינים בצבא, כך סיפרו ארבעה גורמים המעורים בפרטים לטיימס. ההאשמות הועברו במהירות לאו"ם ולביידן.

פעילי אונר''א משתתפים בטבח  (צילום: דוברות שר הביטחון)
פעילי אונר''א משתתפים בטבח (צילום: דוברות שר הביטחון)

האו"ם הודיע ​​על ההאשמות ביום שישי, ה-26 בינואר, והוסיף כי תשעה מתוך ה-12 פוטרו, לאחר ששניים אחרים כבר נהרגו. הודעת האו"ם הובילה להחלטת מדינות רבות להשהות את המימון שלהן לארגון. בהמשך, הגיעו טענות קשות יותר: ב-16 לפברואר, שר הביטחון יואב גלנט חשף בתדרוך לכתבים זרים את פרטיהם של 12 עובדי הארגון שהתבררו כמחבלי חמאס. בתמונות שנחשפו, נראו הפעילים חוטפים אזרחים ישראלים בזמן השבת השחורה. בהמשך נחשפו גם הקלטות מפלילות של שניים שעבדו בבתי הספר של אונר"א והשתתפו בטבח.

יואב גלנט (צילום: חיים גולדברג, פלאש 90)
יואב גלנט (צילום: חיים גולדברג, פלאש 90)

בדיון, שר הביטחון הציג מספר נתונים, ומסר כי 12% מתוך 13,000 עובדי אונר״א קשורים לחמאס ולארגוני טרור נוספים בעזה, ו-1,468 מהעובדים אף פעילים בהם. בתוך כך, גלנט מסר לכתבים סרטון שצולם במצלמות האבטחה של מעבר ארז ב-7.10, בו רואים כיצד חובשי ״הסהר האדום״ הפלסטיני מסייעים לפנות מחבל נוח׳בה שנפצע. הצלב האדום בחשבון הטוויטר הרשמי הצהיר: "מניתוח של הסרטון עולה כי האדם בסרטון לא במדים של הסהר האדום, ולא מדובר באמבולנס של הסהר האדום".

שיחה של מחבל בארגון הטרור חמאס שעובד כמורה בבית ספר של אונר"א (באדיבות דובר צה"ל) (צילום :דובר צה"ל)

כמה ימים לפני כן, דובר צה"ל פרסם כי נמצאה מנהרה מתחת למשרדי אונר"א. בתגובה, מנכ"ל הארגון הגיב שלא ידעו במה מדובר. עם זאת, חברת הכנסת יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו) טענה כי נחשפה לנתונים הכספיים של אונר"א, וכי ישנן כ-25 חברות ישראליות שקיימו ב-2020-2023 עסקים עם הארגון. בריאיון ל-103FM אמרה: "לכסף אין ריח, זה בדיוק המצב. זה עדיין חוקי אבל זה לא מוסרי".