לילה לא שקט עבר השבוע על הישוב ערערה בנגב. צרורות ירי ללא הפסקה מנשק אוטומטי, הדי פיצוצים מזיקוקים ואש שהתלקחה כתוצאה מבקבוקי תבערה, דווח שגם ביתו של ראש המועצה הוצת.

רעשי הפיצוץ וקולות הירי נשמעו היטב גם ביישובים הסמוכים, והביאו לבהלה וחששות. בעקבות האירועים של אותו לילה דיווחנו במעריב, שהמשטרה ומג"ב פעלו בישוב כדי להשיב את הסדר. נעצרו שישה חשודים במעורבות בירי ונתפסו כוורות זיקוקים, בקבוקי תבערה ותחמושת בישוב.

המציאות המתוארת אינה שונה ממה שמתרחש כבר שנים רבות גם בישובים בדואים אחרים בנגב, אולם, עושה הרושם, שרצף ההתפרעויות ועוצמת האירועים לאחרונה בערוער הם בכל זאת חריגים. בינואר לפני שנה התפתחה קטטה רבת משתתפים שבמהלכה סגן מנהל בית ספר בישוב נורה. 

מהומות בנגב (צילום: ג'אמל עוואד פלאש 90)
מהומות בנגב (צילום: ג'אמל עוואד פלאש 90)

ביום הבחירות המקומיות האחרון, המשטרה נאלצה לפזר קטטה אלימה ביישוב, בין שני פלגים מאותה חמולה, סמוך למתחם הקלפיות. במקביל, נשמעו קולות ירי באזור, ובהמשך בוצע ירי לעבר כלי רכב שבתוכו זוהו חשודים חמושים. השוטרים שרדפו אחרי הרכב, הצליחו לתפוס אותו ומצאו בו מחסניות, אך החשודים נמלטו. 

בלילה אחר באותו החודש (פברואר), המשטרה נדרשה להשליט סדר בקטטה, שוב סכסוך בין שתי משפחות שלוותה בירי. עצביהם של תושבי הנגב מרוטים גם ככה, ולרוב האנשים הנורמטיביים נמאס מהמציאות הבלתי נסבלת הזו. גם בתוך הקהילות שבישובים הבדואים נשמעים קולות שלא מוכנים לשאת יותר את המצב. שוחחנו עם שני תושבים מערוער שאמרו למעריב דברים נוקבים, אך שלא לציטוט, אפילו ביקשו שנשתמש בשם בדוי. "אצלנו במגזר, לא יודעים לקבל ביקורת", הסביר י'.

י' מספר, שהאלימות בערוער היא בשל סכסוך בתוך שני פלגים עם קרבת דם בתוך אותה משפחה. "המגזר חוגג, זה הפך למערב פרוע בחסות ממשלת ישראל". זה מפתיע, אבל הטענות של י' אינן רק לממשלה, הן מכוונות ליעד נוסף.

"אני מסתכל ומקנא ברוביק בבאר שבע ובראש העיר של דימונה" הוא אומר ומיד מסביר: "אלה לא באו רק בשביל לשבת על כיסא, אלה בני אדם שבאו לעבוד, אני מצדיע להם!" י' מוסיף: "אין לי למי לפנות. המשטרה לא מזיזה כלום ולא עושה כלום! חברי הכנסת של המגזר הערבי רקובים וגם רדומים. חוץ מהנביחות לטובת הפלסטינאים, מה הם עשו לטובתנו?". י' טוען שכשהאלימות זולגת לישובים היהודיים היא מטופלת. הוא נותן כדוגמא מקרה של ירי ברהט שפגע ברכב בקיבוץ שובל, לדבריו "תוך 24 שעות המשטרה ידעה מי היורה". מצד שני, הוא מצפה ממערכת החוק לפעול יותר בנוקשות "מי שמוצאים אצלו נשק בבית, לא צריך לשחרר אותו אחרי 24 או 48 שעות הביתה, את התופעה הזו צריך למגר. מי שיורה או שנתפס עם נשק לא חוקי צריך לתת דין וחשבון על זה והעונש צריך להיות כבד ולא קל".

פרוטקשן בנגב (צילום: ללא קרדיט)
פרוטקשן בנגב (צילום: ללא קרדיט)

ח' הוא אבא לחמישה ילדים, גם הוא תושב ערוער, גם הוא חושש וכועס. "אין חיים בערערה בשבועיים האחרונים, ירי כל לילה, בבוקר, בערב". עכשיו לדבריו יש תגבור של המשטרה שפזורה בישוב. "מקווים לטוב, אך העניין עדיין לא פתיר". הוא ממליץ על פעולות נחושות, מחסומים וחיפושים וטוען שהאלימות האחרונה, שהיא אכן סכסוך בין משפחות, קשורה גם לבחירות. הוא מאוד מאוכזב מכך שהאירועים הללו פוגעים בקדושת החג. "בחודש הרמדאן, החודש הכי קדוש אצל המוסלמים, צריך להיות בשמחה ובסלחנות כלפי בן אדם אחר, ותראה מה קורה".