ראש הממשלה בנימין נתניהו פועל על מנת למלא את דרישתו של השר גדעון סער, לקחת חלק בקבינט המלחמה. לאחרונה, השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר שמתנגד לכך ודורש כבר מזה זמן מה להיכנס אליו בעצמו, קיבל לאחרונה הצעה מנתניהו, בניסיון לשכנע אותו להסכים לכך. 

נתניהו במלכוד בגלל דרישת סער: זה הפתרון שעומד על הפרק
הדילמה האכזרית של נתניהו: לגדעון סער יש משקל לא מבוטל בקבלת ההחלטות

השרה יפעת שאשא ביטון שוחחה היום (חמישי) עם ניסים משעל וטל שלו ב-103FM ושיגרה מסר ברור לעבר ראש הממשלה. "אני חושבת שבקונסטלציה שנוצרה נכון שיהיה קבינט מצומצם ששם יהיה האפשרות לשים את כל הדברים על השולחן בצורה מאוד יסודית. עשינו את כל המהלך הזה משום שהרגשנו שהקול שלנו לא נשמע, שקצב המלחמה לא מתקדם למרות שהחיילים שלנו גיבורים, הצבא שלנו עושה שם עבודה מדהימה, אבל בסוף יש דברים שקשורים בדרג המדיני ובהנחיות"

"הרגשנו שדברים עליהם סיכמנו לפני די הרבה זמן לא מבוצעים. הכול קשור בהכול, אם אנחנו לא מעצימים את מאמץ המלחמתי זה משפיע על עסקת החטופים, הכול כרוך הכול. כדי שנוכל להשפיע דרשנו להיכנס לקבינט המלחמה. אנחנו נכנסנו לממשלת החירום, ממשלה שלא תמכנו בה, בשביל המאמץ המלחמתי. בשביל להיות חלק, נכנסנו כי רצינו שתהיה לנו אפשרות להשפיע במלחמה הכל כך חשובה וצודקת הזו, אחרי אירוע שמדינת ישראל לא ידעה כמותו. היינו שם מספר חודשים, בהתחלה הדברים התנהלו אחרת. לצערנו, ככל שעבר הזמן כובד המשקל עבר יותר לקבינט המלחמה והרגשנו שהדברים שאנחנו מביאים, והתרענו עליהם, לא באים לידי ביטוי. אם לא, הכול בסדר - נצא מהממשלה, לא באנו בשביל להיות שרים. אולי לא נהיה אופוזיציה קלאסית כי אנחנו בזמן מלחמה, אבל לא באנו בשביל להיות שרים, אנחנו לא צריכים את הטייטל הזה", הוסיפה.

לדבריה, "זו לא גחמה אישית של גדעון סער, זה רצון אמיתי להשפיע על מה שקורה כאן, זה משפיע על מדינה שלמה. אנחנו נכנסנו לממשלה הזו בשביל המדינה, בשביל לעזור פה, בשביל האזרחים זה משום שאין לנו את האפשרות להשפיע. אנחנו נכנסו לממשלה הזו בשביל להשפיע, אם אנחנו לא משפיעים - למה לנו לתפוס את הכיסא? לא באנו לחמם כסאות".

עוד אמרה כי "בתחילת הדרך, בחודשים הראשונים, המציאות הייתה קצת שונה. ככל שעבר הזמן כובד המשקל עבר לקבינט המלחמה. לכן אנחנו מזהים שאם אנחנו לא נשב בקבינט המלחמה אנחנו לא נוכל להשפיע, לא על קצב הלחימה, לא על התהליכים האסטרטגיים. אנחנו חצי שנה למלחמה, אישרנו את רפיח לפני חודשיים, איפה זה? ככל שהזמן עובר זה לא לטובתנו גם בזירה הבינלאומית, יש דברים שצריכים לעשות אותם בקצב מואץ יותר, קצב מואץ ישפיע על עסקת חטופים, להחזרת התושבים בצפון, הסרת האיום בצפון, הכול קשור אחד בשני. אם אני, אין לי את האפשרות להשפיע בתוך הממשלה, למה להישאר?"

"גם מחוץ לממשלה אנחנו נמשיך לתמוך בכל מה שיהיה קשור במאמץ המלחמתי, לא נהיה אופוזיציה קלאסית. ניתן את הגב לכל מי שצריך, בטח לצבא, אבל גם לממשלה ככל שהדברים יתקדמו כמו שאנחנו חושבים שנכון שיתקדמו. אם אני לא משפיעה מתוך הממשלה, לא חייב להיות שם. אנחנו נתנו ימים ספורים, ביקשו מאיתנו לנסות למצות את הניסיונות שנעשים לאפשר את הדבר הזה. אנחנו נותנים את זה, אני מעריכה שבימים הבאים נדע לאן זה מתקדם", הדגישה. 

"קיש? טוב היה אם לא היה מגיע לסיטואציה"

בהמשך, התייחסה גם שאשא-ביטון למצב הביטחוני ולמגעים לעסקת חטופים ואמרה כי "אנחנו פועלים לאורך כל הזמן כדי שהדבר הזה יקרה, אין ברירה אלא להיות אופטימיים שזה יקרה. עדיין לא קיבלתי דיווחים על התקדמות, אבל אני באמת מקווה שיהיו התפתחויות חיוביות. ראשית נאמר שראשי הביטחון מגיעים לכל דיוני הקבינט, לא תמיד כל הדברים נאמרים על השולחן אבל צריך לזכור שיש לנו גם דיוני עומק אישיים שבהם לרוב אני מקבלת קצת יותר מידע או את המידע בפירוט רחב יותר".

"בעניין שבויים ונעדרים, הדיון שהיה ביום ראשון האחרון היה רציני, טוב ומעמיק, ועם המנדט הזה יצאה המשלחת להמשך המו"מ. אני רוצה להאמין שהמגמה הזו תמשך. יש אינטרס אחד לכולנו - להביא את החטופים הביתה, לחטופים אין זה. החטופים זו המשימה הדחופה ביותר", סיכמה. 

בסיום אמרה להחלטה של שר החינוך יואב קיש להחזיר את טקס פרסי ישראל במתכונתו המלאה ואמרה כי "טוב היה אם בכלל לא היה מגיע לסיטואציה הזו. במיוחד בתקופה כזו אחד הנכסים הגדולים שלנו, התרבות, הרוח, ההישגים האקדמיים, היה כן צריך להשאיר את הטקס כמו שהוא ולהוסיף עליו פרסים נוספים ברוח התקופה. סוף טוב, הכול טוב, במרכאות, אנחנו עוד מחכים להכל טוב שיהיה כאן".

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103fm