על הרקע הפעולה הישראלית האפשרית ברפיח והתנגדות האמריקאים לכך "כל עוד לא תהיה תוכנית להגנה על האזרחים", התראיין מנהיג תנועת הפת"ח ברמאללה, מוניר אל-ג'נוב, לערוץ אל-חדת' הסעודי.

"אסון גדול מ-1948": פת"ח במתקפה חסרת תקדים על חמאס
בדרך לממשלת אחדות? זה מה שצפוי לקרות בפגישת פת"ח וחמאס במוסקבה | דיווח

דבריו של מוניר אל-ג'גוב ב"אלחדת" (צילום :רשתות ערביות)

הוא טען כי כלל אין מחלוקת בין ישראל לארה"ב בנוגע לרפיח: "נהפוך הוא, ארה"ב תומכת ב'כיבוש' הישראלי במימוש כל המטרות שהוא טוען שהוא משיג ברצועת עזה. אבל, היא חולקת עליו בנוגע לאופן מימוש מטרות אלה ברפיח. הם לא מעוניינים להיכנס לתסריט של הרחבת המלחמה אם הגבול בין עזה למצרים יותקף ויזרמו פליטים ומהגרים פלסטינים לסיני, שזאת מזימה ישראלית ישנה" - לטענתו.

עוד הסביר כי לדעתו "ארה"ב רוצה גם לשמר את הבריתות שלה באזור, בפרט מכיוון שמצרים היא מדינה מרכזית ובעלת ברית אסטרטגית הממלאת גם תפקיד משמעותי וחשוב בעולם הערבי - בדומה לסעודיה. לכן, הצעד הזה עלול לפגוע ביחסים של ארה"ב עם מצרים, בפרט מכיוון שהמצרים מביעים חשש מהנושא הזה. ישראל משתמשת בקלף הנוגע לרפיח על מנת לסחוט את כל הצדדים. אבל הדבר החשוב הוא שאין שום מחלוקת עם הממשל האמריקאי".

חיילים מצרים חמושים בגבול עם רצועת עזה במעבר רפיח (צילום: רויטרס)
חיילים מצרים חמושים בגבול עם רצועת עזה במעבר רפיח (צילום: רויטרס)

"האמריקאים אומרים לישראל, 'אנחנו רוצים תוכנית לפינוי האזרחים לא לעבר מצרים או סיני - אלא לטריטוריות פלסטיניות'", מסביר את דבריו. "השאלה שעולה היא, לאן ילכו הפלסטינים לאחר שיצאו מצפון רצועת עזה למרכזה, וכעת לדרומה, והאם הם יחזרו למרכז רצועת עזה? ישראל גם מציבה תנאים ואומרת שצעירים לא יחזרו, ושגילם של החוזרים יהיה מעל 40".

עוד אמר כי ארה"ב הזמינה צוות ישראלי לשיחות בנוגע לתוכנית הכניסה לרפיח, וטען: "הבעיה היא לא הפלישה - אלא זרם המהגרים והימנעות מיצירת בעיות חדשות לארה"ב". הוא טוען, שזה מה שמסביר את ביקורו של שר החוץ האמריקאי אנתוני בלינקן בסעודיה: "סעודיה קיבלה ייפוי כוח מהמועצה לשיתוף פעולה של מדינות המפרץ לשמש כחוד החנית ולדבר בשם כל מדינות המועצה".

הפסגה הערבית-אסלאמית בסעודיה (צילום: רויטרס)
הפסגה הערבית-אסלאמית בסעודיה (צילום: רויטרס)

לדבריו, סעודיה "היא זו שתתווה את הקווים הכלליים של השלב הבא, וגם את התוכנית הערבית המתגבשת כעת, שעיקרה הוא חזרה ליוזמת השלום הערבית - שקובעת כי אין שלום או נורמליזציה עם ישראל, 'הישות הכובשת', ללא מדינה פלסטינית. זאת, תוך מסגרת זמנים מוגדרת וידועה לכלל, עם אופק מדיני שיוביל להקמת המדינה".

הטקסט תורגם באמצעות ביירון - חברת תרגום וכתיבה: https://eby.co.il/