המגעים לעסקה לשחרור החטופים: גורם מדיני בכיר הבהיר הבוקר (ראשון) כי אין כל דרמה בשיחות המשא ומתן בקטאר. לדבריו, ראש המוסד דדי ברנע לא שינה את תוכניתו, אלא מלכתחילה התכוון לחזור ארצה לאחר השיחות שניהל בדוחה במהלך סוף השבוע, בעוד שהצוות הבכיר שאיתו הגיע נמצא כל הזמן במדינה המפרצית. על פי ההערכות בישראל, חמאס ישיב להצעת הטיוטה תוך שלושה ימים, ואין כל סיבה להמתין לה בקטאר.

במהלך השיחות ישראל התפשרה בנושא המפתח - מספר המחבלים שישוחררו תמורת כל חטוף: הצוות הישראלי הבהיר למתווכחות כי יסכים למספר מחבלים גדול יותר ממה שהוסכם עליו במתווה פריז, ועדיין, לא למספרים האסטרונומיים של המחבלים שחמאס דורש לשחרר עבור כל חטוף. כמו כן, ישראל התגמשה בנושא נוסף - חזרה מדורגת של תושבים עזתים לצפון הרצועה, אך לא לאלפיים בני אדם ביום, כפי שדווח ברשת אל-ג'זירה. 

כיכר החטופים (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)
כיכר החטופים (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)

הפגנה למען החטופים (צילום: Chaim Goldberg/Flash90)
הפגנה למען החטופים (צילום: Chaim Goldberg/Flash90)

במהלך סוף השבוע הניחה ארה"ב הצעת פשרה על השולחן שמתמקדת במספר ובזהות המחבלים שישוחררו - וישראל נענתה לה בחיוב. נכון לאמש טרם הגיעה תשובת חמאס להצעת הפשרה. צוות המשא ומתן ממשיך בינתיים את שיחותיו, כשבשטח פרוסים צוותי עבודה מקצועיים בניהול המוסד, יחד עם הצבא והשב"כ. ברנע המריא לקטאר בצוהרי יום שישי, לאחר הדיון של חברי הקבינט עם שר החוץ האמריקאי אנתוני בלינקן. גורמים המערים בשיחות אמרו ל"מעריב" עוד לפני תשובת חמאס כי נרשמה התקדמות במגעים לעסקת חטופים.

לדברי מקורות אירופיים, חלה התקדמות הדרגתית וחשובה בשיחות בקטאר. לדבריהם, "יש עוד דרך ארוכה ומורכבת, אבל בהחלט יש התקדמות". עוד הוסיפו כי "הייתה הצעה של חמאס שלא מקובלת לחלוטין. הייתה תשובה ישראלית שלא מקובלת על החמאס. המו"מ נועד לצמצם פערים. עדיין יש דרך ארוכה, יהיו עוד משברים".

דדי ברנע, בנימין נתניהו (צילום: קובי גדעון לע''מ)
דדי ברנע, בנימין נתניהו (צילום: קובי גדעון לע''מ)

בסוף השבוע האחרון התייחס דובר המל״ל בבית הלבן ג'ון קירבי לסוגיית המגעים לעסקת חטופים, ואמר: "מעריכים שהשיחות לעסקת חטופים מתקדמות, הדיונים מתמשכים, יש סימנים טובים, מאמינים שהפערים מצטמצמים". עם זאת, הוסיף קירבי כי בכוונת ארצו להבהיר לישראל את "דאגתה העמוקה" מפני פעולה ברפיח. לדבריו, "ארה"ב מאמינה שזה יהיה אסון. לא ראינו תוכניות אמינות להזזת התושבים ברפיח. נחלוק עם המשלחת הישראלית אלטרנטיבות להשמדת חמאס בלי פעולה צבאית רחבת היקף ברפיח".

ברשת אל־ג'זירה דווח אמש כי ישראל במהלך השיחות הסכימה לאפשר ל־2,000 פלסטינים ביום לשוב לצפון רצועת עזה. לפי ההצעה הישראלית, החזרה לצפון הרצועה תתחיל שבועיים לאחר תחילת הפסקת האש. עוד נמסר בדיווח כי ישראל דרשה כי בתמורה לשחרור כל האסירים הפלסטינים ששוחררו בעסקת שליט בשנת 2011 ונעצרו מחדש - חמאס ישיב את גופותיהם של אורון שאול והדר גולדין. לפי הדיווח, הונחה על השולחן הצעה ישראלית לגרש לחו"ל אסירים שהיו כלואים למאסר עולם ושוחררו, זאת מבלי לאפשר להם לחזור לגדה או לעזה.