אם המחנה הממלכתי יעזוב את הממשלה המצב במדינה יהיה גרוע יותר, אבל אני מתכונן לבחירות ב-2024 – כך אומר ח"כ מתן כהנא בראיון נרחב למוסף מעריב שיפורסם במלואו ביום שישי.

לנסראללה יש סיבה אמיתית לפחד: זה מנוף הלחץ העיקרי על חיזבאללה | האזינו
בתקשורת הערבית טוענים: המלכודת שמחכה לישראל ברפיח

"אני משוכנע שנתניהו רוצה לנצח את חמאס ולהחזיר את החטופים, אבל אני גם די משוכנע שנתניהו מאוד רוצה להישאר בשלטון", אומר כהנא על רקע החיכוכים הגוברים בממשלה ופרישתו של גדעון סער, "אנחנו כל הזמן עושים את האבחנה בין הניהול של המלחמה לבין שאר הדברים, כמו למשל הפארסה המגוחכת בפרס ישראל או ההתעקשות על חוק מינוי רבני ערים. מבחינתנו, העיקר שלשמו נכנסנו לממשלה הוא הניהול האסטרטגי של המלחמה והחזרת החטופים. בלעדינו זה היה נראה הרבה יותר גרוע. אני לא בטוח שנתניהו עושה את האבחנה הזו".  

רבים תוהים האם מי שיש לו אינטרס למשוך את שלטונו, אולי לא ימהר להגיע לשוך הקרבות. 
"אני לא מוכן להאשים את ראש הממשלה נתניהו במשיכת המלחמה ממניעים אישיים. שוך הקרבות זו סיטואציה מאתגרת, בעיקר מול החזית הצפונית, אבל בסופו של דבר ניהלנו מערכה בדרום תוך כדי מערכת בחירות מקומיות. אם נידרדר למלחמה בצפון וביו"ש בו-זמנית, נהיה בסיטואציה אסטרטגית שונה לחלוטין, אבל אם לא, אני מכוון לבחירות עוד בשנת 2024, זה מה שנכון למדינת ישראל. אם בדרום נגיע למצב שבו נוכל להחזיר את כל תושבי העוטף בבטחה לבתיהם נוכל ללכת לבחירות. והיה אם ניקלע לסיטואציה צפונית או אחרת אז נדע לדחות את הבחירות במידת הצורך, כפי שדחינו את הבחירות המקומיות".

מתן כהנא (צילום: יוסי אלוני)
מתן כהנא (צילום: יוסי אלוני)

למרות ההערכה שלו שבחירות יתקיימו עוד השנה, כהנא עדיין מאמין שהשותפות של המחנה הממלכתי בממשלה חשובה. "בלי הנוכחות שלנו בממשלה לא הייתה מתבצעת עסקת החטופים הראשונה, נקודה", הוא טוען, "היו מפלגות שעמדו על הרגליים האחוריות כדי להתנגד לעסקה הקודמת, ורק בגלל הלחץ של שרי המחנה הממלכתי הנושא הזה הסתיים בעסקה. בזכות שרי המחנה הממלכתי גם נמנע אסון אסטרטגי בתחילת המלחמה, ולכן, גם אם רק בשביל זה, טוב שנכנסנו".

בני גנץ מאיים בפרישה מהממשלה ברקע חוק הגיוס (צילום :דוברות בני גנץ)

אסון אסטרטגי? כוונתך לדיווח במקורות זרים שברגע האחרון נבלמה תקיפה יזומה של ישראל בלבנון?
"אני מעדיף לא להרחיב".

זה היה בעבר, בתחילת המלחמה, היום נראה שמידת השפעה שלכם הצטמצמה משמעותית, שלא לומר נדחקת החוצה. 
"גם עכשיו יש מחלוקת מהותית על המחיר שמדינת ישראל תהיה מוכנה לשלם עבור החזרת חטופים והעמדה של המחנה הממלכתי חותרת להגעה למתווים, גם אם התשלום יהיה לא פשוט. גם בתחום הלחימה אנחנו נמצאים בסיטואציה אסטרטגית ואחד האינטרסים המשמעותיים של מדינת ישראל הוא למנוע הידרדרות הלחימה לזירות נוספות. אבל ההתנהגות של השר בן גביר מסוכנת ועלולה בקלות להצית פה מלחמה אזורית. שרי המחנה הממלכתי הם אלה שדואגים לכבות את השריפות שהשר בן גביר מנסה שוב ושוב להצית מסיבות פוליטיות".

"רק לפני שבוע היה דיון בקבינט המצומצם בעניין הר הבית והרמדאן. יצא בן גביר מהדיון והפריח כל מיני הצהרות לתקשורת על הגבלות עלייה להר גם לגבי ערביי איו"ש וגם לגבי ערביי ישראל. אלו אמירות מיותרות שמאוד חיממו את הגזרה. שרי המחנה הממלכתי דרשו מראש הממשלה להבהיר שמה שהשר בן גביר אומר זה לא מה שיקרה בפועל, והעבירו את האחריות לקבלת ההחלטות מהשר לביטחון פנים לקבינט המצומצם. זו השפעה משמעותית. שערי בנפשך מה היה קורה אם לא היינו חלק מהממשלה ולא היה מי שירסן את ההתנהגות המסוכנת של בן גביר".

הכתבה המלאה תפורסם ביום שישי במוסף מעריב