לאחר סוף שבוע שבו הובעה אופטימיות זהירה בנוגע להתקדמות במגעים לעסקה לשחרור חטופים והפסקת אש, חמאס דחה את המתווה שאושר על ידי ישראל בפסגה בדוחא, ובכך עד כה לא נרשמה התקדמות במשא ומתן. בתוך כך, במצרים מתחו היום (חמישי) ביקורת חריפה על ראש הממשלה בנימין נתניהו וטענו שישראל אשמה בקריסת השיחות.

המומחה המצרי איימן סמיר שוחח עם רשת אל-חדת' הסעודית וטען כי ישראל משחקת תפקיד משמעותי מאוד בשיכלון המשא ומתן ולכך יש יותר מסיבה אחת. לדבריו, "כולם יודעים בישראל, יותר מכל מקום אחר, שראש הממשלה נתניהו סבור ומאמין שביום הראשון לאחר המלחמה הוא ייכנס לכלא או לפחות יעמוד לדין או יודח מתפקידו. הדבר השני הוא כי נתניהו בא למשא ומתן בגישה של משחק סכום אפס, כלומר הוא רוצה לקבל הכל ולדחות את כל הדרישות של הצד השני".

כיכר החטופים (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)
כיכר החטופים (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)

הצהרת משפחות החיילים החטופים (צילום: אבשלום ששוני)
הצהרת משפחות החיילים החטופים (צילום: אבשלום ששוני)

"נתניהו רוצה לנצח במלחמה, רוצה לחסל את חמאס, רוצה לשחרר את החטופים, רוצה לכבוש את רצועת עזה, לבנות אזור מפורז בין ישראל לרצועה ולפלוש לרפיח. על כן, לא באמת אכפת לו מהחטופים, ואגב יש שרים אפילו בתוך ממשלתו הנוכחית שאמרו בחלק מאמצעי התקשורת הישראליים שסוגיית החטופים לא נמצאת בשיקולים של נתניהו. לכן, להערכתי מי שנושא באחריות המרבית בעיכוב להגעה להפסקת אש הוא נתניהו".

"דפוס המשא ומתן הנוכחי, שהוסכם עליו בפסגת פריז השתנה. למשל, חמאס דרש בהצלחה שישראל תיסוג מכל רצועת עזה, אך כעת הוא מוכן שהצבא יישאר, אולם מחוץ לאזורים המאוכלסים. בנוסף, חמאס דרש שישראל תיסוג מאזור נחל עזה, שמפריד בין צפון הרצועה לדרומה, וכעת הארגון מסכים לנוכחות ישראלית מוגבלת. בתחילה, חמאס אמר שהוא רוצה לרוקן את כל בתי הכלא הישראלים מאסירים פלסטינים. כיום, הארגון מדבר על מספר נמוך בהרבה שלא עולה על 800 אסירים בשלב הראשון עבור 40 חטופים ישראלים. אך מה השתנה? ישראל לא הציגה עד כה גמישות כלשהי ועל כן אפילו בעיתונות האמריקנית מותחים ביקורת על הקיצוניות של ישראל ונתניהו".

בנימין נתניהו (צילום: מרק ישראל סלם, פלאש 90)
בנימין נתניהו (צילום: מרק ישראל סלם, פלאש 90)

נזכיר כי חוסאם בדראן, חבר בלשכה המדינית של חמאס, טען מוקדם יותר השבוע כי נתניהו "מרמה את עמו ואת משפחות החטופים". לדברי הבכיר, "רשימת הדרישות שלנו לא כוללת רק את שחרור האסירים הפלסטינים, אלא גם את עצירת הפעילות הצבאית ברצועה, הפצת סיוע הומניטארי, החזרת הפלסטינים שנעקרו מבתיהם והצגת תוכנית שיקום ברורה לרצועת עזה", הוא הוסיף: "עד כה ישראל לא מספקת ערבויות לרצינותה בנוגע לשלום העם הפלסטיני".

בהמשך דבריו תקף את ראש הממשלה בנימין נתניהו ואמר כי "עליו להיות ישר עם אנשיו בנוגע להיקף האבדות בנפש, הוא אינו מעוניין בהסכם, ומרמה את עמו ואת משפחות החטופים כדי לכסות על כישלונו המדיני והביטחוני. המשך הלחץ הבינלאומי עליו ועל ממשלתו מעמיד אותו בעמדה חלשה במשא ומתן".

הטקסט תורגם באמצעות ביירון - חברת תרגום וכתיבה.