מלחמת חרבות ברזל: מאיר ליטבק, היסטוריון ישראלי של המזרח התיכון והאסלאם וראש המרכז ללימודים איראניים באוניברסיטת תל אביב, התראיין היום (רביעי) ל'מעריב' ופרש את משנתו על תגובה אפשרית מצד איראן לאחר חיסול בכיר משמרות המהפכה בדמשק.

חימוש של אלפי לוחמים: איראן רוצה לחנוק את ישראל, הפעם מגבול אחר
גדעון סער באמירה מפתיעה: ההפגנות הן נכס אדיר לנתניהו

ראינו שהמטרה של החיסול היא להרתיע את האיראנים שילחצו על חיזבאללה להוריד לחץ בצפון. ישראל מפעילה לחץ על איראן שתפעיל לחץ על חיזבאללה. המסר הישראלי הוא שאיראן אינה חסינה. זה מקרב אותנו למלחמה בצפון?

"לא ניתן לדעת כאשר מסלימים ומעלים את סכום ההימור האם הצד השני יגיב תגובה מאסיבית יותר מן הצד השני. כרגע עדיין נראה שהם לא רוצים מלחמה אבל איראן כן תגיב ולא תעבור על זה ללא תגובה".

מה יכולה להיות תגובה איראנית לחיסול?

"לפגוע בשגרירות ישראלית, בתיירים ישראלים בצורה מאסיבית, לנסות לרצוח בכירים ישראלים".

מה קורה עם התקשורת האיראנית כמומחה לתחום, האם ממעטים מעוצמת הפגיעה האם מנצלים זאת לתעמולה?

"מדווחים על מעשה פשע של ישראל על כך שההנהגה האיראנית כולה מודיעה שהיא תפגע ותעניש את ישראל. יעשו לו הלוויה של גיבור לא מסתירים לא מפחיתים ולא מצמצמים הם הודיעו שישראל תשלם ביוקר על מה שהיא עשתה".

פיצוץ בדמשק. קרדיט: רשתות ערביות (צילום :רשתות ערביות)

מה קורה בסוגיית הגרעין האיראני אנחנו ממוקדים בעזה בצפון האם איחרנו את הרכבת?

"איראן כרגע היא מדינת סף גרעיני, וההחלטה של איראן אם להיות גרעינית היא שלה בלבד. המאמצים של ישראל למנוע מאיראן את הגרעין נכשלו. כישלון מוחץ האסטרטגיה של ישראל הייתה שגויה בעניין הזה, ואנחנו במצב רע מול איראן שההחלטה בידיה בלבד. איראן איננה רוצה פצצה אבל שהיא תחליט".

מאיר ליטבק הוא היסטוריון ישראלי של המזרח התיכון והאסלאם וראש המרכז ללימודים איראניים באוניברסיטת תל אביב.