ברקע הדיווחים על דחיפתה ושינועה של ארה"ב את הסיוע ההומניטרי בעזה והתנגדותה החריפה לכניסת צה''ל לרפיח, גורמים פנימיים בבית הלבן החלו לזהות לאחרונה קשיים מצידו של ג'ו ביידן לשלוט בעמיתו הישראלי, רה"מ בנימין נתניהו. הגורמים חוששים כי קשייו אלו של ביידן וגישתו הרכה והתומכת בישראל תוביל להתערערות תדמיתו כמנהיג לקראת הבחירות הקרבות ותזלוג מעבר לבסיס הדמוקרטי אל עבר היחסים הבינאישיים שלו ושל נתניהו. 

ביידן טען עד כה כי היציאה לבחירות מהווה את הבחירה בין הבהירות המוסרית שלו לבין שלטון הכאוס תחת נשיאותו של קודמו, דונלד טראמפ.

טענה זו, אומרים סנאטורים בולטים מהמפלגה הדמוקרטית, לא יכולה להחזיק מעמד לאורך זמן.  אחד מהם, טים קיין, מסר כי "אני מברך את הנשיא ביידן על שהצליח להאיץ בראש הממשלה נתניהו לפתוח מעבר גבול נוסף לישראל כדי לאפשר אספקה שוטפת של סיוע הומניטרי, אבל זה היה פתרון ברור שהיה אמור לקרות לפני כמה חודשים. הגישה הנוכחית של ביידן לא עובדת".

 עם קריאתו של ביידן כלפי ישראל בתקרית הריגת עובדי ארגון הסיוע ההומניטרי לפני שבוע, התחזקה עוד יותר גישת הדמוקרטים כי יש לנקוט כלפי ישראל בנוקשות ובחדות. ההחמרה במצב ההומניטרי בעזה הכעיסה חלק ניכר ממצביעיו של ביידן, שהתקוממו על חוסר היכולת של ארה"ב לעצור את הידרדרות מצבם של העזתים. 

איבו דאלדר, מנכ"ל מועצת שיקגו לענייניים בינלאומיים ומקורב לבכירים בממשל ביידן אמר: "אני חושב שיש מודעות גדולה לכך שהעמדה של ארה"ב לפני המלחמה פוגעת במעמדה הבינלאומי. עד כה ביידן ראה בתמיכתו בישראל עיקרון עמוק, אבל העובדה היא שביבי כל כך התגרה בו עד שהוא עשוי להשתנות".

דמוקרטים שונים ומומחי מדיניות חוץ רבים טוענים כי לארה"ב עדיין יש אפשרות לרסן את ישראל, כמו במניעה או אכיפת תנאים בנוגע לסיוע צבאי. 

"אני מעודד שנראה שהנשיא מזהה איך הוא צריך לשנות את הגישה שלו, אבל זה היה מהלך איטי, איטי מדי", מסכם מאט דאס, יועץ מדיניות בכיר לשעבר של ברני סנדרס.