משרד המשפטים אישר הבוקר (שני) כי הוחל בהליכי פירוק של עמותות רע״מ, זאת בעקבות שיתוף פעולה עם עמותות שהוכרזו קשורות לארגוני טרור. בתגובה, מפלגת רע"מ טענה: "העמותה פעלה כחוק, מדובר בפעילי ימין קיצוני שניסו לסכל את כניסתנו לקואליציה".

"המטרה בדרך - צריך להוריד אותה": סיפור הגבורה של הטייס שהשתתף במבצע היירוט
"הוחלט להמתין": מה מנע מישראל להגיב על אדמת איראן בליל המתקפה?

בחודשים האחרונים ביצעה יחידת העמותות והחל"צ ברשות התאגידים פיקוח בעניינן של העמותה האיסלאמית למען יתומים ונזקקים ועמותת המעשים ההומניטארים. בעקבות ממצאים שהתבררו בהליכי הפיקוח, עלה חשש להתנהלות שאיננה תקינה. בכלל זה, עלה חשש כי העמותות העבירו כספים או שיתפו פעולה עם ארגונים מחוץ לישראל שהוכרזו כארגוני טרור, חשש לשימוש בנכסים שלא לקידום מטרות העמותה ועוד.

בהודעה מטעם יחידת העמותות והחל"צ ברשות התאגידים נמסר כי "לאור האמור, הודיעה היחידה לעמותות על התראה טרם נקיטה בהליכי פירוק בעניינן, מכוח הוראת סעיף 50(ב) לחוק העמותות. כמו כן, החליטה רשמת העמותות לסרב את בקשות העמותות כי יוענק להן אישור ניהול תקין לשנת 2024. לעמותות ניתנה אפשרות להגיב לממצאים המפורטים בדוח וכן להתראה שניתנה בעניינן עד ליום 6.5.24, וככל שלא יעשו כן, תפנה הרשמת לבית המשפט בבקשה למתן צו פירוק העמותות".

מעמותת סיוע 48 נמסר כי "בניגוד לטענות שהופצו אתמול על ידי גורמים פוליטיים אינטרסנטים, עמותת סיוע 48 לא פורקה ואף לא הוגשה כל בקשה מעין זו לבית המשפט. רשם העמותות שלח לעמותה מכתב ובו בקשה לקבלת הבהרות במספר נושאים והעמותה תשתף פעולה עם בדיקת הרשם ותעביר לו תשובות ומסמכים מלאים, שיוכחו מעל לכל ספק כי פעילות העמותה הייתה בהתאם לחוק ולכללי המנהל התקין. מדובר במסע רדיפה למטרה פוליטית ברורה של סיכול כל אפשרות לשותפות פוליטית בין ערבים ליהודים על ידי סימון של עבודה הומניטרית שנעשה תוך ידוע של כל הגורמים הרלוונטיים".

נציגי מפלגת רע''ם בבית הנשיא  (צילום: עמוס בן גרשום לע''מ)
נציגי מפלגת רע''ם בבית הנשיא (צילום: עמוס בן גרשום לע''מ)

מפלגת רע"מ הגיבה להחלטת משרד המשפטים לפרק את עמותות רע"מ כי שיתפו פעולה עם עמותות הקשורות לטרור, וכתבה בהצהרה: "אותם גורמים שתדלקו ביודעין את החמאס במזוודות דולרים והפקירו את ביטחונם של כלל אזרחי ישראל, יהודים וערבים, טופלים עכשיו האשמות ושקרים בשביל לברוח מאחריותם לאסון ובגלל אינטרסים פוליטים ציניים".

עוד טענו והוסיפו: "מאז שהחל המשא ומתן על כניסה אפשרית של רע"מ לקואליציה מתנהל נגדנו קמפיין מתמשך וארסי מצד גורמי ימין קיצוני, במטרה לסכל כל סיכוי להשתלבות הפוליטית של האזרחים הערבים במדינה. הדבר נעשה על גבה של עמותת סיוע הומניטרית שפועלת תוך ידוע ושיתוף פעולה עם כל הגורמים המוסמכים במדינה. אין לנו ספק כי העמותה תוכיח שפעלה כחוק".

בעוצמה יהודית מסרו בעקבות ההחלטה: ״בשונה מרבים אנחנו לא היינו מופתעים בכלל מהפרסומים על רע״מ, לא היינו צריכים עוד הוכחות כדי להבין ולדעת - מפלגת רע״מ ומנסור עבאס עובדים בשת"פ מלא עם עמותות מעודדי ותומכי טרור. זעקנו את זה כבר אז כאשר בנט ולפיד הקימו איתם קואליציה, והיום כולם רואים שצדקנו. למפלגת רע"מ אין זכות קיום ולו ליום אחד נוסף בכנסת ישראל״.

נזכיר כי הסיפור החל ב-2021 בדיווח של חדשות 13. דווח כי איש מפלגת רע"מ וממנסחי ההסכם הקואליציוני ראזי עיסא, יחד עם בכיר נוסף ממפלגתו, נכחו בכנס של חמאס בעזה. השניים פגשו את ראזי חאמד, יו"ר רשות האנרגיה בעזה ודמות בכירה בחמאס.

לאחר מכן, ‏מפלגת רע"מ ועמותת סיוע 48 הגישו תביעת דיבה על סך 300 אלף שקלים נגד רשת 13 ואילה חסון, בגין הכתבה שפרסמו ובה נטען על קשר כביכול לארגון הטרור: "פרסום שקרי שהביא להסתה בוטה, שהוא חלק מקמפיין שמטרתו להביא לנפילת הממשלה", נמסר.

פרקליטות המדינה הגישה בפברואר האחרון כתב אישום חמור נגד אזרח ערבי בשם רמי חביבאללה אשר מיוחס לו בין היתר כי העביר סכומי כסף לעמותת "ח'יר אומה" בטורקיה השייכת לחמאס, דווח בכאן 11. על פי כתב האישום, הכסף הועבר דרך פעיל בארגון חמאס בשם עבד אל-ג'אבר שלבי שגר בטורקיה ומנהל את העמותה.

גלעד אך, מנכ"ל ארגון "עד כאן" אשר חשף את פעילות עמותת סיוע 48 וקשריה עם מפלגת רע"מ מסר בעקבות הליכי פירוק עמותת סיוע 48: "עמותת 'סיוע 48' הייתה צריכה להיסגר מזמן. יחד עם ארגון "בוחרים בחיים" חשפנו את הקשרים של סיוע 48 לארגוני טרור מוכרזים, כולל העברת כספים וציוד לעזה, שחולקו על ידי חמאס, ואת התודות של חמאס לעמותה.

הקשר בין ארגוני הפלג הדרומי של התנועה האסלאמית שמפלגת רע"מ היא נציגתו בכנסת, לבין ארגוני טרור, צריך להטריד כל אזרח במדינת ישראל, ובמיוחד את רשויות החוק. אנחנו קוראים לחברי הכנסת לנתק כל שיתוף פעולה עם מפלגת רע"מ, שמנכ"ל העמותה שהסתובב בעזה ופגש בכירים בחמאס, אחראי על מינוי חברי הכנסת לרשימת המפלגה, וגם התמודד בה בעצמו.

על משטרת ישראל לעצור את מי שניהלו את הקשרים עם ארגוני הטרור ולתפוס את כספי העמותות, שעשרות מיליונים מהם עדיין מוחזקים בחשבונות הבנק. ארגון "עד כאן" ימשיך לפעול נגד ארגוני הטרור ונגד מקורות המימון האזרחיים שלהם, כולל כאלו ששמים מסיכות של סיוע לנזקקים, או זכויות אדם. את עמותת "סיוע 48" יש לפרק עכשיו".