התגובה הישראלית נגד איראן בדרך? לא כולם באזור סבורים שזו התוצאה האפשרית היחידה. אפשרות נוספת שמועלת בימים אלה בתקשורת הערבית היא שישראל תימנע מתגובה פומבית חריפה למתקפה האיראנית, ובתמורה תצליח להוציא מארצות הברית וממדינות אירופה "פיצוי" על כך שהבליגה ולא גררה את האזור למלחמה כוללת.

ארה"ב תולשת שיערות בהמתנה לתגובה ישראלית: "תרחישים מפחידים"

"כדי להגיב לאיראן ישראל לא באמת זקוקה לאישור מארצות הברית", טען אתמול (שני) הפרשן ד"ר עאקל עבאס, שהתראיין בערוץ הטלוויזיה הסעודי אל חדת', "מבחינה טכנולוגית היא מסוגלת לבצע תקיפה נרחבת באיראן גם ללא כל סיוע אמריקאי. הבעיה שיש לישראל היא לא טכנולוגית, אלא מדינית, שכן מופעל עליה כעת לחץ מערבי עצום להימנע מתגובה".

"נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן ובכירי ממשלו היו מאוד ברורים בנושא הזה", הוסיף, "ביידן ערך שיחת טלפון עם מנהיגי קבוצת ה-G7, שהן המדינות שסייעו לישראל להדוף את ההתקפה האיראנית, ובהן בריטניה וצרפת. למרות שהדבר לא חתום וגמור, אני סבור שישראל תקבל פיצוי בתמורה לאי תגובה, או בתמורה לכך שתגיב בזמן כלשהו באופן שאינו פומבי, בדומה לתגובות שנקטה בעבר כמו פגיעת סייבר במתקני הגרעין האיראניים".

ג'ו ביידן (צילום: רויטרס)
ג'ו ביידן (צילום: רויטרס)

בתשובה לשאלה ממי תקבל מישראל "פיצוי", ענה הפרשן כי מדובר בראש ובראשונה בחבילות סיוע ביטחוני עצומות, שהקונגרס האמריקני יאשר להעביר בהקדם. "אני סבור שאחד מהפיצויים הוא העברת סיוע בסך 14 מיליארד דולר לישראל דרך הקונגרס", אמר, "זה חלק מחבילת סיוע גדולה יותר בסך 94 מיליארד דולר הכוללת את אוקראינה וכמה מדינות אסייתיות. ה-14 מיליארד האלה לישראל נתקעו בקונגרס במשך תקופה ארוכה, ואני סבור שיושב ראש הקונגרס הודיע על נכונותו להעביר זאת. נחכה לראות אם זה יכלול גם את אוקראינה או רק את ישראל, אולם יש גם צורות נוספות שבהן ארצות הברית יכולה לפצות את ישראל כמו אספקת נשק מתקדם יותר, למשל".

ואכן, היום פרסם ה"וושינגטון פוסט" כי יושב ראש בית הנבחרים האמריקני מייק ג'ונסון שוקל להפריד את הסיוע לישראל מתוך חבילת סיוע החוץ הגדולה שארצות הברית מתכוונת לספק לבנות בריתה. זאת, בניסיון להעביר את הכספים לישראל בהליך מהיר ובכך לעקוף את המכשולים הפוליטיים והעימותים בין הדמוקרטים לרפובליקניים שמונעים כבר חודשים את אישור החבילה במלואה. על פי הפרסום, העברת הסיוע לישראל שנויה במחלוקת פחות מהסיוע לאוקראינה, וככל הנראה הצעת החוק המתוקנת גם לא תכלול התחייבות בדבר הגדלת הסיוע ההומניטרי לעזה.

הטקסט תורגם באמצעות ביירון - חברת תרגום וכתיבה.