המו"מ לשחרור החטופים: משלחת חמאס צפויה להגיע היום (שני) לקהיר על מנת למסור את תשובתה להצעה הישראלית להפסקת הלחימה ולשחרור חטופים ישראלים. גורם בכיר בחמאס אמר לסוכנות הידיעות AFP הצרפתית כי "אין מחלוקות מהותיות עם הצעת ישראל", ועיתון אל-ערבי אל-ג'דיד הקטארי דיווח כי המשלחת הישראלית הוזמנה אף היא לקהיר, על מנת לקצר הליכים בהגעה להסכמות.

מה כוללת העסקה?

עיתון הוול סטריט ג'ורנל דיווח כי ההצעה כוללת את שחרורם של עשרים חטופים, בהם נשים, קשישים וחיילות, על פני תקופה של כשלושה שבועות, במהלכן תיפסק הלחימה. במקביל, ישראל תשחרר כ-500 אסירים פלסטינים, וצה"ל יאפשר את חזרתם של כ-300 אלף פלסטינים לבתיהם בצפון רצועת עזה. 

"כניעה משפילה": בן גביר וסמוטריץ' מאיימים בפירוק הממשלה
"מסר שעלול להתפרש כמאיים": הציוץ של נתניהו על האג הרתיח גורמים בכירים בישראל

לפי גורם מצרי שמעורה בפרטי ההצעה, לאחר פרק הזמן שבו יתרחשו חילופי האסירים והחטופים, תיכנס לתוקף הפוגה נוספת בת עשרה שבועות, במהלכה ינסו ישראל וחמאס להגיע להסכם שיביא להפסקת אש ארוכת טווח, ולשחרור נוסף של חטופים. במהלך ההפוגה ייסגו כוחות הלוחמים מהמסדרון שמחלק את הרצועה לרוחב, ומפריד בין הצפון לדרום. עם זאת, צה"ל יוכל לבדוק את התושבים הפלסטינים בטרם יאפשר להם לעבור.

פעילות חטיבת הנח''ל במרכז רצועת עזה (צילום: דובר צה''ל)
פעילות חטיבת הנח''ל במרכז רצועת עזה (צילום: דובר צה''ל)

בתוך כך, אתמול קיימו ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא ארצות הברית ג'ו ביידן שיחה טלפונית, על רקע המגעים לעסקת חטופים. ב"וואלה!" דווח כי השניים דנו בהשלכות האפשריות של מבצע ברפיח, כשמהבית הלבן נמסר כי הוא "חזר על עמדתו הברורה בנושא". השניים דנו במתווה האפשרי לעסקת חטופים, שיכלול הפסקת אש. הנשיא ביידן חזר על מחויבותו כלפי ביטחון ישראל. כמו כן, ביידן הדגיש בפני נתניהו את הצורך שבשיתוף פעולה עם ארגונים הומניטאריים בעזה. 

בני גנץ (צילום: חיים גולדברג פלאש 90)
בני גנץ (צילום: חיים גולדברג פלאש 90)

הרוחות בישראל סוערות בעקבות ההצעה, שעשויה לבשר את סיומה של המלחמה לאחר כמעט שבעה חודשים. אתמול אמר יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ כי "הכניסה לרפיח חשובה במאבק הארוך נגד חמאס. השבת חטופינו, שהופקרו על ידי ממשלת שבעה באוקטובר, דחופה ובעלת חשיבות עליונה הרבה יותר. אם יושג מתווה אחראי להשבת החטופים בגיבוי כל מערכת הביטחון, שאינו כרוך בסיום המלחמה, והשרים שהובילו את הממשלה בשבעה באוקטובר ימנעו אותו - לא תהיה לממשלה זכות להמשיך להתקיים ולהוביל את המערכה".

שר האוצר בצלאל סמוטריץ', תקף ואמר: "עסקאות תיווך מצריות שסיימו "סבבים" קודמים כשחמאס חי ובועט ואפשרו לו להתעצם שוב ושוב ולטבוח באזרחי ישראל כמו שלא קרה מאז השואה, זה בדיוק מה שהובלת בשני העשורים האחרונים, וזה בדיוק, אבל בדיוק מה שהבטחנו כולנו לא לעשות שוב הפעם".

על רקע חילופי האיומים בין השרים, מסר יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד: "הממשלה הזו צריכה לבחור: להחזיר את החטופים בחיים, או בן גביר וסמוטריץ', היחסים עם האמריקאים או בן גביר וסמוטריץ', העסקה הסעודית או בן גביר וסמוטריץ', ביטחון ישראל או בן גביר וסמוטריץ'".