חבר הכנסת לשעבר, אלוף (במיל') יאיר גולן, התראיין הבוקר (שלישי) לגדי נס ברדיון צפון 104.5FM ודיבר על התנהלות הדרג המדיני בהקשר לפרסומים השונים אודות עסקת חטופים מסתמנת.

הנורמליזציה בסכנה? "יכול להיות שסעודיה תפנה לאופציות אחרות"
אלמוג כהן מפתיע: "לא אתנגד לעסקה" - אבל רק בתנאי הבא

בתחילת דבריו אמר: "אין שגרה כל עוד אין חזרה של החטופים, תושבי עזה, כל עוד הצפון נטוש. הבעיה לא צבאית, מדינית בלבד. בנימין נתניהו יכול היה להגיע לעסקת חטופים לפני חודשים ארוכים. הוא לחיץ, מפוחד ולא מסוגל לעמוד בפני לחץ הימין הקיצוני בממשלה שלו. אנשים שהם פשוט רעי לב וערלי לב, ולא רוצים לשחרר את החטופים ולכן המלחמה לא מסתיימת, והפכו את ארבעת גדודי חמאס הנותרים ברפיח למטרה אסטרטגית של מדינת ישראל- זה קשקוש גמור. במקום להגיד מטרה ברורה, שהיא לדעתי שיקום החברה הישראלית מהקרעים והשסעים החברתיים, שהיא שחרור החטופים".

גולן המשיך בביקורת נגד הדרג המדיני: "יש אחיזת עיניים מתמשכת של נתניהו וחלק משריו שבעיניי מזיקה לאינטרס הישראלי, פוגעת במדינת ישראל, הפגיעה היא גם פנימית גם מדינית גם חיצונית ואנחנו בדרך ללא מוצא". על בן גביר וסמוטריץ אמר: "אני קובע פה חד משמעית, מי שליבו גס בחייהם של 133 ישראלים, מי שלא מעניין אותו בכלל מה יעלה בגורלם, מי שחוגג תוך כדי לחימה את השיבה לגוש קטיף - הוא איש רע לב. אותם אנשים כשנוח להם אומרים 'ביחד ננצח' וכשלא נוח להם מסיבות פוליטיות הם עושים כל דבר על מנת לרסק את החברה הישראלית".

איתמר בן גביר, בנימין נתניהו, בצלאל סמוטריץ' (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90,שריה דיאמנט, פלאש 90,אריה לייב אברמס, פלאש 90)
איתמר בן גביר, בנימין נתניהו, בצלאל סמוטריץ' (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90,שריה דיאמנט, פלאש 90,אריה לייב אברמס, פלאש 90)

"צריך להגיע לעסקת חטופים, בשביל זה צריך להגיע להפסקת אש - היא טובה לישראל", אמר והוסיף, "כאשר השיקולים הבין - לאומיים, ובראש ובראשונה השיקולים של הלכידות והחוסן של החברה הישראלית - הם השיקולים הקובעים, זה מה שצריך להנחות ממשלה נורמלית. היום אנחנו נמשלים בידי ממשלה בלתי נורמלית. כשרה"מ עסוק בענייניו המשפטיים והפוליטיים וחבורה משיחית קיצונית, שמבחינתה חיי אזרחים ישראליים שווים כקליפת השום. בזמן שאנחנו מתאבלים על הרס הצפון ועוטף עזה, האנשים האלה חוגגים בנייה בשומרון זה לא יאומן".

"את הלחץ המרכזי להגעה לעסקה היה צריך לעשות שכל צה"ל ברצועה, כשכל מנופי הלחץ שלך הם הכי עוצמתיים, למה זה לא קרה אז? למה כל בכירי מערכת הביטחון מעידים על כך שהדרג הפוליטי גרר רגליים, שנתניהו מנע הגעה לעסקה?", תמה גולן, "אם נשאר בנו ניצוץ של 'כל ישראל ערבים זה לזה' עלינו להגיע לעסקה מה שיותר מהר".

חבר הכנסת לשעבר הדגיש: "צה"ל הגיע להישגים אדירים ברצועת עזה. לוחמינו האמיצים ריסקו את חמאס. ארבעת הגדודים הנותרים זה לא מה שישנה את המצב האסטרטגי. חמאס מוכה, לא מחזיק בעשירית מהיכולות שהיו לו ערב המלחמה, ולכן זה הזמן להגיע לעסקת שחרור חטופים, שתביא לשקט בדרום שבסבירות גבוה יביא לשקט בצפון. שקט בדרום ובצפון יביא לתחילת שיקום הדרום והצפון שהמצב שם מזעזע".

פעילות הכוחות ברצועת עזה (צילום: דובר צה''ל)
פעילות הכוחות ברצועת עזה (צילום: דובר צה''ל)

בסיום דבריו אמר: "אני מציע החזרת התקווה לחברה הישראלית במובן הפיזי והתפיסתי, אנשים רוצים לחזור והם יחזרו כשיש רמת אבטחה והגנה מסיבית של צה"ל. צריך להגיע לעסקת חטופים, בשביל זה צריך להגיע להפסקת אש - היא טובה לישראל. הלך חשיבה משיחי קנאי תמיד המית על העם היהודי אסון, אנחנו בפני אסון נוסף אם לא נתעשת ונבין שאנחנו חייבים לחזור לעקרונות של ציונות כהלכתה: בית לאומי לעם היהודי שיש בו רוב יהודי מוצק, ובצד זה מדינה דמוקרטית שוויונית וחופשית. אם לא נבין את העקרונות האלו ולא נחזור אליהם בדבקות בלתי רגילה - עתיד ישראל בסכנה".