נשיא ארה"ב ג'ו ביידן וראש הממשלה בנימין נתניהו שוחחו היום (שני) בעקבות הגברת הפעולות של צה"ל ברפיח. בכיר אמריקאי אמר לאחר השיחה כי הנשיא ביידן דרש במהלך שיחת הטלפון עם ראש הממשלה כי ישראל תפתח מחדש באופן מיידי את מעבר כרם שלום. לאחר מכן, אישר הבית הלבן כי נתניהו אכן הסכים לבקשתו של הנשיא והבטיח שמעבר כרם שלום יהיה פתוח לסיוע הומניטרי. 

אם ישראל מתכננת "לכבוש בהדרגתיות" את רפיח, היא משחקת לידי חמאס
גיורא איילנד: "עוד יתפרסם הקשר בין הבית הלבן לארגונים האיסלאמיסטים הקיצונים"

במקביל, הנשיא ביידן חזר על עמדתו בשיחה לגבי פעולה ברפיח, וכן עדכן את ראש הממשלה במאמצים להשיג הסכם חטופים, כולל באמצעות שיחות מתמשכות היום בקטאר.

נתניהו עם ביידן אשתקד (צילום: מרים אלסטר פלאש 90)
נתניהו עם ביידן אשתקד (צילום: מרים אלסטר פלאש 90)

כזכור, המעבר נסגר אתמול אחרי ההתקפה שביצע חמאס על שטח כינוס של צה״ל באזור ושבמהלכה נהרגו ארבעה חיילים. כרם שלום הוא המעבר העיקרי בין ישראל לעזה עבור משאיות סיוע הומניטרי. כמו כן, בסקיי ניוז דווח כי לאחר השיחה בכירים אמריקאים נוספים אמרו: "אנחנו לא יכולים להיות בעד פעולות צה"ל. הבהרנו את דעתנו על פלישה קרקעית גדולה לרפיח לממשלת ישראל, והנשיא שוחח עם ראש הממשלה על כך היום".

תיעוד: הפצצות אניטנסיביות במזרח רפיח (צילום :רשתות ערביות)

עוד אמרו הבכירים כי בארה"ב ממשיכים להאמין שעסקה היא הדרך הטובה ביותר לשמור על חיי החטופים ולהימנע מכניסה לרפיח "שם חוסים יותר ממיליון בני אדם", דיווחו. "השיחות הללו נמשכות כעת".

נזכיר, כי כבר במרץ נשיא ארה"ב ג'ו ביידן הציב קו אדום. בריאיון לרשת MSNBC התייחס לפעולה אפשר של צה"ל ברפיח, והדגיש כי מדובר ב"קו אדום", אך הוסיף כי לעולם לא ינטוש את ישראל, ולא יפסיק את אספקת הנשק, כולל מיירטים של כיפת ברזל, בצורה שבה ישראל לא תוכן להגן על עצמה. עם זאת, הנשיא האמריקני אמר כי "אי אפשר שימותו עוד 30 אלף פלסטינים במלחמה".

בנימין נתניהו משוחח עם ג'ו ביידן (צילום: דוברות רה''מ)
בנימין נתניהו משוחח עם ג'ו ביידן (צילום: דוברות רה''מ)

השיחה הקודמת בין השניים התקיימה לאור המגעים לעסקת החטופים. בשיחה טלפונית, דווח ב"וואלה!", השניים דנו בהשלכות האפשריות של מבצע ברפיח, כשמהבית הלבן נמסר כי הוא "חזר על עמדתו הברורה בנושא". כמו כן, ביידן הדגיש בפני נתניהו את הצורך שבשיתוף פעולה עם ארגונים הומניטרים בעזה.

השיחה לפני כן בין השניים הוגדרה כקשה, ונערכה ממש לאור תקרית הרג עובדי הסיוע ברצועה. היא ארכה כ-45 דקות, ובה ביידן הפציר בראש הממשלה בנימין נתניהו כי: "הפגיעה בעובדים הומניטריים והמצב ההומניטרי הכולל ברצועה אינם מתקבלים על הדעת", כך נאמר בהודעה מפי הבית הלבן.

המתווכת המצרית

בתוך כך, מצרים הזהירה את ישראל מפעולה אפשרית ברפיח וקראה "להימנע מהסלמה נוספת בתזמון הרגיש הנוכחי", כך דווח בסוכנות הידיעות "רויטרס". עוד קראו המצרים לישראל "לממש את הרמות הגבוהות ביותר של ריסון עצמי", וטענה שמבצע בעיר הדרומית טומן בחובו סיכונים הומניטריים חמורים - כך אמר משרד החוץ המצרי.

בעקבות הודעת המצרים, חמאס דיווחו כי קיבלו הודעות "מהצד המצרי" בדרישה שלא תהיה הסלמה צבאית. "הם דרשו לתת לה הזדמנות לבלום את המשבר", אמר מקור בחמאס לעיתון "אל-ערבי אל-ג'דיד". עוד אמר כי "אחרי התייעצות עם הארגונים הפלסטיניים, חמאס החליט להשעות את המשא ומתן ולדחות את חזרת המשלחת של הארגון לקהיר בהמתנה למה שיולידו מאמצי המתווכות".

איסמעיל הנייה במצרים  (צילום: REUTERS/Mohammed Salem)
איסמעיל הנייה במצרים (צילום: REUTERS/Mohammed Salem)