ממשל ביידן קורא למדינות ערב להשתתף בכוח "שמירת שלום" שייפרס בעזה עם סיום המלחמה עד שיוקם מנגנון פלסטיני לנושא - כך דיווחו היום (רביעי) מקורות ל"פיננשנל טיימס". נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, אינו מוכן לפרוס חיילים אמריקאים ברצועת עזה, אמרו מקורות מערביים וערבים לעיתון.

בשקט בשקט: כך אבו מאזן פועל לצרף את חמאס לאש"ף | דיווח
לא רק רפיח: "המצרים בלחץ גדול מאוד, ולא בגלל ישראל"

תיעוד ההכנות לקליטת המזח הימי לסיוע הומניטרי בעזה (צילום :דובר צה"ל)

למרות התנגדות ארה"ב לשים את כוחותיה במקום, גורם מערבי ציין כי "מדינות ערב אמרו שהכוח הזה צריך להיות בהובלת ארה"ב. אז האמריקאים מנסים להבין איך הם יכולים להוביל אותו, מבלי שיהיו אנשים בשטח".

באשר למשתתפות, מרוקו, איחוד האמירויות ומצרים שוקלות את הנושא, אך אמרו: "היינו רוצות שארה"ב תכיר קודם כל במדינה פלסטינית", דווח.

שר החוץ המצרי, סמאח שוכרי, אמר ל-Sky News Arabia כי "יוזמת השלום הערבית מייצגת את הבחירה האסטרטגית של העולם הערבי להשיג שלום".

עם זאת, לפי הדיווח ב"פיננשנל טיימס", מדינות אחרות כמו סעודיה דחו את הרעיון שכוחותיהן ייפרסו במקום - וזאת מחשש שיראה כי הן שותפות של מדינת ישראל. עוד חוששים מהסיכון להתקוממות ברצועה כשהכוחות ייפרסו במקום. עם זאת, הם פתוחים יותר לרעיון של כוח בינלאומי שיפעל בעזה, וזאת לאחר שגורמים מערביים מנסים למצוא חלופה לכוחות הישראלים שנשארו שם.

מקור שתודרך בנושא אמר ל"פיננשנל טיימס" כי "המדיניות האמריקאית תקיפה - שלא יהיו חיילים אמריקאים בשטח, ולכן קשה להם לטעון כלפי מדינות אחרות שהן צריכות לשים בעזה את חייליהן. אבל, יכולות להיות דרכים אחרות להגיע לשם, וכל מאמץ חייב להיות בהובלת ארה"ב. יש עוד דרך ארוכה לראות כוח ערבי יציב בעזה".

פלסטינים בח'אן יונס (צילום: עבד רחים חטיב, פלאש 90)
פלסטינים בח'אן יונס (צילום: עבד רחים חטיב, פלאש 90)

באשר לעמדת ישראל, דיווח המקור ל"פיננשנל טיימס" כי לא ברור אם יהיה הסכם לכך, לאחר אי הוודאות בממשלה בנוגע ל"יום שאחרי" ולכוונות לסיים את הסכסוך: "בישראל מסרבים לדבר על זה, היא בהכחשה. כל השאר מדברים. מדינות ערב אומרות שהמערב חייב להכיר במדינה פלסטינית, אבל מעט מאוד מהמדינות המערביות הגדולות באמת קרובות לעשות זאת", אמר פקיד מערבי לעיתון. עם זאת, נזכיר כי ראש ממשלת ספרד, פדרו סנצ'ס, דוחף באיחוד האירופי להכרה במדינה פלסטינית.

פקיד ערבי אמר ל"פיננשנל טיימס" כי ארה"ב אכן העלתה את הרעיון של "כוח שמירת שלום" עם שותפותיה באזור, אך הבהיר שיש גם הבדלים בתוך מדינות ערב לתוכניות אחרי הסכסוך. הוא אמר שבפועל הבעיה הגדולה ביותר היא ש"אף אחד לא יודע מה יהיה ביום שאחרי".

הצעות אחרות

הפקיד המערבי אמר ל"פיננשנל טיימס" כי האו"ם ייעץ להשאיר את כוח המשטרה הקיים בעזה במקום, כדי לסייע לספק יציבות מסוימת, וזאת בנוסף למעורבות פוטנציאלית של כוחות הביטחון של הרשות הפלסטינית כנדבך שני. "אבל זה מאוד מאתגר בהתחשב במגבלות היכולת והצורך לזכות בהסכמת חמאס. ייתכן שהרשות הפלסטינית תוכל להכניס כוחות מהגדה המערבית לאורך זמן", אמר הגורם.

מחמוד עבאס (אבו מאזן) (צילום: רויטרס)
מחמוד עבאס (אבו מאזן) (צילום: רויטרס)

עם זאת, נזכיר, כי יו"ר הרשות הפלסטינית ופת"ח, מחמוד עבאס (אבו מאזן), פועל לצירוף חמאס לליגה הערבית ולפת"ח, בתנאי שיפרוק את נשקו. בתחילת החודש דווח כי עבד אל פתח דאולה, דובר תנועת הפת"ח ברמאללה, אמר כי הפגישה שהתקיימה בין מנהיגי פתח וארגון הטרור חמאס בבירת סין הייתה חיובית וששני הצדדים "מתגברים על הסוגיות הבעייתיות ביניהם", כך דווח בסוכנות הידיעות הערבית. הוא אמר כי הפגישה התקיימה בהזמנתה של סין, "מדינה ידידותית לעם הפלסטיני, יש איתה מערכת יחסים היסטורית". על חמאס אמר כי הם נועדו להצטרף יחד "תחת הארגון לשחרור פלסטין, עד שתהיה לנו ישות פוליטית עצמאית".