שר החוץ המצרי סאמח שוכרי התראיין היום (רביעי) ל"סקיי ניוז אלערביה" ואמר כי יש התייעצויות עם איראן כדי להחזיר את היחסים הדיפלומטיים בין המדינות ל"יסודות תקינים". עוד פנה למשמרות המהפכה ואמר: "אנו קוראים לאיראן לא להתערב בענייני הפנים של מדינות ערב ולכבד את ריבונותן של מדינות".

אין קונים: ארה"ב דוחפת להקמת כוח בעזה, לתשובה הזו לא ציפתה
מצרים וקטאר דחו הצעה ישראלית לניהול עזה ביום שאחרי | דיווח

באשר ליחסים עם ישראל, אמר: "עמדתנו בנוגע להסכם השלום עם ישראל קשורה להתפתחויות האחרונות ולאינטרסים המצריים". עוד הוסיף כי "חמאס הביע את רצונות להגיע להבנות" באשר להפסקת אש בעזה, ואמר כי גורלה של הפסקת האש תלוי ברצון שני הצדדים. על הפסקת האש שהוצעה על ידיהם, הוא טען כי ההצעה המצרית לרגיעה הוצגה "לאחר בחינת המתווכים ועמידה בדרישות שני הצדדים", אך שישראל לא קיבלה אותה.

הפגנה לשחרור חטופים (צילום: אבשלום ששוני)
הפגנה לשחרור חטופים (צילום: אבשלום ששוני)

הוא המשיך וציין כי אין רצון מדיני ישראלי לקבל את יוזמת השלום ופתרון שתי המדינות, ושמצרים דורשת להפסיק את הפעולות הצבאיות בעזה: "לא מקובל לחשוף את משאיות הסיוע והעובדים עליהן לסכנה, ועל ישראל להפסיק את הפעולות הצבאיות במעבר רפיח", קרא. הוא האשים את ישראל בחסימת המעבר, לאחר שמעבר רפיח נכבש, ואמר כי "הסיוע חייב להיכנס לעזה דרך מעבר רפיח, אך כניסת כוחות ישראליים למעבר חסמה את הגעת הסיוע".

"ישראל חייבת לקחת אחריות כמדינה כובשת ולהכניס סיוע לרצועה", אמר. "השאלה היא מדוע ישראל סוגרת את מעבריה עם עזה אם היא לא נוקטת במדיניות הרעבה - כשמדובר בפשע מלחמה?". "מועצת הביטחון שלה או"ם קבעה מנגנון להכנסת הסיוע לרצועת עזה, ויש לכבד את ההחלטה".

"הצהרות ישראל בנוגע לתיאום עם מצרים בנוגע לפעולות ישראליות ברפיח - לא נכונות", טען.

פעילות צה''ל ברפיח  (צילום: דובר צה''ל)
פעילות צה''ל ברפיח (צילום: דובר צה''ל)

הוא שיתף כי "יוזמת השלום הערבית היא פתרון מלא לפתרון הסוגיה הפלסטינית על בסיס פתרון שתי המדינות, והיא מייצגת את הבחירה האסטרטגית של העולם הערבי להשיג שלום".

בתוך כך, מקורות אמריקאים וישראלים אמרו למגזין "אקסיוס" כי קיים חוסר אמון עמוק בין ממשל ביידן ונתניהו, בעיקר באשר לרפיח.

הוא שיתף באשר לטורקיה, "אנו ממתינים לביקור הקרוב של שר החוץ הטורקי במצרים כדי להכין את עבודת הוועדה המצרית-טורקית המשותפת", ובאשר לסודן אמר כי הוא "קורא להפסקת אש בסודן ולכניסה של סיוע הומניטרי", וציין כי במצרים "מתאמים עם השותפים" להשגת יעדים אלו.

בתוך כך, שגריר ישראל במצרים לשעבר ד"ר חיים קורן הסביר אצל סגל ודוידוב כי את האיומים של המצרים על ניתוק היחסים יש לקחת ברצינות: "המצרים גם ככה במצב כלכלי גרוע, ועכשיו במלחמה הם סובלים מהח'ותים. הייתי חותר להבנות כדי לא להחמיר את המצב. איום בשינוי בהסכם השלום - היא החמרה מדאיגה בעמדתם כלפינו".

הוא מסביר שצריך לקחת את האיומים בכובד ראש: "איומים מסוג כזה צריך לקחת ברצינות, גם אם הם באים לשרת עמדה שתקדם מדיניות מצרית. העובדה ששר החוץ פנה לשרי חוץ באירופה וביקש שידברו עם המצרים מעידה על כך. זה שרה"מ לא החליט על מה יהיה ביום שאחרי - מקשה על מדיניות החוץ שלנו, וברור לי שגם צה"ל מתקשה לדעת איך הוא ממשיך לפעול כשאין לנו את הראייה קדימה של היום שאחרי. זה מאוד מדאיג את המצרים. הייתי חותר להגיע להבנות כדי לא להחמיר יותר את המצב".