מסע הלוויה המשותף של ארבעת הנרצחים בפיגוע בהיפר כשר בפריז ביום שישי שעבר - פיליפ ברהם, יוהאן כהן, יואב חטב ופרנסואה מישל סעדה - ייצא היום (שלישי) בשעה 12:00 מבית העלמין בגבעת שאול. במשטרה העריכו אתמול כי מאות אלפים מכל רחבי הארץ יגיעו להלוויה המשותפת, והם נערכים לאירוע בסדר גודל של הלוויית הרב עובדיה יוסף ושל שלושת הנערים החטופים בקיץ האחרון.

לבקשת משפחתו של יואב חטב ז"ל, החל מסע הלוויתו כבר בשעה 08:00 בבוקר בישיבת כסא רחמים בבני ברק. מאות התגודדו מסביב לבניין השיבה, בראשם עומד הרב מאיר מאזוז. המשפחה ביקשה שארונו של המנוח יעבור בישיבה. למרות הקשיים בכך, התעקשותו של האב, שלא הרפה, איפשרה את תחילתו של מסע הלוויה מהישיבה. חבר הכנסת אלי ישי השתתף בלוויה וספד להרוגי הפיגוע בפאריז בישיבת: "מיליוני יהודים נכנסו לשבת אפופי דאגה וחרדה לגורלכם. ככה זה בעם ישראל. עם אחד, דם אחד, גורל אחד. התפללו לפני אבינו שבשמיים, שיאמר לצרותנו די".
 
בני משפחתו של יואב התייפחו במהלך הטקס. ראש הישיבה, הרב מאיר מאזוז אמר: "הטרור מכה באמריקה, באוקראינה, בצרפת ובכל מקום בעולם. עם ישראל צריך להתאחד ולהסיר את השנאה ואת לשון הרע". הרב הוסיף: "יש לציין לשבח את אותו ערבי שהציל שישה יהודים. המסכנים לא נפלו לשווא". 
 
ידיד המשפחה גבריאל סרוסי אמר: "מה תאמר על אבא שבנו נפטר, אבא שתכנן לחתן את הבן ובמקום זה קובר אותו. אנחנו כאן כדי לכבד את הנפטר שהכרתי מקרוב. הרצח זעזע את העולם. חייבים להתעורר. יואב הקרין טוב. רק לאחרונה סיפר לי שהוא רוצה לבוא לישראל והוא מחפש מקום של תורה כדי לשלב תורה ועבודה. יואב היה נשמה ואהב את הזולת בלי חשבון".
 
 הרב צמח מזוז, המנהל הרוחני של הישיבה אמר: "עד מתי. הקדוש ברוך הוא ינקום דם עמו וינקום באויבנו". הרב רפאל כהן אמר: "זו משפחה עם שורשים חזקים והיא עוד תתחזק, עלינו לסייע לה. כל בית ישראל אבל. ארבע האמהות, משפחות, יתומים. מי פילל". הרב של ניס,  שדיבר בעברית ולאחר מכן בצרפתית אמר: "יהדות צרפת צריכה להתעורר כעת".  

המשטרה סגרה את הרחוב במהלך מסע ההלוויה, שהחל בשעה 08:00 בבוקר. עם תום האירוע ולאחר שהאב אמר קדיש והרב מאיר מאזוז נשא תפילת אל מלא רחמים, יצאה השיירה להר המנוחות בירושלים. 

ההלוויות המשותפות יתקיימו בישראל, בעקבות בקשה שהפנו המשפחות השכולות לראש הממשלה בנימין נתניהו במהלך ביקורו ביומיים האחרונים בפריז. מלבד נתניהו, יקחו בהן חלק גם הנשיא ראובן ריבלין, ראש האופוזיציה ח”כ יצחק הרצוג, שרים וחברי כנסת. את ממשלת צרפת תייצג סגולן רויאל, השרה לאיכות הסביבה, שגם תישא דברים בטקס ההלוויה. רויאל הייתה בעבר בת זוגו של הנשיא המכהן, פרנסואה הולנד, ומועמדת מובילה בבחירות לנשיאות צרפת ב-2007.
 
פרסום ראשון: משפחת הנרצח בפריז איימה להחרים את הלווייה

ארונותיהם של ארבעת הנרצחים יצאו אמש בטיסה מפריז בשעה 22:30 בלילה, ונחתו לפנות בוקר בישראל. זאת לאחר טקס אשכבה שנערך להם, לאחר שהוצאו מהמכון הפתולוגי בפריז, בהשתתפות המשפחות השכולות, מנהיגי הקהילה ומאות יהודים ורבנים חרדים שקראו פרקי תהלים.
 
על הטיסה שהובילה את הארונות לישראל היו גם כמה עשרות בני משפחה מדרגה ראשונה, וכן חברים קרובים של כל אחד מארבעת הנרצחים. הקהילה היהודית בצרפת סייעה במימון כרטיסי הטיסה. השרה לימור לבנת, האחראית על הטקס מטעם הממשלה, הנחתה את רשות שדות התעופה שלא להעביר את בני המשפחות את הליך הבידוק הרגיל בנתב״ג.
 

ניידת ליד כל בית ספר יהודי

הטקס הממלכתי בירושלים יכלול הקראת פרק תהלים על ידי הרב הראשי הספרדי, הראשון לציון, הרב יצחק יוסף, אמירת קדיש על ידי בני המשפחות ולאחר מכן טקס האשכבה שייערך על ידי הרב הספרדי הראשי של העיר, הרב שלמה עמאר. בעקבות בקשה שהפנתה משפחתו של יואב חטב למשרד ראש הממשלה, הוחלט לאפשר לה ולמשפחות האבלות הנוספות לקיים היום בשמונה בבוקר טקס אשכבה דתי ליקיריהם בישיבתו של הרב מאיר מאזוז בבני ברק.

מאגף התנועה במשטרה נמסר אמש כי הציבור מתבקש להימנע מלהגיע לאזור הר המנוחות ברכב פרטי ולהשתמש בתחבורה ציבורית. בחניון הלאום, שסמוך לסינמה סיטי, תתאפשר חניית רכבים פרטיים ללא תשלום, וכן יועמד לרשות הציבור מערך הסעות חינם (“שאטלים”) החל מהשעה 08:00 בבוקר.
 
קרוביהם של הנרצחים לוו על ידי נציגי הסוכנות היהודית ומחלקת הרווחה של עיריית ירושלים לבית מלון בבירה, שם ישהו עד שעת הלוויה. לאחר מכן הם צפויים לשבת שבעה בבית המלון. “המשפחה שבורה. ההורים אינם מסוגלים לדבר”, סיפר אתמול גבריאל סרוסי, קרוב משפחה של יואב חטב. אביו של חטב, המנהל את בית הספר היהודי בטוניס, בירת טוניסיה, נחשב לדמות רוחנית מרכזית בקרב הקהילה היהודית שם. הוריו של חטב ועשרת אחיו ואחיותיו יגיעו אף הם בטיסה מפריז.
 
“הם ציפו לארס את יואב לאחר פסח, ובמקום זה הם מובילים אותו לקבורה”, הוסיף סרוסי, “יואב היה בחור עליז, בריא ועם חוש הומור מפותח מאוד. כולנו עצובים מאוד. ולחשוב שהוא תכנן לעלות בקיץ לישראל, לאחר תום לימודיו בפריז”. גם משפחתו של פיליפ ברהם תשב את ימי האבל בירושלים. ילדו בן ה-14 של ברהם לומד בבית ספר בנתניה, לאחר שעלה לארץ עם אמו, גרושתו של ברהם. מנישואיו השניים יש לברהם שלושה ילדים נוספים אשר יגיעו לארץ יחד עם בת זוגו, הוריו ושני אחיו.
 
“זו משפחה דתית טובה שהגיעה בשעתו מאלג’יריה לצרפת, ועכשיו רוצה לעשות עלייה לישראל”, סיפר אמש אריה אבו מנתניה, “פיליפ היה הבן אדם הטוב ביותר, וזה אבל כבד לכולנו. הוא הגיע ממשפחה שעוסקת בתחום ההייטק, ואחד מהאחים שלו הוא רב קהילה בצרפת”. 

ממשלת צרפת, מצדה, נקטה אתמול בשורת צעדים להרגעת הקהילה היהודית. היא מינתה נציב מיוחד לתיאום הגנת הקהילה היהודית, פטריסלטרון, שיטפל “אם יהיה צורך” גם במקומות פולחן מוסלמיים ונוצריים. זאת ועוד: מול כל בית ספר יהודי תוצב ניידת משטרה וכל 717 בתי הכנסת ובתי הספר במדינה יזכו לאבטחה מיוחדת.