"ישראל עוקבת בעניין רב אחר התחממות היחסים בין ארה״ב לקובה וממתינה לאיתותים מהוואנה לגבי האפשרות של חידוש הקשרים הדיפלומטיים״, כך אמר אתמול גורם בכיר במשרד החוץ.
 
הוועד לידידות ישראל-קובה פנה אתמול לממשלה ולמשרד החוץ לפעול לחידוש היחסים בין המדינות. "אם ארה"ב הגיעה למסקנה שזה הזמן להסיר את החרם ולכונן קשרים, גם ישראל צריכה לעשות זאת", אמר ד"ר אפרים דוידי, חבר בוועד לידידוח. ומרצה באוניברסיטת תל אביב. גם יו"ר סיעת מרצ, ח"כ אילן גילאון, קרא לפעול לחידוש היחסים עם קובה: "אין שום סיבה להמשך הניתוק הפורמלי. עידן מאזן האימה נגמר מזמן".
 
מאז ניתוק היחסים אין לישראל נציגות רשמית בקובה ואת האינטרסים הישראליים מייצגת שגרירות קנדה בהוואנה. הקובנים מספקים לאזרחים ישראלים המבקרים בקובה "כרטיס תייר", ויזה חד־פעמית המונפקת באמצעות סוכנויות נסיעות, או באמצעות שגרירות קובה בירדן.
 

כמו כן, אנשי עסקים ישראלים מקיימים קשרי מסחר עם קובה ומנהלים במדינה פעילות עסקית. במקביל, עלו בשנים האחרונות מאות יהודים מקובה לישראל, בידיעת השלטונות.
מאז 2003 משתתפים צעירים יהודים מקובה בפרויקט "תגלית". במדינה נותרה קהילה יהודית בת כ-1,500 נפשות הנהנית מחופש דת. קובה החליטה על ניתוק היחסים עם ישראל בצורה חד-צדדית בספטמבר 1973. פידל קסטרו, שהשתתף בוועידת המדינות הבלתי מזדהות באלג'יריה וביקש להיבחר כנשיא הארגון, הודיע שם על המהלך.
 
גורמים מדיניים אומרים כי ישראל תשמח לכונן מחדש את הקשרים עם קובה והיא ממתינה לראות כיצד יתקדם המהלך של אובמה, שנדרש גם לאישור הקונגרס. ״ישראל נמצאת בעמדת המתנה", אומרים בירושלים. "אנו בדיאלוג שוטף עם האמריקאים".