זה היה צפוי. האיחוד האירופי הכריז היום (רביעי) על ההנחיות לסימון מוצרים מההתנחלויות. בישראל עתה נערכים למהלך וחוששים לכדור שלג שרק יילך ויחמיר את היחסים הטעונים עם האיחוד האירופי. בתוך כך, השגריר האירופי זומן לנזיפה.



התגובות במערכת הפוליטית לא איחרו להגיע ושר הביטחון משה (בוגי) יעלון, הגיב להחלטת האיחוד האירופי: "החלטת האיחוד האירופי לסמן מוצרים שמקורם מעבר לקווי 67', היא צעד מביש אשר מעניק פרס לטרור, למפעיליו ולמבצעיו. גם אם יש לגורם כזה או אחר באירופה מחלוקת עם מדינת ישראל בנוגע למעמד השטח ועתידו, ההחלטה לסמן מוצרים היא צביעות לשמה".



עוד הוא אמר: "תמוה שהאיחוד האירופי בוחר לפגוע דווקא בדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון שעה שהיא נאבקת בגל טרור, וכשבמקביל במדינות ובישויות סביבנו מוות והרס ומאות אלפי אזרחים נטבחים, ואין פוצה פה. תמוה לא פחות שהצעד הזה נעשה, כשבמקביל רצות מדינות אירופה לכרות הסכמים כלכליים עם איראן, המאמנת, מחמשת ומממנת ארגוני טרור שתפקידם לערער את היציבות במזרח התיכון ולהפעיל טרור גם על אדמת אירופה ובמקומות אחרים בעולם; מדינה אשר המונח 'זכויות אדם' אינו קיים בה, והמשטר בה תולה בכיכרות אנשים רק בשל נטייתם המינית".



שרת המשפטים, איילת שקד (הבית היהודי) אמרה כי "ההחלטה על סימון מוצרי התנחלויות היא החלטה אנטי ישראלית ואנטי יהודית. הצביעות האירופאית והשנאה כלפי ישראל עוברות כל גבול. מעניין שבסהרה המערבית או בקפריסין לא נדרשו לסמן מוצרים". עוד הוסיפו מטעם השרה כי היא בוחנת הפעלת צעדים משפטיים נגד החלטת האיחוד".



גם סגנית שר החוץ, ח"כ ציפי חוטובלי הגיבה להנחיות האיחוד ואמרה: "אירופה החליטה היום על צעד מפלה וחמור. סימון מוצרים הוא חרם, אין לזה שם אחר, אנחנו נפעל בכל האמצעים הדרושים על מנת למנוע את יישום ההחלטה השערורייתית הזו".



יו״ר ״ישראל ביתנו״, ח״כ אביגדור ליברמן, התייחס להחלטה ואמר ״בכל פעם שאירופה מסמנת יהודים סימן שהאנטישמיות, הטירוף והצביעות השתלטו ושהם מובילים לאסון לעולם החופשי כולו״.



ח"כ נחמן שי (המחנה הציוני) התייחס להחלטה: "סימון המוצרים הוא מעשה חמור ופוגעני ומוטב היה ולולא נעשה. יחד עם זאת, ראוי כי ישראל תבין את המסר ששולחת היום אירופה. ישראל לא תוכל להמשיך ולהחזיק לנצח בשטחי יהודה ושמרון. חובה עלינו לחתור לפתרון של הפרדה בינינו לבין הפלסטינים, שתי מדינות המתקיימות בביטחון ובשלום זו לצד זו. אם לא נקדם את הפתרון המדיני יגבר בידודה של ישראל באירופה ובעולם כולו".



יו"ר מפלגת "יש עתיד", ח"כ יאיר לפיד, שיגר מכתב לשגרירי מדינות האיחוד האירופאי בעקבות פרסום ההנחיות לסימון מוצרים ישראלים מעבר לקו הירוק. במכתבו תקף לפיד את ההחלטה לפרסם את ההנחיות בזמן שישראל נמצאת תחת מתקפת טרור: "זה בלתי מתקבל על הדעת שבזמן שישראל נמצאת תחת מתקפת טרור יומיומית, ויהודים נדקרים רק בשל היותם יהודים, האיחוד האירופאי מכריז על החלטה שמטרתה להעניש את ישראל ולעודד את הטרור הפלסטיני. החלטה זו אשר מאחוריה עומדת תנועת ה-BDS עלולה להביא בסופו של דבר לחרם כלכלי כולל על מדינת ישראל. זו החלטה שרק מקשיחה את העמדות הפלסטיניות ומרחיקה את הסיכוי לפתרון מדיני".



ח"כ איציק שמולי (המחנה הציוני) התייחס גם הוא להחלטת האיחוד האירופי : ״זו החלטה מטומטמת, פוגענית ולא מועילה, שמטילה כתם גדול על מצחה של אירופה. תושבי המבורג או קופנהגן לא ממש מבינים היכן מתחיל ונגמר הקו הירוק ובפועל ההחלטה תוביל להחרמה של כלל המוצרים בישראל. חבל שאירופה בחרה היום באופן מביש לחזק את מובילי קמפיין החרם על ישראל, שמטרתם למחוק את ישראל מהמפה ולא לקדם את השלום״.



מנגד, ח"כ עיסווי פריג' (מרצ) אמר כי ״החלטת האיחוד האירופי לסמן את תוצרת ההתנחלויות היא החלטה נכונה שתאפשר למשק הישראלי כולו להוריד ממנו את הגיבנת הכואבת של ההתנחלויות. יש בה כדי לאפשר לצרכנים אירופאים שאינם רוצים להחרים את ישראל, אך בד בבד אינם רוצים לממן את הכיבוש, לרכוש תוצרת ישראלית מבלי לחשוש שבכך הם מממנים את ההתנחלויות והכיבוש. מדובר בהחלטה שעושה את האבחנה בין החרמת ישראל להחרמת הכיבוש ומכאן חשיבותה".



ח״כ יוסף ג׳בארין (הרשימה המשותפת) בירך על ההחלטה לסמן מוצרים מההתנחלויות ומרמת הגולן ברשתות השיווק ביבשת האירופית. ג׳בארין: ההתנחלויות אינן חוקיות לפי המשפט הבינלאומי ואני מקווה כי הצעד הבא של האיחוד יהיה איסור ייבוא ושיווק מוצרים אלה במדינות האיחוד האירופי". ג׳בארין הדגיש כי ההתנחלויות מוגדרות כפשע מלחמה לפי אמנת בית הדין הפלילי הבינלאומי ולפיכך רק טבעי להחרים את "פרי העץ המורעל״.



"מדובר בעוד חרפה למדיניות של האיחוד האירופי"


מוקדם יותר, התראיין השר לביטחון הפנים גלעד ארדן, המשמש גם כשר ההסברה לגלי צה"ל ואמר כי "ישראל שוקלת לפנות לארגון הסחר העולמי בתגובה למהלך האירופי", משום לדבריו יש אפליה בין ישראל לבין אזורי סכסוך אחרים, שביחס אליהם האיחוד האירופי לא נוקט בצעדים דומים.



על ההחלטה עצמה אמר ארדן כי "מדובר בעוד חרפה למדיניות של האיחוד האירופי, שאין לו שמץ של הבנה למה שקורה במזרח התיכון. זוהי כניעה פוליטית למיעוטים המוסלמים". הוא הוסיף כי הממשלה תפעל באותן מדינות שבהן יש סיכוי לשכנע את הממשלות לא לאמץ את ההחלטה.



לדברי השר, היקף הסחר שיושפע מהסימון הוא זעום, אבל ההשלכות שלו עלולות להיות רחבות, אם תהיה זליגה של הסמיון למוצרים מכלל ישראל ולא רק מיהודה ושומרון ומרמת הגולן.



משרד החוץ: "האיחוד בוחר ליישם סטנדרט כפול דווקא ביחס ישראל"


ממשרד החוץ נמסר כי "ישראל מגנה את החלטת האיחוד האירופי לסמן מוצרים ישראלים שמקורם מעבר לקוי 67'. צר לנו על כך שהוא בוחר ממניעים פוליטים לנקוט בצעד חריג ומפלה הלקוח מעולם החרמות, דווקא בימים בהם ישראל מתמודדת עם גל טרור המופנה כלפי כל אזרחיה, באשר הם. תמוהה ואף מכעיסה העובדה שהאיחוד בוחר ליישם סטנדרט כפול דווקא ביחס ישראל, בעודו מתעלם מ-200 סכסוכים טריטוריאליים המתנהלים כיום ברחבי העולם, כולל כאלה המתחוללים בתוכו או ממש על מפתנו. הטענה כי זהו צעד טכני היא טענה צינית חסרת בסיס".



עוד נמסר ממשרד החוץ: "סימון המוצרים לא יביא לקידום התהליך המדיני בין ישראל לבין הפלסטינים. נהפוך הוא, הוא רק עלול לחזק את הרשות הפלסטינית בסרבנותה לקיים משא ומתן ישיר עם ישראל, משא ומתן בו מצהיר האיחוד האירופי כי הוא תומך. הסימון יחזק את הגורמים הרדיקלים המקדמים חרמות כנגד ישראל והמכחישים את זכות קיומה, עמדות שהוא מצהיר כי הוא מתנגד להן. המהלך האחרון מעלה תהיות לגבי התפקיד שהאיחוד האירופי שואף למלא ועלולות להיות לו השלכות על יחסי ישראל והאיחוד".