ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה היום (ראשון) את הצעת החוק של ח"כ מיקי זוהר (הליכוד), לאיסור פתיחת עסקים בשבת, וזה למרות התנגדות מפלגת 'כולנו' בראשות שר האוצר משה כחלון. על פי הצעת החוק של זוהר, עסקים שיעבדו בשבת יקבלו קנס שיהיה גדול פי שלושה מהפדיון היומי שלהם, באותה שבת בה פתחו את בית העסק. עוד נכתב בהצעת החוק, כי בעלי עסקים שיעבדו בשבת יהיו חשופים לתביעה אזרחית של בעלי עסקים מתחרים, השומרים את השבת, כיוון שהם יפגעו מכך שבעל העסק המתחרה עבד ביום המנוחה. החוק יאושר במליאת הכנסת בקריאה טרומית כבר ביום רביעי, אך לא יוקדם, עד לדיון ועדת מנכ"לים שהקימה הממשלה, שתדון בכל נושאי השבת. 
ח"כ זוהר מסר בתגובה: "מדובר בהישג מרשים והיסטורי עבור מדינת ישראל שיסייע לציבור ולכל מי שמעוניין לנוח ולבלות עם משפחתו ביום המנוחה השבועי של מדינת ישראל שהוא יום השבת. בכוונתי לשבת ולדון עם הגורמים הרלוונטיים, בעלי עסקים, ארגונים שונים וכל החוששים כי החוק יפגע בהם, על מנת להגיע לחוק נכון והוגן כלפי כלל הציבור". 
 

"ישראל תהפוך לאיראן"


ח"כ יואל רזבוזוב ('יש עתיד') התייחס לאישור הצעת החוק ואמר כי "רק בגלל חשש ממרד של הח"כ ה-61, הממשלה נכנעה לשיגעון שיפגע בזכויות החשובות עליהן נבנתה המדינה. אם לא נעצור את זה - ישראל תהפוך לאיראן".

ח"כ רחל עזריה (כולנו) התייחסה גם כן להעברת החוק ואמרה: "ההצעה דרקונית ומפרה סטטוס קוו ולכן ועדת שרים החליטה לכבול אותה להחלטת ועדת המנכ"לים שתקום בנושא זה בהמשך הדרך. בכך הצעת החוק תממש את צורכי הפריימריז שנועדה למלא ולא תיכנס לספר החוקים של מדינת ישראל".

מיקי גיצין, מנכ"ל תנועת ישראל חופשית, מסר בשם קואליציית הארגונים האזרחיים: "הצעת החוק של ח"כ מיקי זוהר לא קשורה כלל בסוגיית השבת, אלא בניסיון של חבר הכנסת להצית עוד אש במאבק המיותר בין דתיים לחילוניים. הניסיון לקבוע בחקיקה ראשית כי יש לסגור את כל המדינה בשבת היא מיותרת ולא תוביל לדבר מעבר להתגוששות פוליטית. הרי אף אחד לא מצפה שדין תל אביב יהיה כדין בני ברק ונכון להותיר את סוגיית השבת לרמה המוניציפליות. מעבר לכך וכפי שנכתב בדברי ההסבר לחוק, הרוב המכריע של הדברים שמוצעים בחוק החדש מצויים בספר החוקים הישראלי ואינם נאכפים וכנראה של בכדי. אם מיקי זוהר באמת דואג לאופייה של השבת בישראל עדיף לו לקדם דיאלוג בונה בעניין ולא קונפליקט מיותר".

מנכ"ל עמותת חדו"ש לחופש דת ושיוויון, הרב עו"ד אורי רגב, אמר בתגובה ש"ממשלת נתניהו-דרעי-ליצמן נחושה בדעתה לחדש את מלחמות הדת והשבת. אחרי שראשי המפלגות החרדיות סיימו לסחוט מיליארדים בתקציב המדינה ומחוץ לו, הם מתפנים לחוקק חוקי כפיה דתית ובראשם התוכנית לסגור את תל אביב בשבת", אמר רגב, והוסיף כי "שוב מתברר, שאין מי שמשניא את היהדות על הציבור הרחב יותר מהממסד הדתי והמפלגות החרדיות ואין אויבים גדולים יותר ליהדות".


רגב תיאר את אורח החיים בתל אביב והעביר ביקורת על התנהלות הממשלה: "בתל אביב, העיר בלי הפסקה, שוררת כבר עשרות שנים מציאות של פתיחת חנויות נוחות ופיצוציות בשבת. זה חלק מעונג השבת של תושבי העיר ומאורח החיים שלהם. קשה להבין מה עובר בראש של ראשי הליכוד וכולנו, שמאפשרים למפלגות החרדיות ולנציגיהן בתוך הליכוד לנסות לסגור את תל אביב בשבת. במקום שנתניהו ירסן את פעולות הכפייה של ח"כ מיקי זוהר, הוא מעודד אותן. במקום שכחלון יבהיר למפלגות החרדיות שכל ניסיון לחבל באורח החיים החילוני יתקל במשבר קואליציוני ובעצירת מפלי התקציבים, הוא מגיב ברפיון ומעודד את בריוני השבת הפוליטיים להגביר את מאמצי הכפייה. צריך להיות ברור: לא הפוליטיקאים החרדיים שוחרי מדינת הלכה הם האשמים אלא נתניהו וכחלון, משום שהם מאפשרים למפלגות החרדיות ומיקי זוהר להשתולל".